ethanol

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

ethanol

Bericht door Smiley »

Nieuwe namen voor de brandstoffen.
https://www.autoblog.nl/nieuws/hopla-eu ... sel-115472
Oh ja. Een diesel logo met de letter B laten beginnen. Wat kan er in godsnaam fout gaan :mrgreen:

Afgelopen zomer in Frankrijk op een circuit euro 98 getankt. Was denk ik E5, want liep als een verkouden koffiemolen op volle polle :bag:
Een elise eigenaar die er per ongeluk E10 had ingedonderd had het nog veel erger.

Zag dat BP, waar ik altijd 98 tankte inmiddels een E5 stikker heeft.
Shell daarentegen heeft zijn vpower van ron97 naar ron98 gebracht, en heeft specifiek aangegeven deze NIET met ethanol aan te lengen.
Laatst gewijzigd door Smiley op 03 okt 2018 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: ethanol

Bericht door S. Gonzales »

En als aanvulling op deze verwarring......onlangs in Canada en de USA moest ik goed opletten. Daar tank je benzine uit een zwarte slang/pistool, de groene is daar diesel :wacko: :shock:
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: ethanol

Bericht door aboellaard »

Shell V-Power denk ik? Of Total Excellium. En volgens mij zijn de regels maximaal een bepaald percentage, dus je weet van tevoren niet wat je precies krijgt. Hier in de buurt heb je nog een Tango die super plus (98) verkoopt. Denk ik, tijd lang niet getankt met de Speedster. Maar die 98 gaat dus ook naar E5.

Even praktisch, scheelt dat echt zo veel? Verkouden koffiemolen klinkt niet goed. Alhoewel ik bij even nadenken me niet kan herinneren ooit een verkouden koffiemolen gehoord te hebben.
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: ethanol

Bericht door Smiley »

Excellium naar vpower aangepast :thumbup:
Het was wel met 35 graden, misschien dat de speedster extra gevoelig was daarvoor.
Zodra er weer belgische ron98 in ging liep ie weer als vanouds. :yes:

In Frankrijk was het E10 en E5 fenomeen in elk geval grootschalig ingevoerd. Het was echt zoeken naar een pomp zonder E erin.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: ethanol

Bericht door Arno »

Voor jullie 'geblazen' mannen zijn er ook wat 102RON tankstations:

http://competition102.com/en/

Misschien af en toe wat bijmengen :)

5% ethanol mocht standaard EURO95 nu al bevatten en ik zag dat de BP tank bij mij in de buurt zowel de 95RON als de 98RON nu van een 'E5' sticker heeft voorzien dus daar lijkt weining te veranderen.

Verandering is volgens mij dat (voorheen..) Euro95 vanaf binnenkort dus max 10% mag gaan bevatten en daarom de E10 sticker krijgt.

Merk er met mijn auto's (behalve wat minder vermogen) eigenlijk geen verschil in, maar die zijn allemaal N/A... Tank het ook regelmatig in Duitsland waar de E10 over het algemeen een stuk goedkoper is.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
RollatorGT
Actief lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 29 mei 2016 21:52
Locatie: Biddinghuizen (Flevoland)

Re: ethanol

Bericht door RollatorGT »

Ik tank normaal BP euro 98.
1 keer heb ik 102 getankt en een keer per ongelijk euro 95.
Er was nauwelijks of geen verschil te merken.

Als reactie op "De Veluwe" bij Alex,
Alles is daar anders en grote boeren rijden daar met een Porsche.
Bijlagen
02.jpg
02.jpg (176 KiB) 1438 keer bekeken
wwwopac.jpg
wwwopac.jpg (163.27 KiB) 1442 keer bekeken
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Re: ethanol

Bericht door the-duke »

Smiley zei :
Shell daarentegen heeft zijn vpower van ron97 naar ron98 gebracht, en heeft specifiek aangegeven deze NIET met ethanol aan te lengen.
:thumbup:
en ze hebben ook geen plannen bij te gaan mengen in de V-Power of de naam te wijzigen, heb toevallig net gisteren dat antwoord gekregen van het Shell Technical Information Centre (TIC) BeNeFrUx.
Ben zelf namelijk snel weer overgestapt op V-Power nu ze 98 hebben in NL.

Zoek maar eens op plaatjes wat ethanol bv met aluminium doet etc. Dat wil je echt niet in je auto hebben als hij in de winter langere tijd stilstaat, zoals ongetwijfeld met de meeste Speedsters het geval is!

Gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
Plaats reactie