Tekening/animatie

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Gebruikersavatar
RollatorGT
Actief lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 29 mei 2016 21:52
Locatie: Biddinghuizen (Flevoland)

Tekening/animatie

Bericht door RollatorGT »

Speedstermannen,

Heeft iemand een betere tekening of nog liever een animatie tekening/filmpje van de Rotrex.

Groeten, Henk.
Bijlagen
rotrex%20gears - kopie (2).jpg
rotrex%20gears - kopie (2).jpg (95.07 KiB) 2056 keer bekeken
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Tekening/animatie

Bericht door Arno »

Afbeelding
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
RollatorGT
Actief lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 29 mei 2016 21:52
Locatie: Biddinghuizen (Flevoland)

Re: Tekening/animatie

Bericht door RollatorGT »

Bedankt Arno, precies wat ik zocht.

Blijft nog een vraag over:
Is de binnenzijde van de "trommel" glad, evenals de buitenkant van de satellieten,
Geld dit ook voor de verbinding satellieten met de uitgaande as.
Alleen in dat geval is er volgens mij slip mogelijk.

Hebben zowel trommel, satellieten als uitgaande as (schoepenwiel) een licht conische vorm.
In dat geval wordt door de centrifugale kracht de druk op de aanrakingsvlakken verhoogd en zal er een volledige versnelling zijn.

Groeten, Henk.
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Tekening/animatie

Bericht door aboellaard »

Zie pagina 9 van het Rotrex Technical Handbook voor een duidelijke uitleg. De trommel, de planeten en de sunshaft zijn allemaal glad. De tractievloeistof, de Rotrex olie zeg maar, zorgt voor ... tractie. Die vloeistof is zo geformuleerd dat de viscositeit toeneemt bij hogere druk. Als de vloeistof tussen de as en de planeet of tussen de planeet en de trommel stroomt, neemt de viscositeit toe en daarmee de schuifkracht die tussen die oppervlakken wordt uitgeoefend. En zo wordt dus de sunshaft indirect door de trommel aangedreven.

Omdat je ergens vermeld hebt dat je een poreuze olieslang in het Rotrex circuit had, moet je nagaan of de Rotrex zonder olie gelopen heeft en wat daar de mogelijke gevolgen van zijn. Dat kan je denk ik niet eenvoudig voelen door aan de poelie te draaien, omdat de trommel en het planetenstelsel losgekoppeld zijn. Ik kan me voorstellen dat als er meer ruimte tussen de verschillende oppervlakken is gekomen door slijtage bij te weinig olie. Dan zou het kunnen dat die tractiondrive niet zo goed meer werkt en daardoor de druk maar tot een bepaald punt opgevoerd kan worden.
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Tekening/animatie

Bericht door S. Gonzales »

En.... :roll: (in aansluiting op de conclusie van Alex)....kan het zijn dat 'iemand' er andere olie in heeft gedaan i.p.v. Rotrex olie? Wellicht bijgevuld i.v.m. die lekke slang?
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
RollatorGT
Actief lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 29 mei 2016 21:52
Locatie: Biddinghuizen (Flevoland)

Re: Tekening/animatie

Bericht door RollatorGT »

De ECHTE experts zitten dus TOCH dat de bij de Speedsterclub.
Het was al opvallend dat "deskundigen" stil worden als ik de naam Speedsterclub noemde.

Wat Joop zegt lijkt mij niet onwaarschijnlijk, de vorige 1e eigenaar heeft weinig kilometers gemaakt, ongeveer 7000 km per jaar.
De enige lange ritten waren naar Duitsland (familie).
Voor zover ik heb kunnen achterhalen werd de man niet gehinderd door enige technische kennis.
Heeft een overijverige ADAC man er uit nood een "alternatiefje" in gegoten ?
Natuurlijk heeft de dealer er bij thuiskomst weer het kostbare Rotrex goedje in gestopt en mondje dicht tegen de 2e eigenaar (ik dus).

Ik voel het al aankomen, nieuwprijs C38 - 71 0f 81 3000 euro.
Prijs voor revisie en adres/bedrijf ??
Gebruikersavatar
RollatorGT
Actief lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 29 mei 2016 21:52
Locatie: Biddinghuizen (Flevoland)

Re: Tekening/animatie

Bericht door RollatorGT »

Dealer kennis/wijsheid.
Bijlagen
naamloos (7).png
naamloos (7).png (53.44 KiB) 1962 keer bekeken
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Tekening/animatie

Bericht door aboellaard »

Voordat je iets kan zeggen over de stand van de olie in het Rotrex kannetje, moet je weten hoe je dat meet. Dat moet met de motor op 2000-2500 toeren. Rotrex geeft aan dat dit de enige goede manier is. Ik denk niet dat iemand van de ADAC dat weet. Omdat het een waardeloze manier van meten is (je moet met z'n tweeen zijn), heb ik geprobeerd om de stand bij 2000-2500 toeren te correleren aan een stand bij stilstaande motor. Nog niet voldoende gegevens beschikbaar om daar iets zinnigs over te zeggen, maar lijkt erop dat het peil hoger is bij niet draaiende motor. Waarschijnlijk omdat de olie terugloopt. Maar dat is weer afhankelijk van hoe je een en ander gemonteerd hebt. Dus ik kan me voorstellen dat Rotrex zo'n wat lastige procedure voorschijft om onafhankelijk te zijn van wat precies waar zit. Ik denk dat eenmaal goed gemonteerd, je het ding gewoon kan vergeten. Ik heb er een thermostaat in gehangen met een waarschuwingslampje als de olie boven de 70C komt en een fan die aanslaat bij die temperatuur, maar ik denk dat ik de enige op de wereld ben. Eigenlijk wil ik er nog een flowmeter in hebben, maar ik kan niets vinden wat gewoon verteld of er flow is of niet. Die olie, aanwezig en op niet te hoge temperatuur (<80C) is namelijk wel nodig voor het welbevinden van die blower.

Rotrex C38, rond de 2200 euro inclusief oliekoeler, poelie, fles olie, kannetje, leidingen en filter. Revisie, wanneer mogelijk, gaat alleen via Rotrex. En dan kom je bij Clubsport uit hier in NL. Je zou ze eens kunnen bellen of mailen om te vragen of het mogelijk is dat je Rotrex gewoon niet meer lucht kan leveren omdat er ergens iets teveel versleten is.
Gebruikersavatar
RollatorGT
Actief lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 29 mei 2016 21:52
Locatie: Biddinghuizen (Flevoland)

Re: Tekening/animatie

Bericht door RollatorGT »

Bij mij zit het kannetje op nagenoeg dezelfde hoogte als de compressor.
Na reparatie van de olie slang gebruikt hij absoluut geen olie.

Bij koude motor staat het peil precies tussen min. en max.
Als ik bij koude motor bijvul tot max. perst de Rotrex de olie al na enkele tientallen km gelijk de inlaat in (geen lekkage) en staat weer op het oude peil.

Groeten, Henk.
Bijlagen
131310225-large.jpg
131310225-large.jpg (111.37 KiB) 1929 keer bekeken
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Tekening/animatie

Bericht door Arno »

aboellaard schreef:Voordat je iets kan zeggen over de stand van de olie in het Rotrex kannetje, moet je weten hoe je dat meet. Dat moet met de motor op 2000-2500 toeren. Rotrex geeft aan dat dit de enige goede manier is.
Klopt.

Procedure van de rotrex is vergelijkbaar met die van veel automatische versnellingsbakken die je ook met draaiende motor en soms in bepaalde versnelling moet peilen of dry-sump systemen die ook 'werkend' moeten worden gepeild (bijv. hoop 911's).

Het tankje heeft namelijk een 3-tal functies:

- olie-voorraad (goohhh.. ;) )
- ontluchten/ontschuimen olie
- koelen

Tegenwoordig is het koelen overgenomen door het extra koelertje, maar vooral het ontluchten is een belangijke. Het rotrex systeem is niet een druk-smering zoals een oliesysteem van een motor. De rollers en het draaiende systeem in de rotrex hebben een pomp-werking, maar omdat de 'versnellingsbak' niet helemaal lucht-dicht is (daarom mag reservoir ook niet boven nivo van de rotrex.. olie zou er uit lopen..), klopt hij er ook wat lucht in.

Die lucht (en olie met belletjes) komt terug en de lucht ontwijkt via het dopje die een ventilerende functie heeft, de olie verzamelt zich onderin en gaat het circuit weer rond. Normaal gesproken gooit/drukt een rotrex een teveel aan olie in het reservoir via het kapje van het reservoir zelf er weer uit omdat dan het volume 'opgeklopte' olie te groot wordt. Werkt een beetje als een dry-dump systeem op een auto met het olie-reservoir wat ook dienst doet als een ontluchting.

Staat ook vermeld in de handleiding pag 10/11: http://www.rotrex.com/media/e859c20d-57 ... 20V5_5_pdf

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Tekening/animatie

Bericht door aboellaard »

Enerzijds is het geweldig dat Rotrex zoveel informatie beschikbaar stelt, anderzijds is die informatie niet altijd helemaal juist. Bij Clubsport vertellen ze bijvoorbeeld dat het helemaal niet nodig is het tankje lager te hangen dan de SC zelf. Vroeger wel, nu, na een design change, niet. Peter, en nu Mark, heeft het tankje dan ook beduidend hoger hangen. Zonder problemen. Wel jammer dat Rotrex dat niet bijwerkt. Ik had ook nog een leuke, voor het bracket staat in de documentatie dat het minimaal 8 mm staal of 10 mm aluminium moet zijn. Daarnaast staat er voorgeschreven hoe de riem over de pulley moet lopen en met name hoeveel uit het midden zeg maar. Maar bij een 10 mm bracket kan je de eerste rib helemaal niet gebruiken, want dan loopt de riem aan tegen het bracket, dus je moet altijd opschuiven. Maar dan kom je dus net buiten het door Rotrex aangegeven gebied. Dat is dus gewoon een foutje van ze. Moet je of geen 10 mm bracket voorschrijven, of die pulley een klein beetje opschuiven.

De pomp staat overigens als een aparte unit aangegeven. Dat is dan weer mooi te zien in het manual: dual vane pump. En een sump! De pomp pompt de olie naar het plantenenstelsel en vandaar loopt het in de sump, waarna de olie door de pomp naar de oliekoeler gepompt wordt. Dus misschien dat het schuimen nu in de sump opgevangen wordt? Eerste wat bij dat tankje opvalt is inderdaar hoe laag de olie staat. Misschien op een vijfde. Dus ruimte genoeg voor wat schuim. En dat dopje is ook speciaal. Kwam er laatst achter dat het ding twee standen heeft. Als je eraan trekt, klikt ie omhoog en blijft in die stand staan. Geen idee waar dat voor is. Staat ook nergens omschreven.

Ik hoop nog steeds op fit en forget :D
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Tekening/animatie

Bericht door S. Gonzales »

Als ik zo de foto van je motorruimte bekijk valt mij direct op dat er niet de juiste slangklemmen gebruikt zijn, waarom? Kostenbesparing? Dit geeft uiteraard meer kans op lekkage onder boost. Is dat gecheckt?
Arno weet vast een goed adres voor de juiste slangklemmen. :yes:
Die zou je dus op voorhand al moeten vervangen.
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Tekening/animatie

Bericht door aboellaard »

Interessant, wat is er mis met die klemmen? Ik heb zwaardere gebruikt, maar bij mij is er sowieso iets mis in m'n hoofd. En ik verwacht wat meer druk en de afschuifkracht op die klem is recht evenredig met de druk. En neemt kwadratisch toe met de diameter. Bij een binnendiameter van 76 mm en een overdruk van 1 bar zou ik een afschuifkracht van rond de 45 kg verwachten. Wat zo'n klem makkelijk moet kunnen hebben. Maar als ik het goed lees ben je meer bang voor lekken. Vertel. Ik heb namelijk ongeveer derdigduizend slangklemmen tussen de Rotrex en de TB zitten en dat bevalt me voor geen meter.
Gebruikersavatar
timmyboy55
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1590
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:34
Locatie: Schoorl
Contacteer:

Re: Tekening/animatie

Bericht door timmyboy55 »

S. Gonzales schreef:Als ik zo de foto van je motorruimte bekijk valt mij direct op dat er niet de juiste slangklemmen gebruikt zijn, waarom? Kostenbesparing? Dit geeft uiteraard meer kans op lekkage onder boost. Is dat gecheckt?
Arno weet vast een goed adres voor de juiste slangklemmen. :yes:
Die zou je dus op voorhand al moeten vervangen.
Je wilt niet weten wat voor slangenklemmen ik op mijn Turbo Build heb zitten Joop :P
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Tekening/animatie

Bericht door aboellaard »

Tie wraps? :bag:
Plaats reactie