Speedster #0657 terug op het forum

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Gebruikersavatar
Max
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 03 sep 2020 8:07
Locatie: Eelde
Contacteer:

Re: Speedster #0657 terug op het forum

Bericht door Max »

Zoo, en eindelijk weer thuis :mrgreen:

Meteen de Nitrons weer opgehaald, die waren blijkbaar ernstig toe aan liefde. (eentje zat geen eens stikstof meer in)
Ik ben bij de lokale ohlins expert geweest; https://www.ohlins-rooske.nl/
Volgens hem steken de nitrons heel simpel in elkaar en zijn grotendeels vergelijkbaar/uitwisselbaar qua onderdelen met Nitron.
Ben benieuwd hoe het straks rijdt 8)

Verder zat ik met het oog op de brexit te denken om nog voor het eind vh jaar een B207 te bestellen bij Neo bros.
De B207R is out of stock, maar ik zie dat ze 2 versies van de B207L hebben; 03-06 en 07-11 bouwjaar, maakt dit nog verschil?
Gebruikersavatar
Max
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 03 sep 2020 8:07
Locatie: Eelde
Contacteer:

Re: Speedster #0657 terug op het forum

Bericht door Max »

Max schreef: 02 okt 2020 22:01 Vandaag even geschrokken van de revisie kosten van de nitrons, zou op 1200 GBP komen :shock: (Ze doen alleen nog full rebuild).

Voor ongeveer hetzelfde geld heb je ook een nieuwe set.
Nou heb ik momenteel de 450/550 setup en ik moet zeggen dat het me wel beviel tot zo ver, afgezien van de dikke klappen die er met de kleinste oneffenheden soms doorheen komen. Ik ben niet van plan veel circuit te rijden dus wellicht kan een klein tikje lichter geveerd ook wel. Iemand tips voor alternatieven voor sportief straat gebruik?

Is het trouwens een must om het spul naar Nitron UK zelf te sturen? Een lokale vering boer/specialist zou er misschien ook wel wat mee kunnen?
Vandaag eindelijk de nieuwe vering/schokbrekers getest. Ik heb gewoon een nieuwe speedster :mrgreen:
Zelfs klinkerweggetjes kan ik nu redelijk comfortabel overheen :D
En al met al ben ik nu voor de helft van het geld klaar (t.o.v. Nitron UK)!

Afbeelding

Heb er ook een setje nieuwe (ohlins) veren bij gekocht, achter bleken ze te lang waardoor ze tegen de carosserie aan zaten, maar deze heb ik om kunnen ruilen voor kortere. Verder heb ik vanwege minder veervoorspanning heb ik schroefdraad getapt in de stelringen om ze te borgen tegen verdraaiing.

Oude situatie zonder veervoorspanning, zie markering net boven stelring;
Afbeelding

Nieuwe situatie met iets kortere veer;
Afbeelding
En het zit op het randje, maar we hebben gecontroleerd dat de veer genoeg slag kan maken.
Gebruikersavatar
Max
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 03 sep 2020 8:07
Locatie: Eelde
Contacteer:

Re: Speedster #0657 terug op het forum

Bericht door Max »

En net een B207L uit de UK besteld :mrgreen:
(volgens Neo Bros net op tijd, 2-3 dagen later en de brexit had al roet in het eten gegooid)
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Speedster #0657 terug op het forum

Bericht door Smiley »

Waar zit je aan te denken voor aanpassingen aan de B207?
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Max
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 03 sep 2020 8:07
Locatie: Eelde
Contacteer:

Re: Speedster #0657 terug op het forum

Bericht door Max »

Mijn plan is om eerst het 2.2 blok wat te upgraden met ODB tuner (om hier eerst wat mee bekend te raken) en dan 2.4 inlaat en zelfgemaakte uitlaat en uit eindelijk een turbo. Het 2.2 blok heeft bijna 150000 gelopen dus het beste is er misschien wel wat af.
Dan op gegeven moment kan het B207 blok erin (hopelijk niet omdat de 2.2 is opgeblazen :mrgreen: ), en eigenlijk ben ik van plan het blok redelijk standaard te houden, ik ben al lang blij als ie 250-300 betrouwbare PK's levert. Ik wil het ook normaal rijdbaar houden door gebruik te maken van hoge/lage boost setting.

Verder natuurlijk wel;
- Balansassen eruit
- Licht vliegwiel

Maar komende dagen eerst de achterclam er af om te beginnen aan het nieuwe uitlaatspruitstuk :yes:
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Speedster #0657 terug op het forum

Bericht door Smiley »

Balansassen heb ik wel een beetje spijt van, met de kennis van nu.
Voor de pk's hoef je het niet te doen, als je een turbo zet.
Leuk project :yes:
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: Speedster #0657 terug op het forum

Bericht door Daan »

Let ook op met je vliegwiel i.c.m. je turbokeuze/vermogenskromme.

Lekker revven is leuk maar waarom als een gek naar 7000 rpm als je vermogen 2000-5000 rpm ligt.

Bij een sc snap ik het wel of een grote turbo.
Opel Speedster 2.2 Turbo
Gebruikersavatar
Max
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 03 sep 2020 8:07
Locatie: Eelde
Contacteer:

Re: Speedster #0657 terug op het forum

Bericht door Max »

Hoe bedoel je dat Daan?

Waarom zou een lichter vliegwiel bij een kleinere turbo niet kunnen?
Bij mijn Z3 met 2.8 blok had ik ook een lichter vliegwiel gemonteerd nog voordat de SC er op kwam, en dit beviel me heel goed.
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: Speedster #0657 terug op het forum

Bericht door Daan »

Dat kan zeker.
Vraag is wat je wil van een lichter vliegwiel.

Snel in toeren klimmen is wellicht niet nodig met een kleine turbo omdat daar je vermogen niet ligt. Beetje in de lijn als een 8000rpm blok te bouwen met een t25 turbo'tje... Leuk, maar je vermogen stopt bij 5,5k rpm. Die overige 3k rpm hebben niet echt zin dan.

Vraag is dus: Wat is je doel met een lichter vliegwiel
Opel Speedster 2.2 Turbo
Gebruikersavatar
Max
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 03 sep 2020 8:07
Locatie: Eelde
Contacteer:

Re: Speedster #0657 terug op het forum

Bericht door Max »

Aha zo had ik er nog niet over nagedacht.
Maar geeft de reductie aan (roterende) massa niet ook gewoon meer koppel vrij over het hele toerengebied?

En eind vd streep is het ook algehele gewichtsreductie natuurlijk :mrgreen:

Ik zie dat ze meestal ook wel 4kg lichter zijn, misschien interessant om gewoon de orignele te pakken en hier bijvoorbeeld eerst eens 2kg af te draaien voor iets meer respons.
Gebruikersavatar
Max
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 03 sep 2020 8:07
Locatie: Eelde
Contacteer:

Re: Speedster #0657 terug op het forum

Bericht door Max »

Even een foto update;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Deze was wel duidelijk aan vervanging toe, en 75% rondom gescheurd..

Afbeelding
Nieuwe RVS flens uit Polen besteld, past heel goed 8)
Komende dagen beginnen met de uitlaat te maken!
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: Speedster #0657 terug op het forum

Bericht door Daan »

Niet te snel... anders moet ik ook weer aan de bak :bag:
Opel Speedster 2.2 Turbo
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Speedster #0657 terug op het forum

Bericht door Smiley »

Ik zie geloof ik een oude generatie kettingspanner in je motor.
Onderaan dit topic kun je de spanner types zien.
http://www.vx220.org.uk/forums/topic/15 ... nce/page-2
Misschien handig mee te nemen nu alles open ligt.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Max
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 03 sep 2020 8:07
Locatie: Eelde
Contacteer:

Re: Speedster #0657 terug op het forum

Bericht door Max »

Goed punt, had ik nog niet bij stil gestaan.
Als ik het zo snel lees zou eigenlijk de hele distributieketting vervangen moeten worden?
Of zou een nieuwe spanner voor nu voldoende zijn? Het blok heeft bijna 150000 gelopen.

Het B207 blok ligt ook al klaar in de garage, dus misschien ook haast weer zonde om veel tijd/geld in het z22se blok te steken :mrgreen:
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Speedster #0657 terug op het forum

Bericht door Smiley »

Toen ik bij mij gerammeld hoorde heb ik er alleen een nieuwe spanner ingeramd, in het kader van lekker makkelijk, maar als ik af en toe de verhalen lees over die plastic geleiders die na zoveel jaar ondanks weinig kilometers gewoon ver op waren moet ieder dat voor zijn eigen gemoedsrust bepalen.
Met een B207 in de garage is het wel relaxter slapen natuurlijk :mrgreen:
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Plaats reactie