Ondertussen ergens op de Veluwe
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Re: Ondertussen ergens op de Veluwe
Het is al lastig genoeg om de COMP nokken goed op de standaard timing te krijgen, dus ik bedank nog even voor experimenteer werk.
(Moet wel eens mijn timing gaan meten, want ik heb 2 verschillende timing specs gevonden voor mijn Stage 2 ZZP/COMP nokkenassen en misschien is dat de reden dat mijn motor best goed onderin loopt...)
Die gemeten lucht verdwijnt natuurlijk niet ergens en gaat echt wel de cilinders in (VE), alleen dan de vraag inderdaad hoe efficient is de verbranding/ontsteking met die hoeveelheid. Afijn, voor een "standaard" 2.0 Saab blokje vind ik het niet zo verkeerd, nu alleen nog zorgen dat we deze power ook op het circuit kunnen blijven draaien.
(Moet wel eens mijn timing gaan meten, want ik heb 2 verschillende timing specs gevonden voor mijn Stage 2 ZZP/COMP nokkenassen en misschien is dat de reden dat mijn motor best goed onderin loopt...)
Die gemeten lucht verdwijnt natuurlijk niet ergens en gaat echt wel de cilinders in (VE), alleen dan de vraag inderdaad hoe efficient is de verbranding/ontsteking met die hoeveelheid. Afijn, voor een "standaard" 2.0 Saab blokje vind ik het niet zo verkeerd, nu alleen nog zorgen dat we deze power ook op het circuit kunnen blijven draaien.
- S. Gonzales
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1923
- Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
- Locatie: Noord Holland
Re: Ondertussen ergens op de Veluwe
Dus als ik het goed begrijp ?..: team Alkmaar eerst een kwartier uit laten razen....en dan pas proberen 'aan te haken'?Exmantaa schreef:nu alleen nog zorgen dat we deze power ook op het circuit kunnen blijven draaien.
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
- Daan
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1034
- Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
- Locatie: Goes
Re: Ondertussen ergens op de Veluwe
Wat zin de problemen met COMP nokken? Zit nl. al een tijdje te kijken naar nokken voor mn turbo...
Opel Speedster 2.2 Turbo
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Re: Ondertussen ergens op de Veluwe
Het probleem zit 'm in dat ze niet exact op timing staan als je ze "normaal" uitlijnt met de tandwielborging in de LSJ/Z22SE tandwielen en op de ketting markeringen.Daan schreef:Wat zin de problemen met COMP nokken? Zit nl. al een tijdje te kijken naar nokken voor mn turbo...
Beter om de Saab nokkenas-tandwielen te gebruiken (zonder borgnokjes) en de boel a.h.v. de krukasverdraaiing en lifthoogte exact in te meten. Veel gedoe, maar wel exact. (mits je de juiste timing specs gebruikt. )
- Daan
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1034
- Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
- Locatie: Goes
Re: Ondertussen ergens op de Veluwe
Ok, thanx
Is dit met andere nokkenleveranciers niet het geval (plug 'n play)? CAT of Piper?
De "Turbo"-regrinds van Piper komen dichterbij de duratie/lift die ik wil, maar kan geen ervaringen terugvinden i.v.m. beperken overlap (wat de cat wel specifiek doen).
Ander draadje openen i.v.m. vervuiling of mag het?
Is dit met andere nokkenleveranciers niet het geval (plug 'n play)? CAT of Piper?
De "Turbo"-regrinds van Piper komen dichterbij de duratie/lift die ik wil, maar kan geen ervaringen terugvinden i.v.m. beperken overlap (wat de cat wel specifiek doen).
Ander draadje openen i.v.m. vervuiling of mag het?
Opel Speedster 2.2 Turbo
- aboellaard
- Mega lid
- Berichten: 821
- Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
- Locatie: Emst
Re: Ondertussen ergens op de Veluwe
IK had deze net klaar:
Meten is weten. En zo'n gedoe is dat nu ook weer niet. Oefenen op de B207 nokkenassen. Heb even wat geprobeerd, maar ziet ernaar uit dat je op de graad en de 0,01 mm nauwkeurig aardig reproduceerbaar kan meten. Binnen halve graad zo te zien. Zie ook Mark's website en hoe hij de Piper cams doorgemeten heeft.
Meten is weten. En zo'n gedoe is dat nu ook weer niet. Oefenen op de B207 nokkenassen. Heb even wat geprobeerd, maar ziet ernaar uit dat je op de graad en de 0,01 mm nauwkeurig aardig reproduceerbaar kan meten. Binnen halve graad zo te zien. Zie ook Mark's website en hoe hij de Piper cams doorgemeten heeft.
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Re: Ondertussen ergens op de Veluwe
lekker bezig. En dan alleen nog even de cam centerline (cil 1) meten t.o.v. de tandwiel-centreernokken...
@ Daan; Comp/ZZP heeft toch ook speciale Turbo grinds, of is dat niet wat je zoekt?
@ Daan; Comp/ZZP heeft toch ook speciale Turbo grinds, of is dat niet wat je zoekt?
- Daan
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1034
- Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
- Locatie: Goes
Re: Ondertussen ergens op de Veluwe
De turbo nok van COMP verschilt nauwelijks qua duratie (248/244) met de Z22SE nokken maar hebben wel meer lift en minder overlap. De extra lift en minder overlap zijn goed voor drukvulling, maar ik zoek wat meer puff hoger in de toeren ter compensatie van de turbo die dan op apegapen ligt. => Meer duratie
Bij Nissan werd massaal de JWT S3 en S4 nokken gebruikt met 260/260 duratie en 11mm lift. Ik zoek dus eigenlijk die specs en die vind ik wel terug bij de Pipercams:
Dit zijn echter N/A nokken volgens mij. Nu kan alles, maar dan mag je dus verstelbare tandwielen gaan plaatsen om zelf de overlap naar wens in te stellen denk ik.
Bij Nissan werd massaal de JWT S3 en S4 nokken gebruikt met 260/260 duratie en 11mm lift. Ik zoek dus eigenlijk die specs en die vind ik wel terug bij de Pipercams:
Dit zijn echter N/A nokken volgens mij. Nu kan alles, maar dan mag je dus verstelbare tandwielen gaan plaatsen om zelf de overlap naar wens in te stellen denk ik.
Opel Speedster 2.2 Turbo
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Re: Ondertussen ergens op de Veluwe
De Saab tandwielen zijn traploos instelbaar. Alleen dus wat lastig inmeten om ze goed te zetten.
- Daan
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1034
- Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
- Locatie: Goes
Re: Ondertussen ergens op de Veluwe
Ok, dat wist ik niet. Zijn deze tandwielen verwisselbaar met de z22se wielen? Voor het geval ik de z22se kop wil houden.
Opel Speedster 2.2 Turbo
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7342
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Re: Ondertussen ergens op de Veluwe
@Alex; hier een triggerwheel voor de B207, mocht het via Dominique niet vlotten.
http://www.j-body.org/forums/read.php?f ... 484958&p=1
http://www.j-body.org/forums/read.php?f ... 484958&p=1
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7342
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Re: Ondertussen ergens op de Veluwe
Maik deed met zijn stage II SC rond de 2.01, dus jouw auto kan team Alkmaar gewoon bijhouden.S. Gonzales schreef:Dus als ik het goed begrijp ?..: team Alkmaar eerst een kwartier uit laten razen....en dan pas proberen 'aan te haken'?Exmantaa schreef:nu alleen nog zorgen dat we deze power ook op het circuit kunnen blijven draaien.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Re: Ondertussen ergens op de Veluwe
Nou, ik ben er ondertussen na 3 jaar medderen eindelijk achter waarom mijn gele een wat vaag weggedrag had, dus wie weet kan ik eindelijk ook eens knap doorgassen.Smiley schreef:Maik deed met zijn stage II SC rond de 2.01, dus jouw auto kan team Alkmaar gewoon bijhouden.S. Gonzales schreef:Dus als ik het goed begrijp ?..: team Alkmaar eerst een kwartier uit laten razen....en dan pas proberen 'aan te haken'?Exmantaa schreef:nu alleen nog zorgen dat we deze power ook op het circuit kunnen blijven draaien.
(Hint voor Joop; een paar mm verschil maakt heeeeeeeeel veel uit voor je bumpsteer gedrag!)
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7342
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Re: Ondertussen ergens op de Veluwe
Nu die schakelkabels nog, dan durf ik er weer eens in te stappen
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Re: Ondertussen ergens op de Veluwe
Daan schreef:De turbo nok van COMP verschilt nauwelijks qua duratie (248/244) met de Z22SE nokken maar hebben wel meer lift en minder overlap. De extra lift en minder overlap zijn goed voor drukvulling, maar ik zoek wat meer puff hoger in de toeren ter compensatie van de turbo die dan op apegapen ligt. => Meer duratie
Bij Nissan werd massaal de JWT S3 en S4 nokken gebruikt met 260/260 duratie en 11mm lift. Ik zoek dus eigenlijk die specs en die vind ik wel terug bij de Pipercams:
Dit zijn echter N/A nokken volgens mij. Nu kan alles, maar dan mag je dus verstelbare tandwielen gaan plaatsen om zelf de overlap naar wens in te stellen denk ik.
Waarom laat je niet gewoon je inlaatnok regrinden door Piper en behoud je je standaard uitlaatnok? Timing probleem opgelost. Of laat ze custom door Piper regrinden.
Alle andere nokken dienen helaas getimed te moeten worden (voor het maximum eruit tehalen)
captain slow