Krukas sensor

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Krukas sensor

Bericht door aboellaard »

Even een apart topic om andere niet te vervuilen. De krukas sensor, oftewel de variable reluctance sensor die, in combinatie met het triggerwheel, de ECU in staat stelt om de positie van de zuigers te berekenen. Is een heel simpel ding, een magneetje met een spoel eromheen. De gaten in het triggerwheel genereren een spanning, waarmee de ECU kan bepalen waar het triggerwheel zich bevindt. Ging mij om de spanning bij start omstandigheden. Ik neem aan dat starten met iets 100-200 RPM gebeurd. PDF (ja, weer een PDF'je :D ) bijgesloten. B207 60-2 triggerwheel gebruikt, omdat ik verwacht dat die ongeveer hetzelfde spanningverschil genereert. Ik had twee sensoren, de OEM die in het blok zat en eentje die ik een keer gekocht had om wat aan te meten. Dus een OEM van een jaar of 16 en een vrij nieuwe die nooit gebruikt is. Maar dan wel after market. Gemeten resultaten ongeveer hetzelfde.

Heb de oude nog even warm proberen te stoken met een hittepistool. Geen verschillen te meten. Weet ook niet zeker of de temperatuur wel hoog genoeg was.

Bij lage RPM natuurlijk ook een klein signaal. Afhankelijk van de afstand tussen het sensor oppervlak en het triggerwheel bij 100 RPM ergens tussen de 0,2 en 0,4 V piek-piek. Enige goede manier van meten is natuurlijk met de sensor in het blok en starten. Maar daar had ik even geen zin in. Sensor zit niet bepaald op een makkelijk bereikbare plek. Probleem is dat je niet weet wat de ECU met dat signaal doet. Ik heb hier nog een paar TI LM1815 IC's liggen waar ik eens wat mee wilde spelen. Is een zg. adaptive sense amplifier, speciaal bedoeld voor signal conditioning van variable reluctance sensors. Die meet nul doorgangen en daarbij kan je bijvoorbeeld een trigger instellen waarbij het signaal boven een bepaalde triggerwaarde uit moet komen voor de volgende doorgang geteld wordt. Signaal wat uit de sensor komt is ook best vies, wat vooral bij lagere toerentallen goed te zien is.

Maar goed, de nieuwe sensor zit er nu in en we gaan het zien. Starten deed ie in ieder geval. Maar nu ligt de voorclam er af, dus de focus ligt voorlopig ergens anders
Bijlagen
Krukas sensor metingen.pdf
(352.34 KiB) 103 keer gedownload
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Krukas sensor

Bericht door Smiley »

Richard Webb is bezig zijn klopsensor te verhuizen. Interessant leesmateriaal.
http://www.vx220.org.uk/forums/topic/14 ... ge/page-19

Daan heeft vanwege klop zijn sensor een hele dunne extra pakking gegeven.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Krukas sensor

Bericht door aboellaard »

Zag het een paar keer voorbij komen ja. Maar eh, van plaats veranderen of een pakking er tussen. Dat zijn natuurlijk redneck oplossingen. Als je het goed wilt aanpakken: http://www.ti.com/lit/an/slyt580/slyt580.pdf. Dus hup, spectrum analyzer erbij en meten maar. Probleem bij verplaatsen e.d. lijkt me dat je heel moeilijk kan bepalen wanneer je een true-false of een false-true hebt. Je gaat blijkbaar van false-true, dus sensor/ECU signaleert klop, maar die is er niet, naar een situatie zoeken die zoveel mogelijk alleen maar klop signaleert als dat er werkelijk is. Maar hoe vermijdt je dan dat je geen klop meet, maar die er wel is (false-true)
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Krukas sensor

Bericht door Exmantaa »

GM heeft in de latere motoren ook de knock sensor ook hoger in het block geplaatst naar waar Rich 'm nu heeft zitten, dus dat zal niet veel slechter worden. (pakking ertussen lijkt me ook niet een geweldig idee... )
Gebruikersavatar
Co'tje
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1477
Lid geworden op: 12 mar 2008 17:15

Re: Krukas sensor

Bericht door Co'tje »

aboellaard schreef:Zag het een paar keer voorbij komen ja. Maar eh, van plaats veranderen of een pakking er tussen. Dat zijn natuurlijk redneck oplossingen.
We weten eigenlijk zeker dat de huidige plek valse klopt geeft. Zelfs op de meest onverklaarbare momenten registreert hij nu klop.
Mijn blok gaan we alvast klaarmaken en een tweede sensor erin zetten. Dan kan ik omprikken en een paar rondjes logjes draaien. En in UK doen ze nu ervaring op en daar leren we ook vast en zeker van.

O ja, een pakking ertussen is nogal kansloos inderdaad.
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Krukas sensor

Bericht door aboellaard »

Die oplossing met een pakking is volgens mij zo gek nog niet. Voor een redneck dan :D Was niet denigrerend bedoeld. Als het werkt, werkt het. Wel zo praktisch. Die sensor is niets anders dan een circuitje dat op een eigenfrequentie gaat trillen, die overeenkomt met de trilling die karakteristiek is voor klop. De ECU monitort dat en triggert bij een bepaalde signaalgrootte. Als je er een dempende pakking tussen stopt, betekent dat waarchijnlijk alleen maar een verkleining van het signaal en dus een ECU die minder snel triggert. Als je de sensor van locatie verandert kan ik me voorstellen dat de frequentie en de signaalgrootte verandert. Extreem, stel dat je de sensor aan de korte kant van het blok bevestigd, dan zou de frequentie beduidend anders kunnen zijn. ik denk dat je een en ander heel snel met een spectrum analyzer kan meten. En een spectrum analyzer voor deze frequenties kan je ongeveer gratis downloaden voor je smartphone. Moet je alleen even nadenken hoe je dat met je microfoon doet.

Bijkomend probleem met die klop sensor is hetzelfde als bij de krukas sensor, het bepalen waar de ECU op triggert. Ik kan met voorstellen dat bij de ECU nog wat signaal verwerking zit, wat het moeilijk maakty om die sensor door iets anders te vervangen of er een signaal verwerkings circuitje voor te zetten.

Dus die praktische aanpak is zo slecht nog niet :D
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Krukas sensor

Bericht door Smiley »

Jammer dat Daan niet zoveel meer post.
Met pakking bedoelde ie ter dikte van een plakbandje. Marginaal dus.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Krukas sensor

Bericht door Smiley »

Die klopsensor is ooit gebouwd voor een 150pk motor, met een zeer veilige map erop.
Nu gaan we doortunen naar 400, incl een scherp afgestelde ontsteking.

Die dingen worden toch uitgezet in obdtuner bij de stevig getunde exemplaren? (Ik dacht zelfs op advies van Peter)
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Krukas sensor

Bericht door Exmantaa »

De knocksensor uitzetten lijkt me toch niet.
Wel de misfire detectie in de software uitschakelen boven x pk's, maar dat is wat anders.
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Krukas sensor

Bericht door Smiley »

oh ja die :bag:
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Plaats reactie