fuel en startrelais

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

fuel en startrelais

Bericht door Pipo »

Dag allemaal,
Zoals sommigen onder jullie misschien wel weten heb ik mijn rode Turbo Speedster op Autoscout.be te koop gesteld.
Nu komen er binnen een paar weken 2 kooplustige Italianen overgevlogen :) . Maar die vraagt een uitdraai van een compressietest van de motor en een vermogensrun te zien.
Hiervoor moet ik het fuel injection en startrelais localiseren. Volgens de technische info zouden dat relais 35 en 36 moeten zijn. Ik neem aan dat dit identiek is voor de atmo en turbo motor? Maar de locatie is me niet 100% duidelijk en mijn geheugen is ook niet meer je dat :) . Heb ik het juist dat die relais zich bevinden in de relaisbox die achteraan in de kofferruimte zit? Als mijn geheugen me niet bedriegt was het startrelais dat grote gele relais.
Dank voor de info.
A thing of beauty is a joy forever!
#595
Actief lid
Berichten: 113
Lid geworden op: 26 okt 2017 19:05
Locatie: Zutphen

Re: fuel en startrelais

Bericht door #595 »

Yep het grote gele relais links achter in de kofferbak is je startrelais.
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: fuel en startrelais

Bericht door Smiley »

Inderdaad, links achterin onderaan de wielkuip.
Er zit een kapje overheen dat er eerst af moet.
Dan zie je bij een turbo 4 relays zitten.

Normaal grijs voor brandstofpomp, bruin voor ecu en geel voor starter.
Zou je een foto willen trekken van hoe het eruit ziet?
Ik heb alleen engelse kiekjes, en daar is zoveel aan gerommeld dat ik graag een foto van oem zou willen hebben.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: fuel en startrelais

Bericht door Exmantaa »

Relais achterin is nopgal een klusje. Ik neem aan dat je voor de compressietest even de fuel en ontsteking wilt afschakelen?
Je kunt voor fuel dan ook de fuel-veiligheidschakelaar-stekker (links op subframe bij versnellingsbak) lostrekken en dan even doorstarten totdat de benzine druk helemaal weg is.
Ontstekingsmodule kun je ook nog loshalen, maar eigenlijk overbodig als er toch geen benzinedruk meer is...
#595
Actief lid
Berichten: 113
Lid geworden op: 26 okt 2017 19:05
Locatie: Zutphen

Re: fuel en startrelais

Bericht door #595 »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Stefan hier wat fotos van een NA
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: fuel en startrelais

Bericht door Pipo »

Bedankt mannen. Ik wist wel dat ik hier goed zat om mijn geheugen op te frissen :D
Ik wil inderdaad voor de compressietest de fuel afschakelen. Daar ik het ontstekingspack boven de bougies toch moet verwijderen, is dat ook uitgeschakeld. Het startrelais zou ik eventueel willen overbruggen om van daar uit de startmotor te kunnen inschakelen. Anders moet ik iemand anders op de startknop laten drukken; dat gaat ook natuurlijk.

@ Exmantaa: Goed idee. Ik had helemaal niet aan die fuel-veiligheidschakelaar gedacht.

Nog één vraagje. Wat is de fabrieks compressiedruk die de Turbomotor standaard zou moeten hebben? Heb ik niet teruggevonden in de technische handleidingen.

Daarstraks nog een staaltje van dealerkennis over onze Speedster gekregen. Ik bel met een grote dealer over mijn Speedster. Krijg ik de vraag: " is het een benzine of dieselmotor, mijnheer?" :lol: :lol: :lol:
A thing of beauty is a joy forever!
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: fuel en startrelais

Bericht door Smiley »

#595 schreef: 23 jul 2019 10:43 Stefan hier wat fotos van een NA
Ik had erbij moeten zetten dat ik specifiek de oem foto's van de turbo zoek. Toch bedankt!
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: fuel en startrelais

Bericht door Pipo »

Pipo schreef: 23 jul 2019 14:35 Nog één vraagje. Wat is de fabrieks compressiedruk die de Turbomotor standaard zou moeten hebben? Heb ik niet teruggevonden in de technische handleidingen.
Heeft niemand ooit een compressietest op een Turbo gedaan? Of de fabrieksdata van een Z2.0LET gelezen?
A thing of beauty is a joy forever!
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: fuel en startrelais

Bericht door Smiley »

Hier staat een mooie omschrijving van de berekening.
https://www.vauxhallownersnetwork.co.uk ... gine.71683
De Z20LET heeft een compressie van 8.8:1
Als je dat doorrekend met de voorbeelden van het artikel is je maximale compressie 8.8 x 1.38 is 12.144 bar.
Verderop wordt omschreven dat je ook de 80 en 66% regel mee moet nemen voor uiterste precisie.

Om het simpel te houden zou ik zeggen dat de uitslag tussen de 10 en de 12 bar aan moet geven.
Belangrijkste is dat ze alle 4 rond hetzelfde zitten.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: fuel en startrelais

Bericht door tibby »

Deze poes staat alvast te wachten op jou........ :wink:


Afbeelding
captain slow
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: fuel en startrelais

Bericht door Pipo »

tibby schreef: 24 jul 2019 15:03 Deze poes staat alvast te wachten op jou........ :wink:
Afbeelding
??? Welke poes. Ik krijg niets te zien :?
A thing of beauty is a joy forever!
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: fuel en startrelais

Bericht door tibby »

Jaguar = poes :D Jij ging toch voor een F type gaan dacht ik ??
captain slow
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: fuel en startrelais

Bericht door Pipo »

Aah, dié poes :D . Het was me niet duidelijk omdat ik voor een of andere reden de foto niet te zien kreeg.
Klopt. De F-type staat bovenaan mijn vervangerslijst 8) . Maar pendel tussen de coupé en cabrio. Ik rij heel graag open - winter en zomer zolang het maar droog is, maar vind de coupé mooier. Ben er nog niet aan uit :wink: Nu ja, zo lang mijn Speedster nog in mijn garage staat, heb ik nog tijd :D
A thing of beauty is a joy forever!
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: fuel en startrelais

Bericht door tibby »

Cabrio kopen , ga je anders spijt van krijgen :yes: Ik rij ook in de winter met de 4C met het dak eraf met een hete verwarming :mrgreen: en nu on de zomer met de airco op :mrgreen:
De 4c coupe is ook pakken mooier (Vauxhall) maaaaaaar ik rij lekker liever zonder dakje rond :P

Speedster = winter bevriezen , laat staan zonder dak :wacko:
zomer plek ik aan het leer van de stoel en kom ik er druipend uit gekropen :lol:






















jaja, ik ben een pussy geworden :jump:
captain slow
Plaats reactie