Ondertussen ergens op de Veluwe

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Exmantaa »

Het is al lastig genoeg om de COMP nokken goed op de standaard timing te krijgen, dus ik bedank nog even voor experimenteer werk.
(Moet wel eens mijn timing gaan meten, want ik heb 2 verschillende timing specs gevonden voor mijn Stage 2 ZZP/COMP nokkenassen en misschien is dat de reden dat mijn motor best goed onderin loopt...)

Die gemeten lucht verdwijnt natuurlijk niet ergens en gaat echt wel de cilinders in (VE), alleen dan de vraag inderdaad hoe efficient is de verbranding/ontsteking met die hoeveelheid. Afijn, voor een "standaard" 2.0 Saab blokje vind ik het niet zo verkeerd, nu alleen nog zorgen dat we deze power ook op het circuit kunnen blijven draaien. :mrgreen:
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door S. Gonzales »

Exmantaa schreef:nu alleen nog zorgen dat we deze power ook op het circuit kunnen blijven draaien. :mrgreen:
Dus als ik het goed begrijp :roll: ?..: team Alkmaar eerst een kwartier uit laten razen....en dan pas proberen 'aan te haken'? :wink:
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Daan »

Wat zin de problemen met COMP nokken? Zit nl. al een tijdje te kijken naar nokken voor mn turbo...
Opel Speedster 2.2 Turbo
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Exmantaa »

Daan schreef:Wat zin de problemen met COMP nokken? Zit nl. al een tijdje te kijken naar nokken voor mn turbo...
Het probleem zit 'm in dat ze niet exact op timing staan als je ze "normaal" uitlijnt met de tandwielborging in de LSJ/Z22SE tandwielen en op de ketting markeringen.
Beter om de Saab nokkenas-tandwielen te gebruiken (zonder borgnokjes) en de boel a.h.v. de krukasverdraaiing en lifthoogte exact in te meten. Veel gedoe, maar wel exact. (mits je de juiste timing specs gebruikt. :bag: )
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Daan »

Ok, thanx :thumbup:

Is dit met andere nokkenleveranciers niet het geval (plug 'n play)? CAT of Piper?
De "Turbo"-regrinds van Piper komen dichterbij de duratie/lift die ik wil, maar kan geen ervaringen terugvinden i.v.m. beperken overlap (wat de cat wel specifiek doen).

Ander draadje openen i.v.m. vervuiling of mag het?
Opel Speedster 2.2 Turbo
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door aboellaard »

IK had deze net klaar:
mini-DSC_0565.JPG
mini-DSC_0565.JPG (59.48 KiB) 2762 keer bekeken
Meten is weten. En zo'n gedoe is dat nu ook weer niet. Oefenen op de B207 nokkenassen. Heb even wat geprobeerd, maar ziet ernaar uit dat je op de graad en de 0,01 mm nauwkeurig aardig reproduceerbaar kan meten. Binnen halve graad zo te zien. Zie ook Mark's website en hoe hij de Piper cams doorgemeten heeft.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Exmantaa »

lekker bezig. En dan alleen nog even de cam centerline (cil 1) meten t.o.v. de tandwiel-centreernokken... :wink:

@ Daan; Comp/ZZP heeft toch ook speciale Turbo grinds, of is dat niet wat je zoekt?
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Daan »

De turbo nok van COMP verschilt nauwelijks qua duratie (248/244) met de Z22SE nokken maar hebben wel meer lift en minder overlap. De extra lift en minder overlap zijn goed voor drukvulling, maar ik zoek wat meer puff hoger in de toeren ter compensatie van de turbo die dan op apegapen ligt. => Meer duratie

Bij Nissan werd massaal de JWT S3 en S4 nokken gebruikt met 260/260 duratie en 11mm lift. Ik zoek dus eigenlijk die specs en die vind ik wel terug bij de Pipercams:

Dit zijn echter N/A nokken volgens mij. Nu kan alles, maar dan mag je dus verstelbare tandwielen gaan plaatsen om zelf de overlap naar wens in te stellen denk ik.
Afbeelding
Opel Speedster 2.2 Turbo
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Exmantaa »

De Saab tandwielen zijn traploos instelbaar. Alleen dus wat lastig inmeten om ze goed te zetten. :wink:
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Daan »

Ok, dat wist ik niet. Zijn deze tandwielen verwisselbaar met de z22se wielen? Voor het geval ik de z22se kop wil houden.
Opel Speedster 2.2 Turbo
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7342
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Smiley »

@Alex; hier een triggerwheel voor de B207, mocht het via Dominique niet vlotten.
http://www.j-body.org/forums/read.php?f ... 484958&p=1
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7342
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Smiley »

S. Gonzales schreef:
Exmantaa schreef:nu alleen nog zorgen dat we deze power ook op het circuit kunnen blijven draaien. :mrgreen:
Dus als ik het goed begrijp :roll: ?..: team Alkmaar eerst een kwartier uit laten razen....en dan pas proberen 'aan te haken'? :wink:
Maik deed met zijn stage II SC rond de 2.01, dus jouw auto kan team Alkmaar gewoon bijhouden.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Exmantaa »

Smiley schreef:
S. Gonzales schreef:
Exmantaa schreef:nu alleen nog zorgen dat we deze power ook op het circuit kunnen blijven draaien. :mrgreen:
Dus als ik het goed begrijp :roll: ?..: team Alkmaar eerst een kwartier uit laten razen....en dan pas proberen 'aan te haken'? :wink:
Maik deed met zijn stage II SC rond de 2.01, dus jouw auto kan team Alkmaar gewoon bijhouden.
Nou, ik ben er ondertussen na 3 jaar medderen eindelijk achter waarom mijn gele een wat vaag weggedrag had, dus wie weet kan ik eindelijk ook eens knap doorgassen. :bag:
(Hint voor Joop; een paar mm verschil maakt heeeeeeeeel veel uit voor je bumpsteer gedrag!)
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7342
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Smiley »

Nu die schakelkabels nog, dan durf ik er weer eens in te stappen :mrgreen:
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door tibby »

Daan schreef:De turbo nok van COMP verschilt nauwelijks qua duratie (248/244) met de Z22SE nokken maar hebben wel meer lift en minder overlap. De extra lift en minder overlap zijn goed voor drukvulling, maar ik zoek wat meer puff hoger in de toeren ter compensatie van de turbo die dan op apegapen ligt. => Meer duratie

Bij Nissan werd massaal de JWT S3 en S4 nokken gebruikt met 260/260 duratie en 11mm lift. Ik zoek dus eigenlijk die specs en die vind ik wel terug bij de Pipercams:

Dit zijn echter N/A nokken volgens mij. Nu kan alles, maar dan mag je dus verstelbare tandwielen gaan plaatsen om zelf de overlap naar wens in te stellen denk ik.
Afbeelding

Waarom laat je niet gewoon je inlaatnok regrinden door Piper en behoud je je standaard uitlaatnok? Timing probleem opgelost. Of laat ze custom door Piper regrinden.
Alle andere nokken dienen helaas getimed te moeten worden (voor het maximum eruit tehalen)
captain slow
Plaats reactie