Zoemend geluid uit motorruimte nabij injectors (contact aan)

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
::SpeedFire::
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:20
Locatie: Andijk

Zoemend geluid uit motorruimte nabij injectors (contact aan)

Bericht door ::SpeedFire:: »

Onlangs wilde ik met m'n Speedster (2.2 16V) weg en toen hoorde ik na het aanzetten van het contact een zoemend geluid uit de motorruimte vandaan komen wat ik niet eerder gehoord heb. Sindsdien heb ik de auto nog niet gestart totdat ik weet waar dat geluid vandaan komt en of dat problemen kan geven.

Veel op internet gezocht en in het Speedsterclub forum, maar nog niet echt iets gevonden waar het op zou kunnen lijken. Veel keer werd de brandstofpomp genoemd als mogelijke bron, maar die zit aan de linker zijde en niet rechtsboven op het motorblok. Via een tip van Van der Kooi Sportscars heb ik met een lange schroevendraaier aan het oor geluisterd en blijkt dat het geluid bij de injectors of metalen brandstofleidingen vandaan komt.

Ik heb een video-opname van het geluid gemaakt:
https://youtu.be/ZB3BBV552EA

Iemand enig idee wat dit zou kunnen veroorzaken en of ik mij zorgen moet maken?

Kunnen de injectors zo'n geluid produceren of is het iets anders?

Hieronder las ik een interessant artikel over 'vervuilde injector geeft vertekend beeld':
https://automotive-werkplaats.nl/nieuws ... kend-beeld

Vooral het stukje onder Symptomen:
Door de compensatietechniek van de boordcomputer zijn de symptomen voor vervuilde injectoren vaak vaag. De auto start moeilijker, loopt wat rauwer stationair en trekt vaak wat slechter dan voorheen. Ook de gasreactie is vaak niet zo soepel meer, terwijl het brandstofverbruik slechter is dan voorheen. Pas wanneer de injectieproblemen te bont worden zal het OBD-controlelampje (MIL of Malfunction Indicator Lamp) gaan branden om aan te geven dat de lambdaregeling niet meer functioneert. Het storingsgeheugen meldt dan dat de lambdasensor of de stappenmotor van de stationaire regeling niet werkt. Over de injectoren zal het OBD geen melding geven, zolang deze elektrisch gezien functioneren. Of er wat uitkomt als ze aangestuurd worden, valt buiten de controle van het OBD.
De symptomen die bij vervuilde injectoren horen, hebben niet altijd een directe relatie met het functioneren. Soms treden er heel andere problemen op. Bij directe injectie kan een foute spuitrichting van de benzinestraal bijvoorbeeld tot een verhoogd olieverbruik leiden. De benzine spuit dan niet op de hotspot van de zuigerbodem, maar tegen de cilinderwand, waardoor de benzine via de zuigerveren in de motorolie terecht komt. De motorolie wordt daarbij van de cilinderwand gespoeld, waardoor er te weinig smering is en de zuigerveren snel slijten. Het vervangen van het motorblok of de zuigerveren helpt dan vaak maar kort, omdat de oorzaak van het probleem niet is verholpen. Datzelfde geldt voor een verstopte katalysator. Wanneer deze is dicht geroet door een slecht functionerende injector zal vervangen alleen het symptoom bestrijden, maar niet de oorzaak.


In juni heb ik nog een foutcode P0420 gehad, wat mogelijk verband houdt met een lek tussen de uitlaat onderdelen, welke Van der Kooi jaren geleden gerepareerd had waardoor ik jaren zonder foutcodes reed. De foutcode in juni gereset, maar bij de 4e rit sprong het motormanagement lampje weer aan. Ik heb de nieuwe code echter niet uit kunnen lezen na het zoemende geluid en weet dus niet of dat nog steeds dezelfde code is. In de laatste ritten heb ik niet echt iets raars opgemerkt tijdens het rijden en/of de performance, wel dat de JanSpeed uitlaad wat rumoeriger was dan anders, maar dat kan ook een andere oorzaak hebben :lol:

Alvast bedankt voor het meedenken.

Groeten,
Sjoerd
Bijlagen
Motormanagementsysteem - inbouwplaatsen onderdelen
Motormanagementsysteem - inbouwplaatsen onderdelen
Motormanagementsysteem.JPG (71.68 KiB) 3665 keer bekeken
Zoemend geluid, resonantie hoorbaar in rode omkadering
Zoemend geluid, resonantie hoorbaar in rode omkadering
Zoemend geluid.JPG (73.24 KiB) 3666 keer bekeken
Gebruikersavatar
timmyboy55
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1590
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:34
Locatie: Schoorl
Contacteer:

Re: Zoemend geluid uit motorruimte nabij injectors (contact

Bericht door timmyboy55 »

Batterijspanning te laag..
vrij normaal en kan geen enkel kwaad.
Als je wel pech hebt is je gele startrelais kapot.. je zou hem eens kunnen starten (kan geen kwaad) en als hij normaal start is het slechts een lage accuspanning geweest!!

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Gebruikersavatar
timmyboy55
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1590
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:34
Locatie: Schoorl
Contacteer:

Re: Zoemend geluid uit motorruimte nabij injectors (contact

Bericht door timmyboy55 »

Die foutcode zou een defecte lambda sonde kunnen zijn.
Heb ik momenteel ook last van.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Gebruikersavatar
::SpeedFire::
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:20
Locatie: Andijk

Re: Zoemend geluid uit motorruimte nabij injectors (contact

Bericht door ::SpeedFire:: »

timmyboy55 schreef:Batterijspanning te laag..
vrij normaal en kan geen enkel kwaad.
Als je wel pech hebt is je gele startrelais kapot.. je zou hem eens kunnen starten (kan geen kwaad) en als hij normaal start is het slechts een lage accuspanning geweest!!

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Bedankt voor je snelle reactie!
Ik was bang dat er iets ernstigs aan de hand was. :bangin:

Het zou inderdaad best wel kunnen dat de accuspanning wat laag is, want m'n Speedy staat al een tijdje stil in de garage vanwege het wisselvallige weer en ondertussen heb ik heel wat keer het contact aangehad.... Zal de lader er ook weer eens opzetten. :oops:
Gebruikersavatar
::SpeedFire::
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:20
Locatie: Andijk

Re: Zoemend geluid uit motorruimte nabij injectors (contact

Bericht door ::SpeedFire:: »

timmyboy55 schreef:Die foutcode zou een defecte lambda sonde kunnen zijn.
Heb ik momenteel ook last van.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Dit is inderdaad vaak het eerste waar aan gedacht wordt bij een P0420, maar dat is niet altijd het geval.
Ik vermoed zelf dat de uitlaat niet helemaal dicht is (ik meen dat af en toe ook te horen tijdens het rijden), dan krijgt ie te weinig weerstand en dan springt het management aan. Ik zal daarom eerst de uitlaat op luchtdichtheid laten controleren, moet toch voor een onderhoudsbeurt naar de garage.
Gebruikersavatar
timmyboy55
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1590
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:34
Locatie: Schoorl
Contacteer:

Re: Zoemend geluid uit motorruimte nabij injectors (contact

Bericht door timmyboy55 »

Mijn uitlaat was in het begin op 3+ plekken goed lek... ik draai alleen wel OBDTuner dus wie weet had die er maling aan..

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Zoemend geluid uit motorruimte nabij injectors (contact

Bericht door Smiley »

Luchtdicht is sowieso wel handig. :yes:
Als er uitlaathitte/vlammen komen waar het niet hoort kan dat wel eens fout gaan. (kijk maar bij Ferrari en Lamborghini)
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Zoemend geluid uit motorruimte nabij injectors (contact

Bericht door Exmantaa »

P0420 is een katalysator efficiency code... (Zie Z22SE foutcodes in bibliotheek hier)

Zoemende geluid zou ik nog eens beluisteren als de accu goed vol is na een ritje. Kan weinig kwaad zo te horen.
Gebruikersavatar
::SpeedFire::
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:20
Locatie: Andijk

Re: Zoemend geluid uit motorruimte nabij injectors (contact

Bericht door ::SpeedFire:: »

Ik had meteen de lader aan de accu gehangen na de reactie van timmyboy55.

Zojuist het contact aangezet (met lader er nog aan) en het zoemende geluid is verdwenen :yes: :D :D :D !
Tevens brandt nu ook het ABS lampje niet meer, maar alleen het motormanagement en acculampje. Dat is normaal.
Het was dus toch een te lage spanning, moet je ook maar weten...
Valt alles weer mee, thanx voor de tip!! :thumbsup:

Zal straks als de accu vol is ook de storingscode weer proberen uit te lezen via de ELM327.
Nog een advies voor een goede nieuwe OBD-II reader? Het liefst draadloos via bluetooth of Wifi. Ik had op internet gelezen dat er veel verschillen in zitten en dat lang niet alle goed werken.
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Zoemend geluid uit motorruimte nabij injectors (contact

Bericht door S. Gonzales »

::SpeedFire:: schreef:Nog een advies voor een goede nieuwe OBD-II reader? Het liefst draadloos via bluetooth of Wifi. Ik had op internet gelezen dat er veel verschillen in zitten en dat lang niet alle goed werken.
De Scangauge 2 is sowieso een aanrader! Het apparaatje is compact, erg handig en ideaal om hem continu aangesloten te houden. Dat gaat heel goed met een (korte) kabel. Is volgens mij genoeg over te vinden op dit forum.
Succes!
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
timmyboy55
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1590
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:34
Locatie: Schoorl
Contacteer:

Re: Zoemend geluid uit motorruimte nabij injectors (contact

Bericht door timmyboy55 »

Universele obd2 readers werken ook wel.
Zelfs met een universele vagcom kan ik mijn foutcodes wissen.
Gebruikersavatar
::SpeedFire::
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:20
Locatie: Andijk

Re: Zoemend geluid uit motorruimte nabij injectors (contact

Bericht door ::SpeedFire:: »

Bedankt voor de OBD2 reader tips. Ik zal het forum hierover ook nog eens napluizen.

Inmiddels heb ik de foutcode gelukkig weer uit kunnen lezen via de ELM327 (lukte eerst niet, waarschijnlijk vanwege de te lage accuspanning). Het is nog steeds dezelfde P0420 (Catalyst System Efficiency Below Threshold) code. Gelukkig niets nieuws, dus zal eerst de uitlaat na laten kijken op lekken. De vorige keer was het euvel een tijd weggebleven, mogelijk dat er weer wat los gerammeld is...
Gebruikersavatar
timmyboy55
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1590
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:34
Locatie: Schoorl
Contacteer:

Re: Zoemend geluid uit motorruimte nabij injectors (contact

Bericht door timmyboy55 »

Niet je katalysator dicht geslibd? Indien je de lekjes gedicht hebt en het probleem bestaat nog steeds??
Plaats reactie