Pagina 1 van 1

E10

Geplaatst: 08 sep 2019 14:58
door robertsabee
Kan er E10 getankt worden in de Speedster? En voor de supercharged in het bijzonder. Bij de ombouw enkele jaren geleden naar SC zijn deels nieuwe rubberen benzineleidingen toegevoegd. Mag ik ervan uitgaan dat die ook E10 bestendig zijn?

Re: E10

Geplaatst: 08 sep 2019 17:19
door Smiley
Ik kan het niet bewijzen maar vorig jaar in frankrijk heb ik per ongeluk e10 gehad denk ik.
De motor liep beroerd onder last.
Pas in belgie bij opnieuw tanken alles weer goed.
Ik mijd het als de pest nu.

Wat ik niet weet is of in frankrijk het %al dichter bij de 10 zit dan hier.
E5 betekend tot 5%, en e10 tot 10%.

Re: E10

Geplaatst: 08 sep 2019 19:28
door timmyboy55
Volgensmij kan de Speedster in originele vorm geen E10 aan... Dat zijn voornamelijk de brandstof leidingen en de Seals/Oringen in het brandstof traject.... Deze zullen uitdrogen en het hele zootje naar de knoppen helpen.

Dit is wat ik gelezen heb jaren geleden. Daarnaast is het 1 eurocent goedkoper en heb je veel minder vermogen en hoger verbruik.... En wat Smiley zegt loopt je motortje erg beroert...

Je bent een dief van je eigen portemonnee als je die goedkope troep tankt!

Re: E10

Geplaatst: 08 sep 2019 19:33
door S. Gonzales
robertsabee schreef: 08 sep 2019 14:58 Kan er E10 getankt worden in de Speedster? En voor de supercharged in het bijzonder. Bij de ombouw enkele jaren geleden naar SC zijn deels nieuwe rubberen benzineleidingen toegevoegd. Mag ik ervan uitgaan dat die ook E10 bestendig zijn?
Daar zou ik nooit zomaar vanuit gaan. Misschien kan Frank (die zal ze de slangen gemonteerd hebben bij de ombouw denk ik?) daar iets over kwijt. Wellicht staat er een aanduiding op de slangen zelf. Maar of je originele brandstofpomp er (ook) tegen bestand is :roll:
Wellicht weet Arno dat?

Aanvulling nu ik zie dat Tim tegelijkertijd reageert: de O ringen en de slangen drogen niet uit maar lossen juist op door de methanol. En....binnen niet al te lange tijd wordt het geen kwestie van kiezen....want dan is er geen E5 meer. De huidige E5 is een tijdelijke stap naar E10.

Re: E10

Geplaatst: 08 sep 2019 21:12
door timmyboy55
S. Gonzales schreef: 08 sep 2019 19:33 Aanvulling nu ik zie dat Tim tegelijkertijd reageert: de O ringen en de slangen drogen niet uit maar lossen juist op door de methanol. En....binnen niet al te lange tijd wordt het geen kwestie van kiezen....want dan is er geen E5 meer. De huidige E5 is een tijdelijke stap naar E10.
Dat betekent dat we Euro 98 gaan tanken :)

Re: E10

Geplaatst: 09 sep 2019 7:05
door robertsabee
timmyboy55 schreef: 08 sep 2019 19:28 Je bent een dief van je eigen portemonnee als je die goedkope troep tankt!
Ik begreep dat per 1 oktober er geen Euro E5 meer beschikbaar zou zijn. Daarom mijn vraag.

Re: E10

Geplaatst: 09 sep 2019 10:43
door the-duke
Beide zijn dan nog beschikbaar.
Tip als je zuinig bent op je spullen: Shell V-Power en BP ultimate hebben nog vrijstelling en zijn volledig ethanolvrij.

gr,
The Duke

Re: E10

Geplaatst: 09 sep 2019 16:55
door Arno
S. Gonzales schreef: 08 sep 2019 19:33 Maar of je originele brandstofpomp er (ook) tegen bestand is :roll:
Die verwacht ik geen problemen mee. Vrij standaard pomp qua bouw.

Een standaard 2.2 is van na 2001 en gebruikt al overal plastic brandstofleidingen en zo, dus effect van E10 op de levensduur zal miniem zijn. Gemodificeerde auto's natuurlijk kan van alles zijn.. Zelf gebruik ik overal PTFE leidingen omdat ik een hekel heb aan de vage benzinegeur die er anders altijd in/rond de motorruimte hangt..

Omdat GM in de USA al tijden met allerlei ethanol/methanol toevoegingen te maken heeft gehad gok ik dat alle O-ringen ook van viton oid. zijn die lachen om ethanol.

Hooguit zou je de alu brandstofrail kunnen 'verdacht' vinden in combinatie met ethanol, maar omdat dat ook een vrij lomp ding is zal ook evt. corrosie daar niet spannend zijn.

Voor de 'geblazen' broeders is E10 95RON waarschijnlijk niet zo lekker. Ethanol hoeveelheid is te klein om de klopvastheid een stuk te verhogen (als E85) en de kans bestaat dat benzine leveranciers zelfs andersom gaan werken..

Dus E10 95RON eigenlijk dus 'maken' uit een 91RON basis is met ethanol om 'm op een effectieve 95RON te krijgen. Alleen die vluchtigere 91RON zal toch gauw willen gaan pingelen..

Bye, Arno.

Re: E10

Geplaatst: 09 sep 2019 19:08
door timmyboy55
the-duke schreef: 09 sep 2019 10:43 Beide zijn dan nog beschikbaar.
Tip als je zuinig bent op je spullen: Shell V-Power en BP ultimate hebben nog vrijstelling en zijn volledig ethanolvrij.

gr,
The Duke
Ohhh daarom rijden de Speedster en de 200PK Punto zo soepeltjes als ik BP Ultimate tank :bag:

Re: E10

Geplaatst: 09 sep 2019 19:11
door timmyboy55
Arno schreef: 09 sep 2019 16:55
S. Gonzales schreef: 08 sep 2019 19:33 Maar of je originele brandstofpomp er (ook) tegen bestand is :roll:
Die verwacht ik geen problemen mee. Vrij standaard pomp qua bouw.

Een standaard 2.2 is van na 2001 en gebruikt al overal plastic brandstofleidingen en zo, dus effect van E10 op de levensduur zal miniem zijn. Gemodificeerde auto's natuurlijk kan van alles zijn.. Zelf gebruik ik overal PTFE leidingen omdat ik een hekel heb aan de vage benzinegeur die er anders altijd in/rond de motorruimte hangt..

Omdat GM in de USA al tijden met allerlei ethanol/methanol toevoegingen te maken heeft gehad gok ik dat alle O-ringen ook van viton oid. zijn die lachen om ethanol.

Hooguit zou je de alu brandstofrail kunnen 'verdacht' vinden in combinatie met ethanol, maar omdat dat ook een vrij lomp ding is zal ook evt. corrosie daar niet spannend zijn.

Voor de 'geblazen' broeders is E10 95RON waarschijnlijk niet zo lekker. Ethanol hoeveelheid is te klein om de klopvastheid een stuk te verhogen (als E85) en de kans bestaat dat benzine leveranciers zelfs andersom gaan werken..

Dus E10 95RON eigenlijk dus 'maken' uit een 91RON basis is met ethanol om 'm op een effectieve 95RON te krijgen. Alleen die vluchtigere 91RON zal toch gauw willen gaan pingelen..

Bye, Arno.
Een paar jaar geleden toen dit al benoemd werd waren er 2 blokken van de GM serie die NIET op E10 mochten.... dit waren de Z22YH en Z22SE....
Ik zag alleen nu wel op:
https://www.e10check.nl/auto/opel/
Dat ons blok wel geschikt zou zijn... Achja, ik tank het liever niet en als ik geen E5 kan tanken, dan maar 98 :)

Re: E10

Geplaatst: 09 sep 2019 20:43
door robertsabee
Al met al dus genoeg twijfel of het blok er tegen kan. En het loopt wsl beroerd. RON98 wordt het dan als er geen Euro E5 meer te krijgen is.

Re: E10

Geplaatst: 11 sep 2019 18:12
door SteV6
Een volledig standaard 2.2i loopt prettiger en met name stationair veel rustiger op E98 dan op E95 E5.

Alleen dat al is voor mij persoonlijk de meerprijs aan de pomp al waard.


SteV6