Ondertussen ergens op de Veluwe

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door aboellaard »

Die kwam ik ook ergens tegen. Hoofdpijngrafiek. EGT delta in Fahrenheit, Cilinder head delta in Celcius. Alles door elkaar. Had wat handiger gekunt. Maar toch even een vraagje, wat is de reden dat max power en max EGT niet samenvallen? Aan massa gasmengsel duw je er vrijwel hetzelfde in, maar bij hoge EGT verwacht je dat na verbranding de druk in de cilinder hoger is. Hogere temperatuur = hogere druk. Dus dan zou je ook verwachten dat het vermogen hoger is.
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Arno »

Tekening is wel beetje 'antiek' en uit de tijd van de 8-kleppers ;)

Bij perfecte omstandigheid ja heb je gelijk, maar gooi klopvastheid (of gebrek daaraan ;) ) in de mix en dan kom je op het probleem dat bij 14:1 de zaak zo heet is/blijft dat het mengsel gaat zelf-ontbranden, of je nauwelijks ontsteking-vervroeging meer aan kan en je veel van de arbeid kwijt raakt of zelfs de zuiger gaat 'tegenwerken'. Tenminste.. Dat was/is traditioneel zo.. Voor de timing van de verbranding zodat de maximale druk beschikbaar is bij de zuiger net over het bovenste dode punt moet je dus rijker gaan draaien om kloppen of detonatie voor te zijn en dan is rond de 12.8:1 voor een N/A meestal 'genoeg' rijk.

Verbrandings-snelheid cq. vlamfront snelheid speelt ook een rol. Meer brandstof-moleculen dicht op elkaar geeft een sneller front.

Bij deel-last geldt 'meer lucht' geeft meer bruikbaar vermogen trouwens zeker! Als je even de werking van een kat buiten beschouwing laat, dan kan je zelfs naar de 15:1 of iets meer om nog efficienter de 'boem' om te zetten in beweging. (oudere carburateur auto's zonder kats gingen vaak die kant op in fabrieks instelling..)

Een aantal moderne motoren met 'berekende' verbrandingskamers kunnen wel bij vol-last veel dichter naar stochiometrisch lopen voor idd. meer vermogen omdat hotspots vermeden zijn en wervelingen de zaak stabiel houden. (al dan niet mer directe injectie..). Ik weet dat de Honda K20 zoals in mijn auto staat eigenlijk rond de 13.5:1 meestal z'n piek PK's en koppel onder vol-last levert, maar dat overleven de uitlaatkleppen meestal niet zo lang..

Probleem is namelijk meestal uiteindelijk dat de uitlaatgas temperatuur een soort snijbrander gaat worden (en natuurlijk NOx en zo door het dak gaat), dus is het niet een houdbare situatie.

Diesel is eigenlijk het voorbeeld met een moeilijk the ontsteken brandstof die prima gedijt bij 21:1 of zelf heel veel meer.. (vrachtwagen turbodiesels lopen op belachelijke boost-drukken..) De veel lagere verbrandings-temperatuur houdt daar ook de piek temperaturen lager van de uitlaatgassen en kunnen ze dit dus 'eindeloos' volhouden.

Directe injectie speelt in dit geval natuurlijk een beetje 'gemeen', want door de compressie van alleen lucht kan je al hogere compressie draaien en dan met gelaagde wervelingen kunnen ze lokaal een stochiometrische verbranding hebben waardoor een soort buiten 'jasje' van lucht alleen maar opgewarmd wordt en niet echt 'meedoet'. Toch heeft dat dan vaak weer het probleem dat de verbrandings-snelheid van zo'n mengsel (net als een diesel) niet zo vreselijk rap is, dus wanneer dit soort motoren >4000rpm of zo gaan lopen, dan zie je dat ze overschakelen op een meer traditionele werking (al dan niet terug vallend op poort-injectie) en dan dus weer naar die 'veilige' 12 a 13:1 gaan.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door aboellaard »

Wanneer komt je boek uit? :D Zat nog even na te denken hoe je in hemelsnaam een electromotor moet gaan tunen. Voor als we allemaal aan de electriciteit gaan. Zal ook wel wat op gevonden worden.
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Arno »

Oh ja zeker!

Ook daar kan je aan de verschillende componenten 'tweaken' . Vooral is er veel te halen qua (kortstondig) piekvermogen in betere/duurdere vermogens electronica en sturing van de electromotoren zelf.

Ook daar komen dan altijd weer exact dezelfde problemen naar boven als met verbrandingsmotoren.. Meer 'oomph' uit de electromotor persen met electronica truukjes werkt, maar geeft vaak weer (te) veel warmte ontwikkeling in de motoren die dat weer niet kwijt raken, dus andere soorten motor-constructies, extra /andere koeling,bla bla bla... Goh... Waar kennen we dat toch van??

En dan duik je nog niet eens in alle spannende (en soms behoorlijk enge!) dingen die je met de accu's kunt uithalen, helemaal de Li-Ion types om ze verder 'op het randje' te duwen voor meer ampere's en zo.

Kan ook errrrg spectaculair fout als je op Youtube hier en daar wa filmpjes ziet van (ex-)Tesla accupacks die in de fik gaan. Daar wil je niet in de buurt staan :lol:
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Smiley »

Ah, Arno is ook geaboneerd op Rich Rebuilds :mrgreen:
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Arno »

Dat was idd. de meest recente en hele mooie 'demo' van hoe snel en agressief zo'n accu in de fik gaat als er eenmaal 1 cel oververhit/ploft in zo'n pack. :shock:

Na de debacles rondom de Galaxy Note 7 accu's die ploften en wat Boeing 787's met schroeiplekken is denk ik wel duidelijk dat dit type echt wel met 'beleid' moet worden behandeld.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Smiley »

Als ik Rich goed begreep is dat wat je kunt verwachten als je de tesla koelunit weglaat.

Voor degenen die denken waar gaat dit over. :wacko:

Daisy het autotje.
https://www.youtube.com/watch?v=HMwRsT7xNVs

En Daisy even later.
https://www.youtube.com/watch?v=WdDi1haA71Q
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Smiley »

Ales, kun je je foto's en beschrijving van de einddemper ook hier posten?
Heb nog wat vraagjes over de kamers enzo. :yes:
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door aboellaard »

Kijk even bij de afdeling 'Uitlaten' onder SC400 vanaf 4 juni. Daar staan eigenlijk alle foto's die ik heb. Welke informatie ben je naar op zoek? Uitlaat is duidelijk luider dan de standaard turbo einddemper die ik op de Eaton SC had. Maar dat was te verwachten. Zelf vind ik de demper wel prettig klinken. Speciaal omdat ik 'm nu kan horen, omdat de uitlaten van de BOV's teruggevoerd zijn naar de inlaat. Dus geen gesis meer.
Gebruikersavatar
RollatorGT
Actief lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 29 mei 2016 21:52
Locatie: Biddinghuizen (Flevoland)

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door RollatorGT »

Het is stil vanaf de Veluwe, licht het project stil ?
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door aboellaard »

Auto staat wel stil, maar het project niet. Ben nu met de voorkant bezig. Twee kleine rads naast de opening voor de grote. De SC rad die gepiggybacked zat op de hoofdrad gaat weg. Een fan ipv twee en het gaas ga ik vervangen voor iets dat meer open is. Bedoeling is zoveel mogelijk lucht door de motor rad. Maar als je dan toch bezig bent is een wat betere pomp voor de SC koeling ook niet zo gek. Dus daar komt een Pierburg CWA100 voor. En die is weer PCM aangestuurd en dat kan je natuurlijk niet links laten liggen. Ik wil de pomp gaan aansturen op de luchttemperatuur na de Rotrex en niet op de KV temperatuur. Maar daar moet ik eerst een leuk programmatje voor een Arduino voor schrijven.

Daarnaast ook de bodem echt vlak gemaakt. Vooral de voorkant is dat niet bepaald. Eerste idee was gewoon een dikke plaat aluminium te nemen en daar een en ander op te bouwen. Maar dan functioneerd de crashbox niet echt meer op de manier waarop die ontworpen is. Dus maar een frame gemaakt wat nog plooibaar is, maar toch de krachten van een splitter aan kan. Frame is klaar, net als de onderkant en de splitter. Rads zijn op het frame gemonteerd. Nu nog wachten op de inserts van Eltech ...
Gebruikersavatar
Co'tje
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1477
Lid geworden op: 12 mar 2008 17:15

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Co'tje »

aboellaard schreef:Nu nog wachten op de inserts van Eltech ...
Sterkte..... kan lang duren.... :bag: :bag:
Gebruikersavatar
RollatorGT
Actief lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 29 mei 2016 21:52
Locatie: Biddinghuizen (Flevoland)

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door RollatorGT »

Hoi Alex,
Als ik het goed begrijp krijgt de Rotrex 2 rads in plaats van het standaard koelertje.
Ik weet inmiddels uit ervaring dat de Rotrex pas op vol toeren komt als de olie voldoende warm is (weerstand rollen).
Bij lage temperatuur reageert hijheel langzaam en komt niet op toeren.
Ik neem aan dat standaard kennis is van jou kant en dat je met een thermostaat/sensor de temperatuur regelt.

Of begrijp ik het verkeerd en worden de 2 nieuwe rads als intercooler gebruikt.
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door aboellaard »

@Co, heb nu eindelijk een tracking nummer. Heeft lang genoeg geduurd. Beetje zelfde ervaring die jij hebt gehad: eens maar nooit meer.

@Rollo, rads zijn voor de, lucht-water, chargecooler. Dat kleine radiateurtje dat bij de Rotrex zit is groot genoeg voor de Rotrex oliekoeling. Ik heb daar ook nog een fan bij gezet die door een thermostaat aangestuurd wordt. Als de olietemperatuur boven de 70C komt gaat de fan aan en gaat er een ledje op het dashboard branden. Denk niet dat dat ooit gaat gebeuren. Voor de chargecooler gaat het om de pomp aansturing. De nieuwe pomp trekt max 8.5A en ik wil niet dat het ding constant aanstaat. Heeft geen zin als er niets te koelen valt. Dus er moet een regeling bijkomen die het debiet van de pomp regelt aan de hand van de hoeveelheid warmte die afgevoerd moet worden. Dat kan je natuurlijk op heel veel verschillende manieren doen. Allermooiste zou zijn als je de delta T over de lucht en de KV van de CC weet en de delta T van de KV van de rads. Met die gegevens kan je de pomp heel mooi aansturen via een rekenmodel van de hele set-up. Maar dan heb je wel 6 sensoren nodig. Complete overkill. Een sensor in de KV of in de Rotrex uitlaatlucht is al voldoende om een en ander grof te regelen, wat in dit geval voldoende is.
Gebruikersavatar
RollatorGT
Actief lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 29 mei 2016 21:52
Locatie: Biddinghuizen (Flevoland)

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door RollatorGT »

Hoi Alex,
Tot zover duidelijk maar er rest nog een vraag.
Je spreekt over koeling van de charger, is er naast de Rotrex ook een SC aanwezig.
Wat is het doel, een Rotrex en SC vragen ook twee keer veel vermogen.
Plaats reactie