cold air feed turbo

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Plaats reactie
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

cold air feed turbo

Bericht door tibby »

Vraagje:

Maakt dit echt iets uit op een turbo met wllk???

Het lijkt alsof het in m'n hoofd zit maar bij het vlot/full power rijden op kleine wegetjes, dus weinig koeling/heatsoak, lijkt het alsof er iets minder vermogen is dan in het begin van de rit.

M'n luchtfilter staat dan ook niet echt direkt in zijoor geplaatst. Staat geplaats zodat ik binnen de 2 minuten hem eruit heb gehaald langs boven.
Ik weet dat verse lucht natuurlijk meer zuurstof bevat maar maakt het echt zo'n verschil????


Snelweg rijden full power geen enkel probleem......

grtz
captain slow
Gebruikersavatar
timmyboy55
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1590
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:34
Locatie: Schoorl
Contacteer:

Re: cold air feed turbo

Bericht door timmyboy55 »

Volgensmij trek je dan eerder warme lucht uit je motor ruimte.
Als je hem direct bij de koude lucht opening zet trek je koudere lucht en hoef je het ook minder te koelen (of je koelt het dus juist meer en dus meer vermogen)!

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: cold air feed turbo

Bericht door aboellaard »

Ja scheelt. Die WLLM heeft een bepaalde koelcapaciteit, die afhangt van de temperatuur van het koelwater, de temperatuur van de instromende lucht en de stromingssnelheid van de lucht en het koelwater. Als je al lucht van pak 'm beet 80 graden aanzuigt, wordt dat na compressie alleen maar hoger en is de capaciteit van de WLLM niet meer voldoende om de temperatuur echt goed naar beneden te krijgen. Dus je verliest vermogen. Verschil tussen lucht van 40C en 80C is ongeveer 12% in massa. En dat scheelt dus ook ongeveer 12% vermogen. Is niet heel erg dat het filterhuis niet in de koele lucht zit, als de aanzuigbuis maar wel koele lucht aanzuigt. Of je hebt natuurlijk, net als ik, zo'n open filter. Dan gewoon in het oor met dat ding. Filter verwisselen doe je toch niet heel vaak.
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: cold air feed turbo

Bericht door tibby »

aboellaard schreef:Ja scheelt. Die WLLM heeft een bepaalde koelcapaciteit, die afhangt van de temperatuur van het koelwater, de temperatuur van de instromende lucht en de stromingssnelheid van de lucht en het koelwater. Als je al lucht van pak 'm beet 80 graden aanzuigt, wordt dat na compressie alleen maar hoger en is de capaciteit van de WLLM niet meer voldoende om de temperatuur echt goed naar beneden te krijgen. Dus je verliest vermogen. Verschil tussen lucht van 40C en 80C is ongeveer 12% in massa. En dat scheelt dus ook ongeveer 12% vermogen. Is niet heel erg dat het filterhuis niet in de koele lucht zit, als de aanzuigbuis maar wel koele lucht aanzuigt. Of je hebt natuurlijk, net als ik, zo'n open filter. Dan gewoon in het oor met dat ding. Filter verwisselen doe je toch niet heel vaak.
Na wat testjes is er een groot verschil eigenlijk :yes: Mocht het een verschil van 10% zijn scheelt hem dat wel wat. Ook alweer speelt die bodemplaat een grote rol bij mij...

thanks!
captain slow
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Re: cold air feed turbo

Bericht door Herman »

tibby schreef:
aboellaard schreef:Ja scheelt. Die WLLM heeft een bepaalde koelcapaciteit, die afhangt van de temperatuur van het koelwater, de temperatuur van de instromende lucht en de stromingssnelheid van de lucht en het koelwater. Als je al lucht van pak 'm beet 80 graden aanzuigt, wordt dat na compressie alleen maar hoger en is de capaciteit van de WLLM niet meer voldoende om de temperatuur echt goed naar beneden te krijgen. Dus je verliest vermogen. Verschil tussen lucht van 40C en 80C is ongeveer 12% in massa. En dat scheelt dus ook ongeveer 12% vermogen. Is niet heel erg dat het filterhuis niet in de koele lucht zit, als de aanzuigbuis maar wel koele lucht aanzuigt. Of je hebt natuurlijk, net als ik, zo'n open filter. Dan gewoon in het oor met dat ding. Filter verwisselen doe je toch niet heel vaak.
Na wat testjes is er een groot verschil eigenlijk :yes: Mocht het een verschil van 10% zijn scheelt hem dat wel wat. Ook alweer speelt die bodemplaat een grote rol bij mij...

thanks!
Makkelijkste om op een Scangauge de IAT te bekijken. Dan zie je zo of er een probleem is.
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: cold air feed turbo

Bericht door S. Gonzales »

En een "aftermarket" diffuser monteren, natuurlijk wel met zo'n spacer setje van mij :wink: , zorgt sowieso dat die hitte in de motorruimte er ook weer wat makkelijker uit kan.
'Turbo Tim'(myboy) heeft dat setje en een 'Jimsan' lookalike er inmiddels ook al opzitten, denk ik.
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: cold air feed turbo

Bericht door Smiley »

Het is jammer dat dat hotspot spul niet zo makkelijk te meten is.
Heb wel eens gezocht naar goedkope sensoren met display waar je 2/3 meter kabel aan kan doen voor testdoeleinden, maar allemaal duur.

Dan kun je eens een dagje cpz doen, met diffuser eraf, motorklep eraf, spacers, etc etc.
Gezien Alain zijn positieve resultaat met zijn verhoogde klep, lijkt me dit wel leuk om uit te vogelen.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: cold air feed turbo

Bericht door aboellaard »

Niets te vinden met een BTLE verbinding? Je hebt nogal wat van dat spul. Zijn nu al een paar jaar IC's op de markt met BTLE en andere wireless mogelijkheden, een microprocessor en I2C interface om sensoren aan te hangen. Dat spul kost twee keer niets. De sensoren ook niet. Packaging en app is weer wat anders, maar bij wat grotere volumes ook heel goed te overzien. Moet kunnen voor weinig. Zou me echt verbazen als er niets is. Anders: gat in de markt.
Gebruikersavatar
timmyboy55
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1590
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:34
Locatie: Schoorl
Contacteer:

Re: cold air feed turbo

Bericht door timmyboy55 »

S. Gonzales schreef:En een "aftermarket" diffuser monteren, natuurlijk wel met zo'n spacer setje van mij :wink: , zorgt sowieso dat die hitte in de motorruimte er ook weer wat makkelijker uit kan.
'Turbo Tim'(myboy) heeft dat setje en een 'Jimsan' lookalike er inmiddels ook al opzitten, denk ik.

Nee :mrgreen:
Plaats reactie