Help! Speedster 2.2 loopt op 3 cilinders

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Ericvanb
Lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 27 dec 2014 12:46
Locatie: Zuid-Holland

Help! Speedster 2.2 loopt op 3 cilinders

Bericht door Ericvanb »

Ik heb een probleem met mijn speedster, een 2.2 model met supercharger.
Na een paar maanden stilgestaan te hebben liep de auto na zo'n 30 kilometer in de eerste rit ineens op drie cilinders, waarbij de tweede cilinder van rechts (van achteraf gezien) niet meedoet. Uitlezen van de auto via de OBD poort leert ook dat er misfires op één cilinder worden geregistreerd.

Ik dacht meteen aan een probleem moet de bobinerail, maar volgens mij is dat het probleem niet. Ik heb inmiddels het volgende geprobeerd, zonder enig verschil:

- Electronische unit (deel met de koelribben) op de boninerail vervangen.
- Bougies vervangen
- Rubberen hulzen die verbinding maken met de bougies vervangen.

De betreffende bougie lijkt bovendien wel (licht) te vonken, want als ik de bobinerail loshaal en de auto met de bougie bovenop het blok laat starten, zie ik gewoon kleine vonkjes.

Alle hulp bij het troubleshooten is welkom!

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Ericvanb op 13 mei 2018 8:23, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
stefan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1449
Lid geworden op: 30 jun 2008 9:18
Locatie: grobbendonk

Re: Help! Speedster 2.2 loopt op 3 cilinder

Bericht door stefan »

eerst een komplete onstekings module proberen...... :yes:
grasmaaiers..enz
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: Help! Speedster 2.2 loopt op 3 cilinder

Bericht door Daan »

Bij mij had injector #3 het begeven (was wel een oem injector). Liep ook op 3 poten met misfires en de hele rataplan.

Meet de weerstand van de injectoren en je weet het. Zou ik wel als laatste doen omdat injectoren er uit halen iets rottiger is dan bougie vetvangen zeg maar.

Succes
Opel Speedster 2.2 Turbo
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Help! Speedster 2.2 loopt op 3 cilinder

Bericht door S. Gonzales »

Ik zou even een compressietest doen, wanneer dat in orde is de voorgaande suggesties opvolgen.
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Ericvanb
Lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 27 dec 2014 12:46
Locatie: Zuid-Holland

Re: Help! Speedster 2.2 loopt op 3 cilinder

Bericht door Ericvanb »

S. Gonzales schreef:Ik zou even een compressietest doen, wanneer dat in orde is de voorgaande suggesties opvolgen.
Dank voor alle suggesties zover! Waarom de tip voor een compressietest?

Wellicht nog wat extra info: de uitlaat van de derde cilinder wordt helemaal niet warm, wat volgens mij dus betekent dat er helemaal geen ontbranding in die cilinder is. Ook als de compressie slecht zou zijn, zou de uitlaat wel warm moeten worden toch?

PS: Heeft er wellicht iemand een bobinerail over die ik zou kunnen uitproberen? Een nieuwe kost ruim 300 euro en ik vermoed dat het het probleem niet is, waardoor het weggegooid geld zou zijn.

Thanks!
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Help! Speedster 2.2 loopt op 3 cilinder

Bericht door S. Gonzales »

Ericvanb schreef:
S. Gonzales schreef:Ik zou even een compressietest doen, wanneer dat in orde is de voorgaande suggesties opvolgen.
Dank voor alle suggesties zover! Waarom de tip voor een compressietest?

Wellicht nog wat extra info: de uitlaat van de derde cilinder wordt helemaal niet warm, wat volgens mij dus betekent dat er helemaal geen ontbranding in die cilinder is. Ook als de compressie slecht zou zijn, zou de uitlaat wel warm moeten worden toch?
Zonder compressie volgt er sowieso geen ontbranding. Wanneer één (of meer) van de basisbehoeften (lucht, brandstof, vonk) wordt het proces verstoord. En geen compressie betekent o.a. ook dat er geen lucht/brandstof wordt aangezogen.

Een vraagje: op hoeveel Nm heb je de bougies vastgezet?
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: Help! Speedster 2.2 loopt op 3 cilinders

Bericht door tibby »

bobine rail van 300 euro :lol:

Ze zijn goedkoper te krijgen hoor :yes:

https://www.autodoc.be/ngk/7005113
captain slow
Ericvanb
Lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 27 dec 2014 12:46
Locatie: Zuid-Holland

Re: Help! Speedster 2.2 loopt op 3 cilinders

Bericht door Ericvanb »

Eerder geen tijd gehad, maar ik heb de auto dit weekend ook even uitgelezen via de OBDII poort, en ik krijg een P0202 error, die ook blijft terugkomen als ik de foutcodes clear.
P0202 betekent - zoals Daan ook al dacht - een fout van het injectiesysteem. Grote kans dus dat de injector kapot is.

Nu heeft mijn auto een supercharger en weet ik dat er 'LSJ' injectoren in zitten. Als ik daarop Google kom ik echter geen eenduidig antwoord tegen over wat het merk en type van deze injectoren zijn. Kan iemand mij op weg helpen?

Wederom dank!
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Help! Speedster 2.2 loopt op 3 cilinders

Bericht door Smiley »

Bij een SC wordt de ecu vaak verplaatst, waarvoor de bedrading verlengt moet worden.
Die van je verdachte injector zou je nog even na kunnen kijken, waar beide verlengdelen vast zitten gemaakt aan de originele bedrading.

Als dat het niet is, en je verdenkt nog steeds de injector, pm dan exmantaa even. Die heeft vast nog van die dingen liggen.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Help! Speedster 2.2 loopt op 3 cilinders

Bericht door Exmantaa »

Daar heb ik er zeker wel een paar van liggen, maar zoals gezegd check eerst even je bedrading.

- Eén zijde moet +12v continue hebben bij contact aan
- Ander zijde wordt door ecu naar massa aangestuurd. (Zie biblio hier voor schema's Multec ecu en de pinbezettingen)

Maar kan zijn, als je een "ongereinigde" injector hebt geplaatst, dat ie verstopt zit...
Ericvanb
Lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 27 dec 2014 12:46
Locatie: Zuid-Holland

Re: Help! Speedster 2.2 loopt op 3 cilinders

Bericht door Ericvanb »

Daar ben ik weer. ;) Het vandaag eindelijk de injectoren verwijderd en doormeten met de multimeter leert dat drie van de vier injectoren een weerstand van ongeveer 13 Ohm, hebben, terwijl ik uit de vierde - die van de cilinder die niet meedoet - oneindig veel weerstand heeft. Kan ik daaruit concluderen dat deze injector dood is?

Zo ja, dan zou ik er graag eentje overnemen!
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Help! Speedster 2.2 loopt op 3 cilinders

Bericht door S. Gonzales »

Ericvanb schreef:Daar ben ik weer. ;) Het vandaag eindelijk de injectoren verwijderd en doormeten met de multimeter leert dat drie van de vier injectoren een weerstand van ongeveer 13 Ohm, hebben, terwijl ik uit de vierde - die van de cilinder die niet meedoet - oneindig veel weerstand heeft. Kan ik daaruit concluderen dat deze injector dood is?

Zo ja, dan zou ik er graag eentje overnemen!
:thumbup: Dat lijkt mij een juiste conclusie, en daar mag je blij mee zijn denk ik. Het is dan iig relatief simpel en goedkoop op te lossen zodat je straks weer lekker kan blazen.
Alleen gaan injectoren vaak per set, i.v.m. het 'paren' zodat de opbrengst van de vier injectoren binnen de onderlinge tolerantie valt. Maar ik ga er vanuit dat team Alkmaar ook wel een gecalibreerde set voor je op de plank heeft.
Dat heeft verreweg de voorkeur.
Succes!
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: Help! Speedster 2.2 loopt op 3 cilinders

Bericht door Daan »

Ericvanb schreef:Daar ben ik weer. ;) Het vandaag eindelijk de injectoren verwijderd en doormeten met de multimeter leert dat drie van de vier injectoren een weerstand van ongeveer 13 Ohm, hebben, terwijl ik uit de vierde - die van de cilinder die niet meedoet - oneindig veel weerstand heeft. Kan ik daaruit concluderen dat deze injector dood is?

Zo ja, dan zou ik er graag eentje overnemen!
Ik heb een bingo! :lol:
Opel Speedster 2.2 Turbo
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Help! Speedster 2.2 loopt op 3 cilinders

Bericht door Exmantaa »

Heb je de Groene LSJ injectoren erin of misschien Zwarte van de Z20LET?
Ericvanb
Lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 27 dec 2014 12:46
Locatie: Zuid-Holland

Re: Help! Speedster 2.2 loopt op 3 cilinders

Bericht door Ericvanb »

Hi! Ik heb de groene LSJ's. Mocht iemand me aan één exemplaar (of een setje) kunnen helpen, dan zou ik daar letterlijk zeer mee geholpen zijn!

Afbeelding
Plaats reactie