Surge

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Gebruikersavatar
RollatorGT
Actief lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 29 mei 2016 21:52
Locatie: Biddinghuizen (Flevoland)

Re: Surge

Bericht door RollatorGT »

Hoi Alex,

Ik weet niet of de maat van een pulley uitwendig of in de "ribbels" gemeten en aangegeven wordt als maat.
Als het uitwendig aangegeven wordt is er nog 1 maatje kleiner (70 mm).
Dan kom ik op 1.63 x 9.49 (C30-94) x 6500 rpm = 100.547 van de Rotrex.
Als vrijdag de meting veel tegenvalt is dit misschien in combinatie met een goede mapping het overwegen waard.

Nogmaals vele malen dank aan/voor jou en Arno voor de uitleg en het geduld.

Groeten, Henk, Spenkie (RollatorGT).
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Surge

Bericht door aboellaard »

Ben benieuwd naar de resultaten van de bank. In ieder geval veel plezier in Zandvoort (a Italia) deze zaterdag!
Gebruikersavatar
RollatorGT
Actief lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 29 mei 2016 21:52
Locatie: Biddinghuizen (Flevoland)

Re: Surge

Bericht door RollatorGT »

Beste mannen en Alex,

Deceptie: 226 pk (TWEE honderd zesentwintig) bij 4500 rpm en dan duik hij naar beneden naar 150 pk om daarna weer wat op te krabbelen naar 215 bij 7000 rpm.
Origineel 260 pk dus de Rortrex vraagt +/- 30 pk en levert niets.

Voorlopige conclusie: Het Chinese druk metertje van 13,00 euro (incl. verz.) is kwalitatief beter als de gehele Rotrex tuning a 10.250 euro.

Plan van aanpak: Rotrex demonteren en luchtinlaat laten zitten met filter voor de intercooler.
Ik hoop dat de vernauwing van 76 naar 51 mm bij de cooler niet te veel invloed heeft.

Groeten, Henk.
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Surge

Bericht door aboellaard »

Dat is niet best, maar in ieder geval heb je wat feiten. Als je die Rotrex er tussen uit haalt heeft intercoolen ook geen zin meer. Kan je net zo goed een bypass installeren. Kan je in ieder geval zien wat hij doet zonder Rotrex. En dan kijken wat er echt aan de hand is. Want iets klopt er duidelijk niet. Zeg 220pk bij 4400 rpm, dan zou je naar ongeveer 330 bij 6600 moeten. En dat bij een koppel dat constant blijft, terwijl je door de Rotrex karakteristiek juist verwacht dat die toeneemt.

Ik zou zeggen even adem halen, spul er tussen uit en gaan kijken naar de meest basale dingen. Of de Rotrex werkt, proberen met de intercooler er tussen uit, kijken of de bypass goed werkt etc. Laat maar weten of je -morele- hulp kan gebruiken.
Gebruikersavatar
RollatorGT
Actief lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 29 mei 2016 21:52
Locatie: Biddinghuizen (Flevoland)

Re: Surge

Bericht door RollatorGT »

Kiezen:
Welke van de twee zal ik mee nemen naar Zandvoort ??
Altijd beter dan een tank rond schoffelen met het vermogen van een standaard Speedster.
Bijlagen
naamloos (11).png
naamloos (11).png (86.23 KiB) 2817 keer bekeken
naamloos (13).png
naamloos (13).png (55.29 KiB) 2813 keer bekeken
Gebruikersavatar
RollatorGT
Actief lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 29 mei 2016 21:52
Locatie: Biddinghuizen (Flevoland)

Re: Surge

Bericht door RollatorGT »

Hoi Alex,
Inderdaad heel diep adem halen.
Ik ben er inmiddels wel achter dat serieuze tuning en GTI petjes praat een wereld van verschil is.
Voorlopig eerst slopen en misschien opnieuw beginnen.
Om mij "moreel" te steunen en uit dankbaarheid biedt ik u een excursie aan in en om Emst met verhalen, geschiedenis en eventueel smeuïge verhalen en details van de streek.

Groeten uit de Zuiderzee.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Surge

Bericht door Exmantaa »

Heb je een grafiek uitdraai van je dyno?

Zit iets flink mis en om daarachter te komen zul je een beetje methodisch te werk moeten gaan. Een boostsdruk meting t.o.v. toerental zegt al heel veel over wat je compressor doet. (tip; cameraatje monteren die toerenteller en drukmeter opneemt tijdens accelereren.)
En wat zit hier eigenlijk voor ecu tuning/mapping in of op? Je kunt bij de modernere blokken nou eenmaal niet zomaar wat aan de hardware veranderen zonder je ecu maping aan te moeten passen... :wacko:
Gebruikersavatar
RollatorGT
Actief lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 29 mei 2016 21:52
Locatie: Biddinghuizen (Flevoland)

Re: Surge

Bericht door RollatorGT »

Hoi Frank,

De uitdraai van de testbank, mijn printer/scanner is ook terminaal dus een foto.
Het enige wat ik van de dealer weet is dat de tuning, een AutoDelta (UK) kit is, gemonteerd is door een extern bedrijf die nu of niet meer bestaat of een andere eigenaar heeft.
De dealer heeft hem zo geleverd aan de eerste eigenaar.
De boost druk is nauwelijks af te lezen, bij +/- 5000 rpm zakt de druk gelijk de curve op de uitdraai.
Voor zover ik kan zien is de uitlaat nog origineel.
Ik heb de Rotrex laten draaien tot 4000 rpm zonder inlaat pijp/filter en er is niets alarmerends te zien of te horen, alleen dat rare irritante bijgeluid bij gas minderen onder de +/- 4000 rpm, klinkt als Tsie..Tsie..Tsie..Tsie en de frequentie is vergelijkbaar met een fout zuigertje van een 4 cilindertje.

Groeten, Henk.
Bijlagen
Foto0367.jpg
Foto0367.jpg (94.27 KiB) 2800 keer bekeken
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Surge

Bericht door S. Gonzales »

Misschien een rare vraag :roll: :wink: heb je geen garantie?
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
RollatorGT
Actief lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 29 mei 2016 21:52
Locatie: Biddinghuizen (Flevoland)

Re: Surge

Bericht door RollatorGT »

Helemaal geen rare vraag maar ik heb gekocht zonder garantie.
Blijft de vraag, de dealer bood hem aan (ook op internet) met: getuned Autodelta 350 Pk !!!!
De dealer heeft dus duidelijk niet geleverd wat hij claimde en aanbood.

Groeten, Henk.
Plaats reactie