olie temperatuur

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RollatorGT
Actief lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 29 mei 2016 21:52
Locatie: Biddinghuizen (Flevoland)

olie temperatuur

Bericht door RollatorGT »

Beste Speedster kenners/liefhebbers,

Toch even een onderwerp/vraag over iets waar al veel bibliotheken vol van staan "servers" overbelast van geraken.
De ideale koelwater temperatuur zit zo tussen de 95 en de 115 graden.
Onder extreme omstandigheden kan dit even hoger zijn maar dan wel "koud" rijden.
Standaard heeft een Speedster natuurlijk geen olie temperatuur meter maar indien gemonteerd: wat is de ideale OLIE temperatuur om even te trappen of te beulen.
Groeten, Spenkie.
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: olie temperatuur

Bericht door Arno »

'Probleem' daar is vooral waar wordt het gemeten om een vergelijk te kunnen maken tussen waardes die geroepen worden. Anders worst het zo'n appels-en-peren verhaal.

Olie heeft een veel kleinere warmte-capaciteit als water. Waar je heel wat energie in een liter water moet pompen om die 1C warmer te krijgen is olie veel sneller van temperatuur te wijzigen. Ook is de olie in de motor in veel smallere kanalen geperst en wordt onder grote thermische en fysieke belasting gebruikt wat ook nog eens een sterk temperatuurverloop geeft.

Uiteindelijk betekent dit wanneer je de olie meet:

- die bovenin het carter terug druppelt uit de motor het meest heet is.
- die onderin het carter bij de pomp aanzuig-opening of aftap-plug zit 'midden' temperatuur heeft (helemaal bij auto's met een carter 'in de wind' en koelribben er op)
- na een oliekoeler en vlak voordat het 'terug' het blok in gaat het meest 'koud'

Wel kan je eigenlijk voor alle motor ontwerpen stellen dat de ontwerpers er vanuit gaan dat, wanneer de motor helemaal op temperatuur is en onder middel belasting rijd (bijv. snelweg rit), dat dan de olie die terug uit he blok naar het carter druppelt minimaal boven de 100C moet zijn.

Dit is omdat vanaf 100C de olie goed in z'n werkings-gebied zit van 'niet te dik en niet te dun' (verliezen in de pomp minimaliseren voor verbruik, maar goede smering), maar vooral ook om vocht en andere verontreinigingen uit de olie te 'koken' zodat de olie niet verdunt (bijv. benzine/diesel menging) of verdikt (water/emulsie) na verloop van tijd. Auto's die korte stukjes rijden en de olie nooit op temperatuur brengen hebben hier last van.

Dus als je beetje bovenin het carter een temperatuur temperatuursensor hebt zou je al gauw onder lichte omstandiheden 90+C willen zien en onder zware omstandigehden tot een graad of 135C. Da's prima te doen met een goede sytheet. (en dan kan er nog een temperatuurverschil zijn aan welke kant van het carter afhankelijk van de kanteling van het blok en of de olie langs de uitlaat-kanalen in de kop terug stroomt wat de zak nog extra verhit)

Pas vanaf zo'n 145C vindt synthetische olie het niet zo lekker meer en begint het langzaam af te breken. Dit zie je bij veel auto's/motoren met circuitwerk en daarom zie je ook dat eigenlijk iedereen voor dat soort toepassingen naar oliekoelers grijpt (en niet alleen voor de motor.. vergeet dan ook bakken en diffs niet..). Het ontwerp van de meeste auto's is nu eenmaal niet op dit soort 'zwaar' gebruik afgesteld qua componenten en koeling 'af fabriek'. Speedsters hebben in ieder geval al wat oliekoeling aan boord wat zeker al helpt.

Bij het op andere plaatsen meten van de olietemperatuur (onderin carter of na koeler) zullen deze temperatuur waardes lager liggen en bijvoorbeeld tot een graad of 10 lager na de koeler.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
RollatorGT
Actief lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 29 mei 2016 21:52
Locatie: Biddinghuizen (Flevoland)

Re: olie temperatuur

Bericht door RollatorGT »

Zeer bedankt voor de uitgebreide uitleg Arno. :D

Groeten Henk.
Plaats reactie