grafiek lezen

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Gebruikersavatar
RollatorGT
Actief lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 29 mei 2016 21:52
Locatie: Biddinghuizen (Flevoland)

grafiek lezen

Bericht door RollatorGT »

Wie kan mij uitleggen hoe ik deze grafiek moet lezen.

Volgens Squadra (Stephan) moet mijn Rotrex 0.29 kg lucht per sec. leveren om 350 pk te halen (GM 3.2 V6 JTS blok).
De compressor draait nu 90.000 rpm bij 6500 rpm, (1.45 pulley verh. x 9.49 interne versn. Rotrex).
Bij 6300 rpm motor kakt het vermogen volledig in en er wordt maar 02 (1.2) bar achter de gasklep gemeten.
Volgens Squadra draait de Rotrex te veel toeren, het zou +/-77.000 moeten zijn voor het gewenste vermogen.
Kan het zijn dat nu de overtollige lucht tegen werkt en verdwijnt via de bov en opgewarmd de inlaat weer in gaat.
De bov is een Forge instelbaar, gekocht van Tibby.

Groeten, Henk.
Bijlagen
Afbeelding (7) - kopie.jpg
Afbeelding (7) - kopie.jpg (75.38 KiB) 1587 keer bekeken
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: grafiek lezen

Bericht door aboellaard »

Eerste punt is dat voor de C30 reeks de drive ratio inderdaad 1:9.49 is, maar dit is een C38 en die hebben een drive ratio van 1:7.5. Dus je haalt net 70K toeren. Tweede punt, ik neem aan dat die Forge een BOV is en geen waste gate. BOV wordt gestuurd door onderdruk in het inlaatspruitstuk. Beneden beneden die ingestelde druk gaat hij open en blaast dan enige overdruk die aanwezig is af. Een waste gate opent bij een instelbare bovendruk, en houdt de druk vanaf dat punt constant. Met beide kan je niet het verminderen van vermogen bij 6300 toeren verklaren.

Die 0.29 kg lucht per seconde is overigens ook maar een leidraad. Rotrex gaat uit van 100 gram lucht per seconde voor ongeveer 120pk. En dan kom je dus rond de 300 gram per seconde uit voor rond de 360pk. Het andere gegeven dat van belang is, is de pressure ratio. Die motor heeft atmosferisch iets van 220pk geloof ik. Dus theoretisch zou je naar een PR van ongeveer 1.6 moeten. Daar moet je voor wat verliezen compenseren (Rotrex houdt 15% aan) en dan kom je ergens rond de 1.8 - 1.9 uit. Als je in de grafiek bij 0.3 omhoog gaat naar 1.8-1.9 dan kom je aardig rond de 70K uit. Dus daar zou het ook niet aan kunnen liggen.

Maar wat gebeurd er nu eigenlijk precies, loopt de druk op richting 1.8 bar en vermindert die plotseling bij 6300 rpm? En wat gebeurd er met je IAT, loopt die ook op? Gebeurd het altijd op dezelfde manier, of is het ook afhankelijk van de buitentemperatuur of het aantal runs dat je doet?
Gebruikersavatar
RollatorGT
Actief lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 29 mei 2016 21:52
Locatie: Biddinghuizen (Flevoland)

Re: grafiek lezen

Bericht door RollatorGT »

Ik weet niet wat je met atmosferisch vermogen bedoeld maar de motor heeft 260 pk volgens fabrieksopgave.
De bov is vacuüm gestuurd via de inlaat (achter de gasklep).
Squadra is nog uitgegaan van een C30 (1: 949) vandaar dit misverstand.
We eten nu zeker dat het een C38-71 of C38-81 is, het verschil tussen deze twee kan ik moeilijk controleren omdat de inlaat moeilijk te controleren is (68 of 70 mm inwendig).
De bov baast alleen HOORBAAR af bij gas los na ongeveer 6000/6.500 rpm, geluid ongeveer gelijk mep met zweep op de billen bij jou of paard van uw vrouw (of andere variant).
De Aitoelta set is compleet geleverd incl. gelaste alu buizen, gemonteerd door een lokale tuner en op de ECU zit/zat een Autodelta beveiliging.
Opvallend, afgelopen winter bij min 12 graden ging hij opeens als de brandweer.

Moet ik er vanuit gaan dat er niet veel meer vermogen te halen is en alleen wat koudere inlaatlucht nog wat rendement kan geven.

Groeten uit de nog steeds groene polder waar het grondwater ALTIJD op ongeveer 1 tot 1.25m diepte zit. :D
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: grafiek lezen

Bericht door Smiley »

Is je iat te meten?
Als je een tmap sensor op je inlaat spruitstuk hebt, kun je het via obd meten.
Om en nabij de 60 beginnen ecu's ontsteking terug te nemen.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: grafiek lezen

Bericht door aboellaard »

C38-71 of 81 maakt niet heel veel uit. Vooral niet zoals deze gebruikt wordt. Maar wat Stefan zegt, IAT meten. De ECU neemt waarschijnlijk maatregelen als de IAT boven een bepaalde waarde komt. Dat kan met de huidige temperaturen al heel snel zijn. Begrijp ik nog steeds niet hoe je 1.2 bar kan meten. Je zou iets in de buurt van de 1.4-1.6 moeten meten. Overigens zou degene die deze setup ontworpen heeft dat ook wel moeten begrijpen (inclusief IAT e.d.) Mooie van deze set up is dat je precies midden in het hoge efficientie gebied van de Rotrex zit en dat je vrij weinig overdruk nodig hebt om ergens rond de 350pk uit te komen. Als je die C38 vollop zou gebruiken kan je ergens rond de 450pk uitkomen denk ik. Maar dan moet je heel wat meer maatregelen nemen. Hoogste druk die ik heb gemeten met m'n 2litertje was rond de 2.3 bar. En dat was met voorzichtig ( :oops: ) inrijden.

Misschien last van doorslippen van de riem die de Rotrex aandrijft? Lekken in het buizenwerk na de Rotrex bij wat hogere druk? Ik neem aan dat de injectoren ook wat groter gekozen zijn en je brandstofpomp het ook aankan. Hoewel je denk ik met vrijwel alles binnen de toleranties van het standaard spul zit. Behalve je injectoren dan. En niets van dat alles verklaart die 1.2 bar. Ook die koude rit niet. Hoewel 1.2 bar koude lucht wel wat lekkerder rijdt dan hetzelfde aan warme lucht natuurlijk. Is het bij die drukmeting ook zo dat je geleidelijk naar meer druk gaat en dat ineens inklapt?

Als je in bijvoorbeeld z'n twee het gaspedaal intrapt, wat gebeurd er dan. Behalve dat je wat harder gaat. Voel je dat de motor minder koppel krijgt bij hoge toeren? Met deze set up zou je juist bij hogere toeren moeten merken dat ie steeds harder wil. Je zit juist in een gebied dat die Rotrex wakker wordt en denkt er eens lekker tegenaan te kunnen gaan.
Gebruikersavatar
RollatorGT
Actief lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 29 mei 2016 21:52
Locatie: Biddinghuizen (Flevoland)

Re: grafiek lezen

Bericht door RollatorGT »

Tot zover kan k het volgen behalve wat is IAT, inlaat druk voor of na de
inlaatklep ??
De druk blijft hangen op 1,2 vanaf ongeveer 4000 rpm en valt pas weg als de bov open gaat (hoorbaar) bij gas los boven de 6000 rpm.
Dit is ook te zien op het druk metertje, even een zwieper naar 1.9/2.0.
Er is nergens een lek gevonden.
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: grafiek lezen

Bericht door aboellaard »

IAT = Intake Air Temperature. Oftewel de temperatuur van de lucht die je motor ingaat, zoals gemeten in het inlaatspruitstuk. Maar dat lijkt er niets mee te maken te hebben, aangezien jde druk oploopt tot een bepaald punt en niet verder, ongeacht de toeren. De Rotrex zou steeds meer druk moeten leveren. Eerste gedachte is riemslip. Maar wel raar dat dat steeds zo precies bij 4000 rpm is. Tweede gedachte: weet je heel zeker dat er niet nog een soort BOV, maar dan een waste gate, staat af te blazen. Want dat is precies wat zo'n ding doet, de druk gelijk houden als die te hoog oploopt. Dus als je het hele inlaattraject vanaf de Rotrex naar de gasklep afloopt, dan heb je nergens nog iets zitten dat van die buizen aftakt?

Wat zat er eigenlijk voordat je die Forge er op geschoeft hebt? En had je toen hetzelfde probleem? (zit te denken aan een BOV oid die lekt bij druk hoger dan 1.2 bar. Of misschien een combinatie van BOV en waste gate, als dat bestaat dan)

Of er is iets met de Rotrex aan de hand waardoor er geen druk opgebouwd wordt.
Gebruikersavatar
RollatorGT
Actief lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 29 mei 2016 21:52
Locatie: Biddinghuizen (Flevoland)

Re: grafiek lezen

Bericht door RollatorGT »

Er zat standaard een Bailey op, ook 1 1/2 inch maar het resultaat was gelijk.
Ook is er geen verschil tussen Forge lichtste stand (min) of plus.
Er zit in het gehele inlaat traject verder geen klep of vertakking, alleen een carter ontluchting VOOR de Rotrex.
Riemslip is natuurlijk altijd mogelijk maar is in ieder geval niet hoorbaar.
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: grafiek lezen

Bericht door tibby »

https://www.speedsterclub.nl/forum/view ... e+RS+valve

Info over de bov. Wordt aanbevolen bij stage 5+ opel speedster turbo's voor het boeltje werkende te houden.
captain slow
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: grafiek lezen

Bericht door aboellaard »

Is die Forge nou 22 mm of 1,5 inch? Scheelt nogal wat. Als die niet lekt (makkelijk te checken door er wat overdruk op te zetten, maar zal wel niet aangezien bij die andere het euvel hetzelfde was) weet ik het ook niet meer. De Rotrex bouwt gewoon druk op met hogere toeren. Daar doe je niets aan. Wat de motor er mee doet is een ander verhaal. Zoals ontsteking terugnemen bij hoge IAT etc. Maar dan nog moet je druk omhoog gaan met hogere toeren. Als je aanneemt dat de Rotrex goed werkt, moet die lucht toch ergens naar toe.
Gebruikersavatar
sooike
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1058
Lid geworden op: 09 jan 2009 20:46
Locatie: Noorderkempen (België)

Re: grafiek lezen

Bericht door sooike »

Er zit toch geen restrictor in de inlaat van de rotrex?
Einfach nur ein nackter Sportler
Gebruikersavatar
RollatorGT
Actief lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 29 mei 2016 21:52
Locatie: Biddinghuizen (Flevoland)

Re: grafiek lezen

Bericht door RollatorGT »

Hoi Sooike,
Voor zover ik kon zien is de inlaat "vrij', de bekende conische ingang.
Het is moeilijk om alles te controleren, het binnenscherm en bumper moet er af.
Alles wat ik gemeten heb staat in het schema.
De bov heb ik vorig jaar gemeten met een stuk vijverpompslang via het deur raam naar binnen en dan rijden.
Er zat nog water in de slang en dat kreeg ik in mijn gezicht.
Alex:
De Bailey en Forge hebben beide de zelfde aansluiting, de Bailey ligt nog bij Clubsport en die is met vakantie.
Controle van de Forge kan alleen door de halve auto te slopen maar ik durf bijna zeker te zeggen dat zowel de in en uitlaat 1 (een) inch is en geen 1 1/2 zoals Clubsport zei.
De IAT is gemeten bij 30 graden buiten en korte sprintjes tot +/- 100 km/u en was ruim 60 graden.
Clubsport vond dit te warm, Squadra normaal.
Hoe dan ook, het blijft een feit dat de compressor te weinig druk levert en die mening deelt alleen Squadra (Stephan).
Ik ben vorig jaar ook nog bij een "specialist" bij Den Haag geweest, hij en Clubsport hebben het over overflow.

Welke specialist heeft gelijk.
Wel op een heel ander vlak maar Ik weet inmiddels uit ervaring dat "specialisten" veel meten/onderzoeken, nooit voorbereid zijn tijdens een gesprek over de uitslag en daardoor behoorlijk uit hun nek kunnen lullen en telkens vragen stellen die zij moeten weten en in het dossier staan. (AvL en AMC).
Zo ook bij Clubsport, 1 uur kennis spuien, 5 minuten testritje aan de computer en verder alleen maar vragen die hij zou moeten weten.
Sorry het moest er even uit.

Heimwee.
Bijlagen
Foto0255 - kopie.jpg
Foto0255 - kopie.jpg (144.72 KiB) 1509 keer bekeken
Gebruikersavatar
RollatorGT
Actief lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 29 mei 2016 21:52
Locatie: Biddinghuizen (Flevoland)

Re: grafiek lezen

Bericht door RollatorGT »

Meer heb en weet ik niet.
Bijlagen
images (3) - kopie.jpg
images (3) - kopie.jpg (24.7 KiB) 1502 keer bekeken
Afbeelding (8) - kopie.jpg
Afbeelding (8) - kopie.jpg (64.4 KiB) 1506 keer bekeken
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: grafiek lezen

Bericht door Pipo »

RollatorGT schreef: De IAT is gemeten bij 30 graden buiten en korte sprintjes tot +/- 100 km/u en was ruim 60 graden.
Clubsport vond dit te warm, Squadra normaal.
60 °C na je intercooler is redelijk hoog, maar verklaart niet je plotse drukval. :?
A thing of beauty is a joy forever!
Gebruikersavatar
RollatorGT
Actief lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 29 mei 2016 21:52
Locatie: Biddinghuizen (Flevoland)

Re: grafiek lezen

Bericht door RollatorGT »

Nog gevonden op internet.
Bij het zelfde toerental zakt het vermogen in, ook na chiptunig Squadra dus.
Bijlagen
Afbeelding (9).jpg
Afbeelding (9).jpg (136.62 KiB) 1503 keer bekeken
Plaats reactie