Brandstofdruk

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Brandstofdruk

Bericht door aboellaard »

OK, ga daar wat hogere prioriteit aan geven. Ben benieuwd wat daar de root cause van is. Ik zou niet verwachten dat het blok in een minuut of 10 significant afkoelt. Maar de symptomen zijn wel gelijk. Weet nog wel dat het sensor oppervlak vlak tegen het triggerwheel aan moet lopen voor een goed signaal bij starten. Als de motor loopt gaat het signaal heel snel naar een paar volt toe en maakt het allemaal niet veel meer uit.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Brandstofdruk

Bericht door Exmantaa »

aboellaard schreef:OK, ga daar wat hogere prioriteit aan geven. Ben benieuwd wat daar de root cause van is. Ik zou niet verwachten dat het blok in een minuut of 10 significant afkoelt. Maar de symptomen zijn wel gelijk. Weet nog wel dat het sensor oppervlak vlak tegen het triggerwheel aan moet lopen voor een goed signaal bij starten. Als de motor loopt gaat het signaal heel snel naar een paar volt toe en maakt het allemaal niet veel meer uit.
Meestal zo'n 1-1.5mm sensor afstand tot het triggerwiel.
Wel bijzondere problemen weer, maar ik zou inderdaad eerst eens teruggaan naar een standaard "doorloop" fuelrail met de drukregelaar na de injectoren.
(Sowiezo eens kijken waar je terugloop probleem nou echt precies zit, want de meeste high power SC's rijden gewoon met de standaard pomp & rail set-up rond.)
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Brandstofdruk

Bericht door aboellaard »

Ik denk eerlijk gezegd niet dat het niet willen starten een brandstofdruk probleem is. Heb net de rail omgebouwd naar doorloop en krijg nu precies hetzelfde beeld te zien als met de standaard regulator. Dus een piek in de druk gevolgd door eerst een snelle en dan een langzame afname van de druk. Als de motor loopt en de vacuumaansluiting van de regulator afgehaald wordt, is de druk precies 4 bar. Daar had ik hem ook op afgeregeld. Ik kan nergens lekken vinden en er zit nu een extra terugslagklep tussen het filter en de rail. Injectoren lekken niet. Kan volgens mij dus alleen maar via de regulator weglekken. Waarbij de OEM en de AEM regulator zich precies hetzelfde gedragen. Als je even test hoeveel brandstof er nodig is om van rond de 3.5 naar 2 bar terug te gaan in druk is dat niet veel, maar genoeg om iets te zien en te voelen lekken. Ruiken gaat niet meer, hele garage stinkt al dagen naar benzine :bag:

Als je start gaat daarvoor al de brandstofpomp lopen. Dus primen eerst en dan loopt de druk iets terug. Starten, pomp gaat lopen, brandstof systeem is gelijk op druk. Realiseer me net dat ik dat niet helemaal zeker weet, of de pomp tijdens het starten ook loopt. Volgens mij wel.

Weet iemand trouwens het normale gedrag van zo'n regulator? Statisch dan. Mag het ding helemaal niet lekken? Ik neem aan dat naarmate de regulator dichter bij de afgestelde druk zit, er ook meer kans is op lekken. Dingen zijn allemaal heel eenvoudig met een veer die een klep dichthoudt. De spanning op die veer neemt af naarmate de druk dichter bij de gewenste druk komt. Dus een zekere mate van overshoot als de druk heel snel toeneemt en wat lekken lijkt me niet uitgesloten.

Nu nog 'even' naar de krukas sensor kijken. Maar dan moet eerst de startmotor er uit, anders kom ik er niet bij.
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Brandstofdruk

Bericht door Arno »

Evt. zou je nog voor diagnose een tijdelijke handmatige pomp-sturing kunnen maken met een kabel van een permanente 12V via een relais naar de roll-over beveiliging en naar de pomp.

Dan een simpel schakelaartje binnen in de cabine om buiten de ECU om deze aan te kunnen zetten...

'Race auto' stijl start wordt het dan... Contact aan, pomp aan, start! :D

Net als jaren geleden op Top Gear die Aston Martin V8 Vantage N24 waar 'Captain Slow' in reed die dit allemaal had waar hij iedere keer bij starten hele stapel schakelaars af moest :lol:


Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Brandstofdruk

Bericht door aboellaard »

Schakelaars zijn natuurlijk altijd leuk :D Heb nog even wat zitten meten en zo. Zowel aan die variable reluctor sensor als aan de brandstofdruk. Plaats nog wel wat resultaten, misschien dat iemand er nog wat aan heeft. Die brandstofdruk was wel een leuke. Voor ik het vergeet, pomp gaat aan tijdens het starten. Ten eerste de terugslagklep eens weggehaald. Druk loopt sneller terug. Dus die er weer in. Vervolgens met draaiende motor. Druk blijft gelijk. Referentiedrukslangetje van de regulator, druk omhoog. Prima. Druk bekeken bij motor stoppen. Huh, keldert naar beneden om vervolgens omhoog te gaan. Omhoog gaan, zonder pomp dus. Daarna aan de regulator gaan draaien zonder dat de pomp draait. Als je de spanning op de veer verhoogt, gaat de druk omhoog. En vv. En er zit een rare bult in de grafiek, de druk neemt langzaam af tot een bepaald punt en dan ineens sneller om vervolgens weer langzamer door te gaan.

Volgens mij (commentaar welkom):
- hoeveelheid brandstof nodig voor een drukverschil van een paar bar is miniem. Je kan dat mooi zien als bij een druk van een paar bar een koppeling losschroeft: een paar druppels
- de oude regulator werkt een beetje als een expansievat. Ik neem aan door het membraam wat er in zit.
- als de pomp begint met pompen heeft de regulator een kleine overshoot, dus gaat heel kort naar een iets hogere waarde dan ingesteld
- omgekeerd, als de pomp stopt dan heeft de regulator even tijd nodig dicht te gaan, dus druk keldert
- op het moment dat de regulator dicht gaat, warmt de brandstof in de rail op, zet uit en neemt de druk dus toe. De regulator zorgt ervoor dat de druk niet te hoog wordt

Oftewel, op deze manier statisch meten is best nutteloos. Waar het om gaat is de brandstofdruk die de injectoren zien, dus dynamisch. Volgens mij kan je dus het best stationair meten met het slangetje van de referentiedruk even van de regulator af. Het lekken is misschien een paar druppels per minuut en op plekken (regulator, slangetje pomp, terugslagklep) waar het geen kwaad kan. Jammer van die extra regulator, de koppelingen en de tijd.
Plaats reactie