Koelvloeistof lekt

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Plaats reactie
JobKe
Nieuw lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 mei 2014 15:16

Koelvloeistof lekt

Bericht door JobKe »

Hallo, dit w-end gaat het koelvloeistof lampje branden. Nu zie ik een lek aan het rechter achterwiel. Passagierskant.
Iemand enig idee waar het lek zich kan bevinden. En hoe ik best de achterclam losmaak?
Ik heb een aantal weken een harde smak tegen de grond gehad door in een greppel over de volle breedte van de baan te rijden die niet aangegeven was... dus denk dat het vandaar wel zou verder kunnen komen. Was een halve meter breed en een 14/20 cm diep. Politie erbij geroepen en nu verzekeringskwestie... maar wil wel al het lek opsporen en repareren...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Koelvloeistof lekt

Bericht door Smiley »

Rechts achter is niet zo voor de hand liggend voor een lek.
Kun je om te beginnen eens je hand onder je doorzichtige koelvloeistoftankje halen (linkerkant motorruimte) en zien of je hand daarna vochtig is?
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
gertje
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2355
Lid geworden op: 10 sep 2010 11:22
Locatie: kasterlee

Re: Koelvloeistof lekt

Bericht door gertje »

Zoals Stefan zegt, kan het zijn dat het links lekt maar doordat de Bodum volledig dicht is dat het naar daar loopt.
Het voor de hand liggend is idd het koelvloeistof vatje.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk
30/08/14 meet and greet.
JobKe
Nieuw lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 mei 2014 15:16

Re: Koelvloeistof lekt

Bericht door JobKe »

gertje schreef:Zoals Stefan zegt, kan het zijn dat het links lekt maar doordat de Bodum volledig dicht is dat het naar daar loopt.
Het voor de hand liggend is idd het koelvloeistof vatje.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk
Neen niet vochtig, en wanneer hij stil staat geen lek. Enkel nadat ik gereden heb...
Dus ik vrees dat de achterkant er af moet...
als iemand een link heeft welke schroeven en bouten los moeten dan ben ik al wat uurtjes op weg..



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Koelvloeistof lekt

Bericht door Smiley »

Het klinkt alsof je erg graag de achterkant eraf wilt halen :mrgreen:
Het enige wat aan de rechterkant zit, is een dike slang die ongeveer aan de bovenkant van je motorblok rechts met een soort van S vorm in je rechtersill naar voren loopt. (Kan er zo vlug even geen plaatje van vinden)
Dat moet wel een geweldige klap geweest zijn als daar iets mee is gebeurt.

Het is nogal een pleurigklus om die achterkant los te halen. Zeker als de kans klein is dat het daar zit.
Is er na een ritje nergens iets te vinden van vochtigheid, buiten de rechts achter die je al melde?
De onluchtingsnippel links bij de radiator (linker koplamp even loshalen) is ook zo´n beruchte plek.

Je kunt ook al veel zien als je je diffuser loshaalt, en de achterste wielkuipen eruit haalt.
Dat scheelt nogal een bak werk, en ligt alles redelijk open. (En dat moest toch gebeuren als de achterkant er wel af moet)
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Koelvloeistof lekt

Bericht door Arno »

De officiele (hier en daar ietwat overdreven ;) ) procedure om de achterclam er af te halen HIER

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
JobKe
Nieuw lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 mei 2014 15:16

Re: Koelvloeistof lekt

Bericht door JobKe »

Smiley schreef:Het klinkt alsof je erg graag de achterkant eraf wilt halen :mrgreen:
Het enige wat aan de rechterkant zit, is een dike slang die ongeveer aan de bovenkant van je motorblok rechts met een soort van S vorm in je rechtersill naar voren loopt. (Kan er zo vlug even geen plaatje van vinden)
Dat moet wel een geweldige klap geweest zijn als daar iets mee is gebeurt.

Het is nogal een pleurigklus om die achterkant los te halen. Zeker als de kans klein is dat het daar zit.
Is er na een ritje nergens iets te vinden van vochtigheid, buiten de rechts achter die je al melde?
De onluchtingsnippel links bij de radiator (linker koplamp even loshalen) is ook zo´n beruchte plek.

Je kunt ook al veel zien als je je diffuser loshaalt, en de achterste wielkuipen eruit haalt.
Dat scheelt nogal een bak werk, en ligt alles redelijk open. (En dat moest toch gebeuren als de achterkant er wel af moet)
Neen nergens anders vocht te zien. Telkens aan de achterzijde aan het achterwiel...
Drupt tussen se diffusor uit... en was idd een serieuze knal...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
JobKe
Nieuw lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 mei 2014 15:16

Re: Koelvloeistof lekt

Bericht door JobKe »

Arno schreef:De officiele (hier en daar ietwat overdreven ;) ) procedure om de achterclam er af te halen HIER

Bye, Arno.
Blijkbaar is deze post al weggehaald...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Koelvloeistof lekt

Bericht door Smiley »

Die linkt naar een pdf.
Mischien kan je telefoon die niet lezen?

Heb je trouwens een turbo of een NA, want al mijn omschrijvingen zo ver gaan uit van een NA.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Koelvloeistof lekt

Bericht door aboellaard »

Rechtsachter zit wel degelijk een slang en een aluminium pijp die door de sill gaat. Slang loopt van het motorblok, links achter naar de rechts onderin het motorcompartiment. Daar sluit de slang aan op een alu leiding die dus door de sill gaat. En die leiding zit behoorlijk aan de onderkant. Zit in de alu leiding ook nog een aansluiting en ik kan me voorstellen dat die lekt. Voor de duidelijkheid, plaatje uit de TIS, de slang is nummer 1. Ze hebben alleen de leiding door de sill weggelaten in de tekening, misschien omdat dat weer bij het HVAC systeem hoort, want die leiding gaat, voor zover ik het kan zien, naar de heater.
mini-Coolant Circuit.jpg
mini-Coolant Circuit.jpg (44.94 KiB) 1668 keer bekeken
Ook even een foto. Met de bodemplaat eraf kan je er goed bijkomen. Achterclam eraf is wel leuk werk, maar niet nodig.
mini-DSC_1722.JPG
mini-DSC_1722.JPG (49.41 KiB) 1663 keer bekeken
Gebruikersavatar
Manta79
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1061
Lid geworden op: 14 mei 2009 21:26
Locatie: Zuid Holland

Re: Koelvloeistof lekt

Bericht door Manta79 »

Bedoel je niet dit deel waar de slang overgaat in de aluminium pijp door de sil ?Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-N910F met Tapatalk
"A je to !" #0047
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Koelvloeistof lekt

Bericht door Arno »

Nee, da's de hoofd pijp in het chassis zelf. Die gaat met een rubberen 'knik' slang de chassibalk in.

De foto is van de leiding van de verwarming naar voren die dan door de side-sill naar voren loopt en dan via stukje dashboard naar de verwarming.

Deze:

Afbeelding


Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Plaats reactie