Krukas sensor
Geplaatst: 14 jan 2019 11:27
Even een apart topic om andere niet te vervuilen. De krukas sensor, oftewel de variable reluctance sensor die, in combinatie met het triggerwheel, de ECU in staat stelt om de positie van de zuigers te berekenen. Is een heel simpel ding, een magneetje met een spoel eromheen. De gaten in het triggerwheel genereren een spanning, waarmee de ECU kan bepalen waar het triggerwheel zich bevindt. Ging mij om de spanning bij start omstandigheden. Ik neem aan dat starten met iets 100-200 RPM gebeurd. PDF (ja, weer een PDF'je ) bijgesloten. B207 60-2 triggerwheel gebruikt, omdat ik verwacht dat die ongeveer hetzelfde spanningverschil genereert. Ik had twee sensoren, de OEM die in het blok zat en eentje die ik een keer gekocht had om wat aan te meten. Dus een OEM van een jaar of 16 en een vrij nieuwe die nooit gebruikt is. Maar dan wel after market. Gemeten resultaten ongeveer hetzelfde.
Heb de oude nog even warm proberen te stoken met een hittepistool. Geen verschillen te meten. Weet ook niet zeker of de temperatuur wel hoog genoeg was.
Bij lage RPM natuurlijk ook een klein signaal. Afhankelijk van de afstand tussen het sensor oppervlak en het triggerwheel bij 100 RPM ergens tussen de 0,2 en 0,4 V piek-piek. Enige goede manier van meten is natuurlijk met de sensor in het blok en starten. Maar daar had ik even geen zin in. Sensor zit niet bepaald op een makkelijk bereikbare plek. Probleem is dat je niet weet wat de ECU met dat signaal doet. Ik heb hier nog een paar TI LM1815 IC's liggen waar ik eens wat mee wilde spelen. Is een zg. adaptive sense amplifier, speciaal bedoeld voor signal conditioning van variable reluctance sensors. Die meet nul doorgangen en daarbij kan je bijvoorbeeld een trigger instellen waarbij het signaal boven een bepaalde triggerwaarde uit moet komen voor de volgende doorgang geteld wordt. Signaal wat uit de sensor komt is ook best vies, wat vooral bij lagere toerentallen goed te zien is.
Maar goed, de nieuwe sensor zit er nu in en we gaan het zien. Starten deed ie in ieder geval. Maar nu ligt de voorclam er af, dus de focus ligt voorlopig ergens anders
Heb de oude nog even warm proberen te stoken met een hittepistool. Geen verschillen te meten. Weet ook niet zeker of de temperatuur wel hoog genoeg was.
Bij lage RPM natuurlijk ook een klein signaal. Afhankelijk van de afstand tussen het sensor oppervlak en het triggerwheel bij 100 RPM ergens tussen de 0,2 en 0,4 V piek-piek. Enige goede manier van meten is natuurlijk met de sensor in het blok en starten. Maar daar had ik even geen zin in. Sensor zit niet bepaald op een makkelijk bereikbare plek. Probleem is dat je niet weet wat de ECU met dat signaal doet. Ik heb hier nog een paar TI LM1815 IC's liggen waar ik eens wat mee wilde spelen. Is een zg. adaptive sense amplifier, speciaal bedoeld voor signal conditioning van variable reluctance sensors. Die meet nul doorgangen en daarbij kan je bijvoorbeeld een trigger instellen waarbij het signaal boven een bepaalde triggerwaarde uit moet komen voor de volgende doorgang geteld wordt. Signaal wat uit de sensor komt is ook best vies, wat vooral bij lagere toerentallen goed te zien is.
Maar goed, de nieuwe sensor zit er nu in en we gaan het zien. Starten deed ie in ieder geval. Maar nu ligt de voorclam er af, dus de focus ligt voorlopig ergens anders