Ondertussen ergens op de Veluwe

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Exmantaa »

aboellaard schreef:
Exmantaa schreef:Alex, check even de verschillen in drijfstanglengte en zuiger compression height tussen het 2.0 blok en de 2.2... ;)
OK, dus die Engelsen die met Eagle rods rijden hebben ook een Z22SE krukas en Z22SE compatibele rods met 20 mm pin. Dus ik kan Eagle gewoon vergeten en moet een LSJ rod hebben.
OEM ecotecs:

LE5 Ecotec (= 2.4 blok)

bore = 88mm
compression height = 28mm
wrist pin diameter = 20mm
stroke = 98mm
rod length = 143.7386mm
rod ratio = 1.46:1
total bottom end height = 220.74mm


LSJ Ecotec (= 2.0 blok/ Saab B207/Z20NET)

bore = 86mm
compression height = 30.86mm (= afstand zuigerpen <> bovenkant zuiger)
wrist pin diameter = 23mm
stroke = 86mm
rod length = 145.5mm
rod ratio = 1.69:1
total bottom end height = 219.35mm


L61 Ecotec ( = Z22SE blok)

bore = 86mm
compression height = 26.75mm
wrist pin diameter = 20mm
stroke = 94.6mm
rod length = 146.5mm
rod ratio = 1.54:1
total bottom end height = 220.55
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door aboellaard »

Ondertussen ook de nokkenassen eens doorgemeten. Komen van ZZP, stage 2 SC. Op de nokkenassen zelf de nummers 8758 en 8759, oftewel Comp Cams grind nummers. Volgens ZZP is de duration 216/218 at 1 mm valve lift en 10.78/10.69 mm lift. Volgens Comp Cams is dit 214/216 at 1 mm (4 graden opgeteld bij de 0.05 inch spec van Comp Cams) en lift 10.74/10.64. Dat komt dus aardig overeen. Volgens mij 208 ±3 / 210 ±2 met 10.88/10.78 mm lift. Dat zou betekenen dat zowel de INT als de EXH meer naar de ZZP stage 1 neigen. Zit ook echt meetbaar 3 nokkenas graden verschil tussen de nokken bij de INT. Voor de lol de standaard nokken ook eens gemeten en die vallen binnen een graad. Het grote voordeel van massaproduktie.

Zal allemaal niet zo verschrikkelijk veel uitmaken, maar je zou toch verwachten dat dit soort spul ten eerste goed gespecifieerd wordt en ten tweede binnen de specs valt.

De Wiseco prachtigzwartgeanodiseerdetapstoelopendezuigerverencompressor is ook binnen. Via Suprasport in Haarlem; gewoon op voorraad. Ben daar even binnen geweest, maar dat is wel even kwijlen. Waren net bezig met een V8 op de motortestbank. Rustig over de 1000 PK. Vrijwel alles turbo (en Japans zoals al aan de naam te zien is), dus die PK's moet je dan door 2 delen :D , maar toch
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door S. Gonzales »

Volgende keer bij mij even een bakkie doen Alex? :D
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door aboellaard »

Graag!
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door aboellaard »

Vraagje aan de specialisten. Gaat om zuiger tot cilinder afstand (of beter piston to cilinder wall clearance). Die staat door de zuigerfabrikant aangegeven als 0,1118 mm (ja echt, op de tiende micron). Dus voor het gemak 112 micron. Als ik op internet kijk, bijvoorbeeld bij Mahle, dan is dat de cilinderdiameter minus de zuigerdiameter. Maar dan zou ik zeggen dat bij een clearance van 112 micron de afstand tussen zuiger en cilinderwand 56 micron is. Is dat een kwestie van woordgebruik?

Verder staat er heel hulpvaardig dat '... some applications may require more clearance'. Duidelijk, maar hoeveel meer? Als ik m'n bijbel er op nasla staat er 0.0012" tot 0.0015" per inch bore voor forged pistons en SC. Voor 86 mm in micron 100 tot 130. Dan zit die 112 er mooi tussen in en kan ik voor 120-130 gaan, lijkt me. Toch? En dat doe je voor elke zuiger-cilinder en dan zoveel mogelijk matchen en, neem ik aan, eventueel boring aanpassen. Ik hoop van niet, maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat je die zuigers er zo in kan mikken.

En oh ja, heeft iemand nog een binnendiameter micrometer liggen? Of een leuke methode om die te meten (zonder voelermaatjes graag)?
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Arno »

aboellaard schreef:Vraagje aan de specialisten. Gaat om zuiger tot cilinder afstand (of beter piston to cilinder wall clearance). Die staat door de zuigerfabrikant aangegeven als 0,1118 mm (ja echt, op de tiende micron). Dus voor het gemak 112 micron. Als ik op internet kijk, bijvoorbeeld bij Mahle, dan is dat de cilinderdiameter minus de zuigerdiameter. Maar dan zou ik zeggen dat bij een clearance van 112 micron de afstand tussen zuiger en cilinderwand 56 micron is. Is dat een kwestie van woordgebruik?
Wellicht helpt:

http://www.rosspistons.com/information/ ... lation.pdf
https://www.uempistons.com/installation ... lation.pdf
https://www.jepistons.com/PDFs/TechCorn ... rc2618.pdf

Of het wordt alleen nog vager ;)

Wel belangrijk trouwens om van de fabrikant van de zuigers te horen te krijgen waar je op de zuigers de diameter moet bepalen qua hoogte.

Meestal zijn ze een heel klein beetje taps zodat de bovenkant van de zuiger wat 'ruimer' zit (en heter kan worden) als lager (bijv. onder de olieschraap-veer). De genoemde speling(en) moeten allemaal dan op de juiste hoogte worden bepaald. Net zoals dat over het algemeen zuigerveer-speling en zo ook ongeveer een 2cm vanaf de bovenkant van de cylinder wordt gemeten en niet meeteen helemaal bovenaan.
En oh ja, heeft iemand nog een binnendiameter micrometer liggen? Of een leuke methode om die te meten (zonder voelermaatjes graag)?
Gewone micrometer gebruiken en dan dit soort om de boring te 'kopieren':

https://www.hbm-machines.com/producten/ ... kaliberset

Wel mogelijk wat foutmarge, maar schijnt mee te vallen.

Directe binnen-meter:

https://www.hbm-machines.com/producten/ ... nen-meters

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door aboellaard »

Met dank. Kind aan huis bij HBM ondertussen, maar was even vergeten te kijken wat ze zoal hebben. Kan ik weer lekker wat gaan meten :bag: Ik dacht er nog aan misschien de zuigerring te gebruiken om de diameter van de cilinder te meten, maar dat is wellicht toch niet zo'n goed idee.

Zuigers zijn van JE. Zit dus die pdf bij. En een spec sheet, waar dan ook de piston to cylinder wall clearance op staat. En waar je moet meten. En nu maar hopen dat alles een beetje binnen specs valt.
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Arno »

aboellaard schreef:En nu maar hopen dat alles een beetje binnen specs valt.
Tja.. Da's altijd het probleem met aftermarket zuigers. Met een standaard cylindermaat moet je maar hopen dat het binnen de toleranties valt. In tegenstelling tot OEM zuigers die vaak in 4 of meer tolerantie-banden te koop zijn heb je hier meestal niet zoveel keuze. (ditto verhaal meestal met krukas- en drijfstanglagers.. 'race' lagers == 1 maat..)

Twee keuzes heb je eigenlijk..

Gewoon 'gaan met die banaan' en maar zien waar het schip strandt, ook al zijn ze misschien wat aan de losse kant want daar kan je dan weinig aan doen..

of

bij voorbaat een '+1 overzise' maat zuigers kopen (bijv 0.25mm groter) en het blok/liners op maat laten boren en honen bij een machinefabriek voor de zuigers die je op dat moment hebt met de de juiste clearances.

Laatste is misschien het mooiste, maarja.. Wel stukken prijziger..

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door aboellaard »

Eerste echte tegenvaller. Zuigers zijn 85,905 ±0,005. Allemaal gelijk. Cilinders is een stuk moeilijker meten, maar ik kom op 85,970 ± 0,020. Op de OEM zuigers staat ook 85.97. Cilinders ook allemaal gelijk, op nr. 4 na, die iets (rond de 0,005 schat ik) ovaal is. Maat ja, die dingen moeten rond zijn als de kop erop zit. Moet dus rond de 70 micron vanaf. Dat kan geloof ik met grof honen gevolgd door fijnhonen. Maar ja, dan moet wel het hele blok uit elkaar. Ben in overleg met Freddy Cane, die van de geflowde koppen, om te kijken wat het beste is om te doen.

Even slikken dus en dan weer doorgaan :(
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Exmantaa »

Ik heb eens even de OEM engine specs opgezocht, maar de boring van een Ecotec 86mm 2.0 blok (en 2.2) = 85.992 - 86.008mm

[OEM zuigerdiameter (14.5mm vanaf top gemeten) : 85.967 - 85.982mm. Speling: 0.010 - 0.041mm (LSJ staat daar op 0.013 - 0.047mm)]

Heb zelf ook de boringen van mijn 88mm 2.4 blok opgemeten met een gecalibreerde 3 punts binnenmicrometer en dat varieerde tussen 87,999mm en 88,008mm. De OEM bore specs van dat blok zijn 87.992 - 88.008mm.

Ik denk dat jouw bore metingen niet correct zijn...
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door aboellaard »

Kan heel goed dat mijn metingen niet goed zijn. Zuigers is makkelijk met een micrometer. Voor de cilinders gebruik ik de kalibers die Arno had gelinked. Maar dat gaat niet al te makkelijk. Vandaar die ±20 micron. Maar als ik die kaliber instel op 86,00 mm kan ik 'm echt niet in de cilinder draaien. Als ik 'm instel op 86,97 gaat dat maar net en soms net niet. Dat is natuurlijk wel een waardeloze manier van meten, maar het geeft wel een indicatie. Wat die specs betreft: hoe wordt er gemeten? Met een jig die als een kop op het blok wordt geschroefd, net zoals met boren en honen? 20C neem ik aan.

Maar zelfs als de spec klopt, dan nog is de speling niet groot genoeg. Minimaal 110 micron normaal gebruik. Voor mijn toepassing rond de 130-140 schat ik. Ik neem aan dat hier en daar wel met een veiligheidsmarge gewerkt wordt, maar die staan nergens aangegeven, dus ik weet niet hoe groot die zijn. In ieder geval eerst behoorlijk meten, dan bepalen wat er moet gebeuren en vervolgens hoe en waar.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Exmantaa »

Bijzonder... Als ik even snel bij Wiseco kijk naar de 2.2 Ecotec, dan leveren die 2 maten forged zuigers; voor standaard 86.00mm bore size en een oversize 86.50mm.
De meeste zuigerboeren leveren hun zuigers exact op maat gemaakt voor een standaard bore size, zonder daar dan nog extra voor te moeten honen. Daarvoor zijn de 1e (0.25) of 2e (0.50) oversizes... :wacko:

Welke heb je daar eigenlijk? Lijkt me nogal een flinke zuigerspeling...
Edit; even gezocht op Z22SE forum en daar stond ergens; "the piston to bore clearance was to wiseco's spec sheet, 0.003" or 0.0762mm".
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door aboellaard »

ZZP 'Forged and coated pistons for LSJ'. Voor 86 mm bore. Komen dus bij JE vandaan en op de spec sheet: Set clearance to 0.0044" (.1118 mm). Some applications may require more clearance. Measure piston diameter 0.500" up from bottom of skirt'. Die zuigers hebben een diameter van 85,900 zeg maar. Dan heb je dus bij een 86,000 mm bore een speling van net te kort. Ik neem eigenijk aan dat dat binnen veiligheidsmarges valt. Meer speling dan standaard, omdat het 2618 zuigers zijn neem ik aan. Maar je hebt gelijk dat ik dat blok eerst goed moet meten. Bij 60-90 micron speling ga ik sowieso laten opboren/honen. Rond de 100 wordt lastig, kosten tegen risico afweging. Ik neem eigenlijk aan dat het risico niet zo groot is, maar dat hoor ik eigenlijk graag van wie dan ook die er wat vanaf weet.

Liefst zou ik het hele ding even in de auto laden en naar Freddy Cane, of een andere goede en degelijke tuner, rijden om eerst eens te meten en dan wat verschillende mogelijkheden door te nemen. Probleem is de drukte in deze tijd.

PS al mijn metingen met spul van onze Chinese vrienden, courtesy of HBM. Lekker goedkoop, maar Mitutoyo of Leica is het niet. Ik neem aan dat het redelijk betrouwbaar is en eerlijk gezegd heb ik wel eens wat meetspullen van HBM gecalibreerd en dat viel helemaal niet tegen.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Exmantaa »

Tja, ik was even met die 3-punts micrometer naar de meetkamer van de buren gelopen en laten kalibreren op een 85.000mm kaliberring... ;-)
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door aboellaard »

Maar eigenlijk hoef je natuurlijk helemaal niet absoluut te kalibreren. Gaat uiteindelijk om een verschil meting. Die zuiger en cilinder diameter hoef ik helemaal niet op de micron nauwkeurig -absoluut- te weten. Alleen het verschil daartussen is belangrijk. Je zou alleen een meetapparaat moeten hebben om beide te meten. Of een maatstafje maken van ergens in de buurt van 86 mm en daarop relatief kalibreren. Ga wel wat proberen ...
Plaats reactie