Speedster Turbo #4800

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Gebruikersavatar
Co'tje
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1477
Lid geworden op: 12 mar 2008 17:15

Re: Speedster Turbo #4800

Bericht door Co'tje »

Exmantaa schreef:
+2 graden totaal sporing vooraan UITSPOOR
-2 graden totale sporing lijkt me dan TOESPOOR
De Turbo:
Toe out:
LF 1
RF 1
Toe in:
RL 1
RR 1

Camber (graden)
LF 1,6 neg
RF 1,0 neg
RL 2,8 neg
RR 2,8 neg

De Supercharged:
Toe out:
LF 3,2
RF 3,3
Toe in:
RL 1,1
RR 1,5

Camber (graden)
LF 2,1 neg
RF 2,3 neg
RL 2,18 neg
RR 2,24 neg

Trackday advies Verhiest:
Toe out:
LF 1
RF 1
Toe in:
RL 3
RR 3

Camber (graden)
LF 1 neg
RF 1 neg
RL 3 neg
RR 3 neg


Zal eens een infarood termometer meenemen om de temperatuurverdeling van de banden te controleren.
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Speedster Turbo #4800

Bericht door aboellaard »

Ik denk dat her en der graden en millimeters door elkaar worden gehaald. Kijk hier even: https://wiki.seloc.org/a/Geo_Setups. Camber wordt vrijwel altijd in graden gemeten, omdat het vrijwel altijd een paar graden is. Toe wordt zowel in millimeter als in graden gemeten, maar dan krijg je discussies over minuten en seconden of decimaal. En bij millimeters de inch maat van de velg en waar je precies meet. Maar 1 graad toe met een 17" velg is 3,75 mm (naaf naar rand velg). Dat is voor heel erg veel. Als ik het me goed herinner had Harry de toe voor op 4 mm staan (per kant!), dus dan kan die 1 graad voor wel kloppen bij de turbo. Maar als je SC meer dan 3 graden toe heeft voor, dan staan je wielen aardig dwars :D Daar klopt dus iets niet. Die waarden van Verhiest zijn, denk ik, camber waarden in graden en toe waarden in millimeters. Dan klopt het aardig. Als het 1 mm toe is, dan vertaald dat zich naar 0,25 graden decimaal of 15 minuten of 4.4 EE-03 radials
Gebruikersavatar
alain
Mega lid
Berichten: 786
Lid geworden op: 04 jan 2006 12:07
Locatie: Antwerpen (Schilde)

Re: Speedster Turbo #4800

Bericht door alain »

Turbo Speedster stuurt om een of andere reden zwaarder dan een NA



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Speedster Turbo #4800

Bericht door Smiley »

Door de castor misschien?

Afbeelding
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Speedster Turbo #4800

Bericht door Exmantaa »

aboellaard schreef:Ik denk dat her en der graden en millimeters door elkaar worden gehaald. Kijk hier even: https://wiki.seloc.org/a/Geo_Setups. Camber wordt vrijwel altijd in graden gemeten, omdat het vrijwel altijd een paar graden is. Toe wordt zowel in millimeter als in graden gemeten, maar dan krijg je discussies over minuten en seconden of decimaal. En bij millimeters de inch maat van de velg en waar je precies meet. Maar 1 graad toe met een 17" velg is 3,75 mm (naaf naar rand velg). Dat is voor heel erg veel. Als ik het me goed herinner had Harry de toe voor op 4 mm staan (per kant!), dus dan kan die 1 graad voor wel kloppen bij de turbo. Maar als je SC meer dan 3 graden toe heeft voor, dan staan je wielen aardig dwars :D Daar klopt dus iets niet. Die waarden van Verhiest zijn, denk ik, camber waarden in graden en toe waarden in millimeters. Dan klopt het aardig. Als het 1 mm toe is, dan vertaald dat zich naar 0,25 graden decimaal of 15 minuten of 4.4 EE-03 radials

^^ dat dus. Alleen meten ze volgens mij die mm's toe altijd van velgrand naar velgrand, dus niet vanaf de naaf naar de velgrand...

(6mm toe out vooraan remt nogal af, maar je voorbanden warmen wel weer lekker snel op zo. :mrgreen: )
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Speedster Turbo #4800

Bericht door aboellaard »

OK, als jij het zegt zal dat wel kloppen. Maar daar wordt het alleen maar 2 keer erger (in millimeters) van. Harry maakte ook die opmerking over lekker snel banden warm maken. Zal wel kloppen, maar toe in die grootte gaat het rijden wel interessant maken
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Speedster Turbo #4800

Bericht door Exmantaa »

From the lotus geo wiki:

Converting toe from mm to degrees:
Measure the rim diameter in mm as the size e.g. 17" is not the actual diameter your measurements are based on.
Multiply the result by PI to get the circumference.
Divide the result by 360 to get mm per degree.
Divide the toe mm by the mm/degree result to get toe in decimal degrees

Or Excel =DEGREES( ASIN( TOE_IN_MM / ( RIM_DIA_INCHES * 25.4 )))

Or use the calculator on this page, hypotenuse is the rim diameter the toe per wheel (total toe divided by 2) in mm is width (or toe in degrees is angle A). * http://joyfulcoder.net/sohcahtoa/


Oftewel, mm’s toe meten van velgrand naar velgrand, waarbij opgemerkt dat die lotus settings dus wel van lotus velgmaten uitgaan... (16” voor aan dus)
Gebruikersavatar
Co'tje
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1477
Lid geworden op: 12 mar 2008 17:15

Re: Speedster Turbo #4800

Bericht door Co'tje »

Even de rapporten en mails erbij gehaald en het zijn mm's voor de toe.
De supercharged vind ik echt heerlijk rijden op het circuit. Zie nog geen reden om het te veranderen.

Turbo weet ik hopelijk na de eerste avondsessie van DF.
Op de snelweg is het niet fijn rijden in ieder geval ivm spoorvorming.


De Turbo (volgens meest recente rapport, weet niet wat het feitelijk is nu):
Toe out:
LF 1mm
RF 1mm
Toe in:
RL 1mm
RR 1mm

Camber (graden)
LF 1,6 neg
RF 1,0 neg
RL 2,8 neg
RR 2,8 neg

De Supercharged:
Toe out:
LF 3,2 mm
RF 3,3 mm
Toe in:
RL 1,1 mm
RR 1,5 mm

Camber (graden)
LF 2,1 neg
RF 2,3 neg
RL 2,18 neg
RR 2,24 neg

Trackday advies Verhiest:
Toe out:
LF 1 mm
RF 1 mm
Toe in:
RL 3 mm
RR 3 mm

Camber (graden)
LF 1 neg
RF 1 neg
RL 3 neg
RR 3 neg
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Speedster Turbo #4800

Bericht door Exmantaa »

Die rode heeft echt extreem veel toe-out vooraan, zelfs vergeleken met die race settings van Verbiest. :wacko:
(Remt nogal denk ik? Je voorbanden zijn wel snel op temperatuur, maar slijten waarschijnlijk teveel voor landurigere races?)

Dit zijn de Lotus settings van een V6 Cup R race:
Afbeelding
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Speedster Turbo #4800

Bericht door aboellaard »

Exmantaa schreef:From the lotus geo wiki:

Converting toe from mm to degrees:
Measure the rim diameter in mm as the size e.g. 17" is not the actual diameter your measurements are based on.
Multiply the result by PI to get the circumference.
Divide the result by 360 to get mm per degree.
Divide the toe mm by the mm/degree result to get toe in decimal degrees

Or Excel =DEGREES( ASIN( TOE_IN_MM / ( RIM_DIA_INCHES * 25.4 )))

Or use the calculator on this page, hypotenuse is the rim diameter the toe per wheel (total toe divided by 2) in mm is width (or toe in degrees is angle A). * http://joyfulcoder.net/sohcahtoa/


Oftewel, mm’s toe meten van velgrand naar velgrand, waarbij opgemerkt dat die lotus settings dus wel van lotus velgmaten uitgaan... (16” voor aan dus)
Dat werkt natuurlijk net zo goed als je toe tot de naaf meet en de velg straal ipv diameter neemt, want dan deel te tellen en noemer door twee :D Wat ook handig is, want dan kan je het ongeveer uit je hoofd doen, is ipv in graden in radialen werken, dan geldt als x klein is dat sin x ongeveer gelijk aan x en aan arcsin x. Voor x minder dan 6 graden (< 0.1 rad) is de fout minder dan 2 promille. En over de velgmaat hoef je ook niet heel veel zorgen te maken. Als je van 16 naar 17 gaat is de fout 1/16 en in toe is de fout die je met meten maakt al snel 10% of meer.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Speedster Turbo #4800

Bericht door Exmantaa »

UIteraard kan dat ook met de straal omgerekend worden (alleen lastig meten en de foutmarge wordt groter), maar ging er hier even om dat al die verschiilende toe settings in mm's op de Seloc wiki page dus gemeten zijn op de velgdiameter.
Gebruikersavatar
alain
Mega lid
Berichten: 786
Lid geworden op: 04 jan 2006 12:07
Locatie: Antwerpen (Schilde)

Re: Speedster Turbo #4800

Bericht door alain »

Met toe in of out krijg je onregelmatig bandenslijtage
Gebruikersavatar
Co'tje
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1477
Lid geworden op: 12 mar 2008 17:15

Re: Speedster Turbo #4800

Bericht door Co'tje »

Kentekenbewijs is binnen :D :D :D :D
Snel platen laten maken en ik hoop deze week al een APK :yes:
Gebruikersavatar
Co'tje
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1477
Lid geworden op: 12 mar 2008 17:15

Re: Speedster Turbo #4800

Bericht door Co'tje »

Vandaag Steve (TeamVXRacing) op bezoek gehad en een nieuwe mapping in de Turbo gezet.

Dat rijdt wel een poepie lekkerder. Geen dip rond de 4000 toeren, goede gasrespons, loopt lekker lang door in toeren.
Rijdt een stuk beter dan met Driving Fun een paar weken geleden. Echt heel veel zin in dinsdag!
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Speedster Turbo #4800

Bericht door S. Gonzales »

:thumbup: En het wordt nog prachtig weer ook! :D
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Plaats reactie