Ondertussen ergens op de Veluwe

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door aboellaard »

Klopt. Volgorde is intake - Rotrex - CC - gasklep, met de BOV's tussen de CC en de gasklep. Arno gaf al aan waarom je de Rotrex beter niet achter de gasklep kunt plaatsen. Bypass, wat neerkomt op de uitgang van de BOV's naar de intake te leiden, werkt ook niet omdat de Rotrex nog steeds druk opbouwd (en daarmee de lucht verwarmd, die je dan weer niet terug wilt hebben in je inlaat etc). En dus nog steeds hetzelfde aan werk verricht. Dat is het verschil met een Eaton/Harrop, waar de bypass er voor zorgt dat de charger geen, of in ieder geval minder, werk hoeft te verrichten door de druk aan de uitlaatkant hetzelfde als aan de inlaatkant te houden. De Rotrex kan je eigenlijk alleen beperken door een vacuum te creeren aan de inlaatkant. En dat vindt ie niet zo leuk.
Gebruikersavatar
RollatorGT
Actief lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 29 mei 2016 21:52
Locatie: Biddinghuizen (Flevoland)

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door RollatorGT »

Stop maar met sleutelen Alex, met zo'n koffiemolen van Clubsport heb je altijd of te veel of te weinig lucht en probeer dat maar eens te regelen via MAF, BOV(S) en ECU.

Groeten, Henk (ook van de Veluwe).

P.s.
Ik ben na ruim 1 jaar ziekte weer een klein beetje boven water.
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door aboellaard »

Welkom terug Henk. Tussen BOV's, waste gates, restrictors, bypasses etc zit vast wel iets dat goed gaat werken. Ik heb overigens buiten het geluid geen enkel probleem met die BOV's. En dat geluid alleen maar als je vacuum in je inlaat manifold hebt. Helaas is dat bij normaal rijden het grootste gedeelte van de tijd. In neem aan dat bij jouw Alfa de extra lucht terug de inlaat in gaat wegens de MAF. Dat is bij mij niet nodig, dus ik kan alles richting atmosfeer lozen. En dat is gefilterde lucht, dus ik neem aan dat ik voor subsidie in aanmerking kom. Of toch in ieder geval een ECO logo achterop kan plakken.
Gebruikersavatar
RollatorGT
Actief lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 29 mei 2016 21:52
Locatie: Biddinghuizen (Flevoland)

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door RollatorGT »

Hoi Alex,
Ik was gisteren bij Clubsport en daar werd jou naam genoemd.
Wat ben ik aan het doen met de Alfa.
Zoeken naar vermogen, 348 pk volgens Autodelta blijkt aan de krukas te zijn.
Op de testbank geeft hij 302 pk whp wat normaal schijnt te zijn met 4 Wd.
Via Squadra tuning Nunspeet (aanrader) kwam ik bij Clubsport terecht maar er valt niet veel winst meer te behalen met de huidige opstelling.
Alles wat Clubsport gemeten heeft en vertelde was al gemeten en bevestigd door Squadra.
Alleen de inlaat temperatuur is ondanks de intercooler wat hoog, ongeveer 60 graden bij 29 graden buiten en +/- 100 km u.
Ik probeer hier nog wat winst te halen.
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door aboellaard »

Oplossing is makkelijk: grotere Rotrex plaatsen :D Maar eh, bij 100 kmh 60C IAT, terwijl je dan een stuk minder dan 1 bar in je inlaat hebt? Zo op het eerste gezicht denk ik dat dat voornamelijk komt omdat je lucht rond aan het pompen bent van na de Rotrex via de BOV terug de inlaat in. Zit je BOV voor of na de intercooler? Buiten dat ook weer niet zo interessant. Waar het eigenlijk om gaat is het gedrag bij dichte BOV's, want dan vraag je vermogen. Dan gaat alle lucht de motor in en wil je lage IAT's zien. Moet dat bij mijn opstelling ook nog allemaal testen
Gebruikersavatar
RollatorGT
Actief lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 29 mei 2016 21:52
Locatie: Biddinghuizen (Flevoland)

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door RollatorGT »

Hoi Alex,
De bov (1 1/2 inch) zit voor de Rotrex.
Ook interessant:
Volgens Clubsport zit mijn MAF verkeerd, namelijk tussen de intercooler en inlaat manifold.
Zo meet de sensor gecomprimeerde lucht maar Autodelta kan dit software matig aangepast hebben.
Volgens Squadra tuning zit er op de motor ook nog een sensor die dit kan corrigeren.

Is het mogelijk dat de sensoren elkaar verstoren ?
Ik heb twijfel over de Forge bov (instelbaar).
Er is geen enkel verschil merk of hoorbaar tussen lichtste of zwaarste stand.

P.s.
Droog op de bult aan de Hoge Weg ??
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door aboellaard »

Wij zijn een groene oase in een woestijnlandschap :D 7 Kuubs pomp die vrijwel continu aanstaat met water uit eigen bron. Je kent het hier beter dan ik, schrale zandgrond. Dus het eerste wat ik gedaan heb toen we hier kwamen wonen is een beregeningsinstallatie aanleggen en daar hebben we aardig wat lol van.

Iets klopt er niet met die Alpha van jouw. De BOV kan natuurlijk wel voor de Rotrex zitten, maar dat heeft dan totaal geen zin. Dat ding is bedoeld om oplopende druk NA de Rotrex weg te sluizen en opent met het vacuum in je manifold. Met de veerspanning kan je instellen wanneer die opent. Bij een Rotrex moet die veerspanning veel lager zijn dan bij turbo's. Bij Tial BOV's heb je bijvoorbeeld speciale SC veren die een factor 3-4 slapper (dan opent de BOV dus bij minder vacuum in de manifold) zijn dan turbo veren. Je kan nog gaan redeneren over waar de BOV precies moet zitten, zoals voor of na de intercooler, maar de BOV moet tussen de Rotrex en de gasklep zitten. Ik neem overigens wel aan dat jouw Rotrex VOOR de gasklep zit. Dan zou je dus inlaatfilter - inlaatbuis met MAF - Rotrex - Intercooler - BOV - gasklep - manifold verwachten. Volgens mij meet een MAF luchtstroom (afkoeling van een verwarmingslelement waar een constante stroom door loopt oid) en wordt de hoeveelheid lucht berekend aan de hand van die luchtstroom, de doorsnede van de aanzuigbuis en temperatuur, buitendruk etc. Ik begrijp niet zo goed dat ze 'm aan de drukkant zetten. Dan kan je natuurlijk gaan corrigeren, maar die MAF is daar helemaal niet voor gemaakt. Ik zou m'n twijfels hebben. Punt is wel dat de lucht die door de BOV afgeblazen wordt (dan moet ie wel afblazen natuurlijk en dus aan de drukkant staan), mits de BOV voor de MAF zit, niet door de MAF gemeten wordt. Dus je zou gewoon naar atmosfeer af kunnen blazen.

Ik meen dat auto's met een MAF (dat ding heet natuurlijk niet voor niets maf) ook een TMAP (die dus luchtdruk en temperatuur in het inlaatspuitstuk meet) hebben. Om die MAF nog een beetje te controleren denk ik dan. Hoe de ECU beslist wat als waar aangenomen moet worden (de hoeveelheid lucht in gram die uiteindelijk de cilinder in gaat) als die twee van elkaar afwijken weet ik niet.

Hoor je de BOV als je na acceleren het gas loslaat? Dan moet ie wel afblazen. Ander doet ie niks en kan je 'm net zo goed aan mij kado doen :D . En loost die BOV naar atmosfeer, of gaat er een buis terug de inlaat in? Eerst dat probleem oplossen, dan de MAF.
Gebruikersavatar
RollatorGT
Actief lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 29 mei 2016 21:52
Locatie: Biddinghuizen (Flevoland)

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door RollatorGT »

Sorry, de bov zit direct na de Rotrex, nog voor de intercooler en hij blaast duidelijk hoorbaar af.
Bijlagen
images.png
images.png (21.29 KiB) 1775 keer bekeken
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door aboellaard »

OK, dat ziet er vrij normaal uit. Een dingetje is direct duidelijk en dat is dat je motor rond de 8000 toeren moet draaien wil de Rotrex lekker gaan blazen. Ik denk alleen niet dat ie dat doet, 8000 toeren draaien bedoel ik. Input as van de C38-71 (weet je zeker dat het dat model is?) mag maximaal 12K toeren draaien; de verhouding krukas poelie - Rotrex poelie is 1,5, dus 8000 motor toeren. Bij 6500 RPM komt die Rotrex net lekker op gang. Je hebt ook wel een vrij kleine krukas poelie. Op de Z22SE is die poelie 160 mm. Veel kleinere poelies zijn er niet voor die Rotrex. Weet je zeker dat die krukas poelie diameter correct is?

MAF op die plek kan ik me iets bij voorstellen. Bij vrij weinig boost zal dat wellicht wel werken. Je kan je BOV nog op de atmosfeer lozen, want nu pomp je vrij direct de door de Rotrex opgewarmde lucht rond. Maar heel spannend zal dat allemaal niet zijn.

Wat zijn die metingen in het blauw? Druk tov atmosfeer? Dus -0.6 betekend 0.4 bar absoluut. Als dat zo is heb je dus heel weinig boost, wat wel te verklaren is door de geringe toeren van de Rotrex. Kan me niet voorstellen dat een tuner dat doet, want als je boost wilt beperken kan je dat beter op een andere manier doen.
Gebruikersavatar
RollatorGT
Actief lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 29 mei 2016 21:52
Locatie: Biddinghuizen (Flevoland)

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door RollatorGT »

Nu wordt het interessant,
Hier spreken de deskundigen elkaar tegen.
Clubsport meent dat de C38-71 te groot is en Squadra dat hij te veel toeren maakt.
De druk is na de gasklep gemeten -0.6 tot +0.2 (1.2 bar) bij buiten luchtdruk 1020 millibar.
Squadra weet zeker dat een eerder gemeten Alfa Brera 3.2 V6 JTS met een zelfde Autodelta kit 1.4 bar druk had en 340 whp, bij Alfa dealer Prins uit de showroom geplukt en gemeten op de zelfde testbank.
Jij mag het zeggen, ik weet het niet meer.
75 mm is volgens mij inderdaad de kleinste pulley dus op de krukas zou groter kunnen en daar is ruimte voor.
Zelf ondanks zijn indrukwekkende neus kamp ook ik met ruimte gebrek dank zij het lompe GM blok en tijdens ontwikkelen nog toegevoegde onderdelen zoals een koeler (föhn) voor de katalysator die de intercooler behoorlijk in de weg zit.
Gebruikersavatar
RollatorGT
Actief lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 29 mei 2016 21:52
Locatie: Biddinghuizen (Flevoland)

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door RollatorGT »

Dark Grey Satin van 3M.
Bijlagen
17d6712a342241fe9c532b8126832cc6.jpg
17d6712a342241fe9c532b8126832cc6.jpg (94.82 KiB) 1745 keer bekeken
Gebruikersavatar
Co'tje
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1477
Lid geworden op: 12 mar 2008 17:15

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Co'tje »

RollatorGT schreef:Dark Grey Satin van 3M.
Erg mooi wagen in deze kleur.
Gebruikersavatar
RollatorGT
Actief lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 29 mei 2016 21:52
Locatie: Biddinghuizen (Flevoland)

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door RollatorGT »

Wordt uitgevoerd door DeTintman in Hem.
Ervaring mee??
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door aboellaard »

Gaat altijd zo. Denk je een eenvoudig klusje te hebben, loopt het helemaal uit de hand. Koelvloeistof circuit voor de Chargecooler dit keer. Idee was, met dank aan Frank, een LSJ tankje ipv dat debiele Chinese ding, er in te zetten en goed te onluchten. Tankje past perfect, KV toegevoegd, pompje laten draaien ... die heeft het duidelijk niet naar z'n zin. Geluid varieert teveel. Lucht zeker. Goed dan, wat onluchtingnippels gemaakt en her en der aangebracht. Zie tekening. De zwarte driehoekjes zijn de nippels.
mini-KV circuit.jpg
mini-KV circuit.jpg (25.5 KiB) 1661 keer bekeken
Dan tankje vullen, nippels een voor een open tot er KV uit komt. Alles dicht. Pompje laten draaien. Nada. Steeds gebubbel in de radiateur en in de CC. Auto aan de kant van de leidingen opgekrikt, nog eens. Weer niet. Pomp misschien verkeerd om aangesloten. Gecontroleerd. Goed aangesloten. Verkeerd aansluiten kan niet, dan werkt hij niet. Tankje zit wat laag, dan maar naar de plaatselijke duivel (verkoopt van die minicars e.d.) om een tankje te halen. Ding van een minibike. Mooi tankje, zit niet direct in het circuit zoals het LSJ tankje, maar net zo als de OEM tank, dus met een aftakking. Heeft ook wat meer capaciteit. Die er in gezet. Pomp aan. Weer niet. Slangen bij de radiateur los en KV in blijven gieten tot het zeker is dat hij vol zit. Ondertussen is de vloer een zwembad geworden. Gelukking wel blauwe KV, dat kleurt dan wel weer leuk. Weer aansluiten en pomp aan ... weer niet. Nippels open, blazen in tankje (wat een verschikkelijk zoete rommel), zwembad komt wat hoger, maar pompje wil nog steeds niet.

Als ik een van de nippels open met lopende pomp, staat er meestal geen druk, oftewel, er loopt gewoon geen vloeistof. Totdat het er opeens uitspuit (waarbij de pomp ook van toon verandert), heel kortstondig, waarna er weer niets gebeurd. Als ik de nippel voor de pomp open heb ik het idee dat er lucht aangezogen wordt. Dat verschijnsel van een hoop geborrel en opeens een kwak water en dan weer niets ken ik. Van de bronpomp. Dat gebeurd als ik de koppelang naar de aanzuigbuis niet goed vast heb zitten. Dan zuigt de pomp valse lucht aan. Dat idee heb ik dus hier ook, dat er op een of andere manier lucht komt te zitten voor de pomp. Dit is geen zelfaanzuigende pomp en het mooiste zou zijn als ik 'm op het laagste punt kan zetten, maar dat gaat niet. Uiteindelijk de pijp maar aan Maarten gegeven en ermee opgehouden. Dag lopen klooien en weet nog steeds niet wat het is. Na de vakantei eens echt gaan zoeken en dingen een voor een uitsluiten. Halve auto weer op z'n kop voor zo iets simpels. Of iemand moet nog een idee hebben.

Pomp is een Craig Davies EBP15 of 23, weet niet meer precies welke. Maar zijn op de capaciteit na vrijwel identiek. Pomp laat als hij niet draait gewoon vloeistof door. CC is een PWR barrel cooler waarvan de ingangen op het hoogste punt zitten. Verder de radiateur e.d. zoals bij elke SC auto met de radiateur aan de voorkant
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door S. Gonzales »

Even snel na een korte blik op je tekening:
Pompje zit op de verkeerde plaats, deze pompt nu kv in je tankje. Dus pompje moet na of direct onder het tankje maar dus niet ervoor! Meer naar rechts op de tekening.
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Plaats reactie