Pagina 2 van 8

Re: Speedster #0657 terug op het forum

Geplaatst: 12 okt 2020 6:59
door Smiley
Met een beetje geluk valt exmantaa hier nog binnen.
Dit is meer zijn specialiteit.

Re: Speedster #0657 terug op het forum

Geplaatst: 12 okt 2020 7:42
door Exmantaa
Nou, ik zit niet zo in de custom krukassen hoor...

Lijkt me een behoorlijk ambitieus project (de Corona heeft hard toegeslagen merk ik :wink: ), want alleen al de custom krukas en nokkenassen die je hiervoor nodig hebt zullen niet goedkoop worden voor ons GM blokje.
En dat is nog even buiten de custom ecu aansturing van het geheel en dan nog iets met inderdaad balansassen... :wacko:

Voor dat geld heb je waarschijnlijk makkelijk een Stage X 300+pk SC setup in je Speedy, incl. een full custom uitlaat die dan ook best aardig klinkt. En gaat dan ook een beetje van z'n plek...

(PS; er is hier ooit iemand geweest die een apart "off-length" spruitstuk voor z'n Speedy heeft gemaakt en hij probeerde daarmee een Subaru roffel te krijgen. Maar die projectauto is volgens mij gecrashed... UIt Zeeland staat me bij. Smiley?? )

Re: Speedster #0657 terug op het forum

Geplaatst: 12 okt 2020 13:10
door Max
Haha ja de corona, en misschien de 2 week quarantaine in een hotel waar ik pas halverwege ben. (mag er absoluut niet uit :wacko: )
Ja die "subaru uitlaat" begon Peter ook al over, grappig, beetje zoals die MX5 die ik eerder had gepost dus.

Ja het is qua budget een absolute nachtmerrie qua pk/euro verhouding, als ik alles verder standaard hou verlies je zelfs wat vermogen vanwege minder exhaust scavenging. De Yamaha's met deze krukassen in de MotoGP hebben afgelopen 15 jaar (sinds ze de krukas gebruiken) ook nooit de hoogste topsnelheid neer gezet.. maar toch heeft Rossi wel een aantal podiumplekken behaald geloof ik :mrgreen: (komt puur door die krukas natuurlijk)

Ik zit ondertussen mijn "crossplane imitatie" uitlaat eerst maar eens uit te denken, dit maak ik allemaal zelf en daardoor vallen de kosten redelijk mee. En ben een excel aan het opzetten om alle kosten wat overzichtelijk te krijgen, verder is dit ook een hele goeie tijdrovende klus om uit te zoeken tijdens de quarantaine natuurlijk. Denk dat ik ook wel ongeveer 25u aan vocky topics doorgelezen heb inmiddels :mrgreen:

Even voor mijn beeldvorming, waar moet je ongeveer aan denken voor Stage X 300+pk SC setup?

Re: Speedster #0657 terug op het forum

Geplaatst: 12 okt 2020 13:16
door Smiley
Standaard Saab B207R blok met geflowde kop en stage 1 nokassen.
Misschien nog sterkere klepveren als je hoog in de toeren gaan leuk vindt.
Dan een M62 met 3" pully, chargecooler en je bent klaar.

Als je ermee het circuit op wilt, zou k nog wel wat extra doen, maar voor de straat ben je zo best wel het mannetje.

Eigenlijk als je mijn Saab topic erop naleest en Harrop wisselt voor M62 ben je er wel.

Re: Speedster #0657 terug op het forum

Geplaatst: 12 okt 2020 16:04
door Exmantaa
Max schreef: 12 okt 2020 13:10 Haha ja de corona, en misschien de 2 week quarantaine in een hotel waar ik pas halverwege ben. (mag er absoluut niet uit :wacko: )
Ja die "subaru uitlaat" begon Peter ook al over, grappig, beetje zoals die MX5 die ik eerder had gepost dus.

Ja het is qua budget een absolute nachtmerrie qua pk/euro verhouding, als ik alles verder standaard hou verlies je zelfs wat vermogen vanwege minder exhaust scavenging. De Yamaha's met deze krukassen in de MotoGP hebben afgelopen 15 jaar (sinds ze de krukas gebruiken) ook nooit de hoogste topsnelheid neer gezet.. maar toch heeft Rossi wel een aantal podiumplekken behaald geloof ik :mrgreen: (komt puur door die krukas natuurlijk)

Ik zit ondertussen mijn "crossplane imitatie" uitlaat eerst maar eens uit te denken, dit maak ik allemaal zelf en daardoor vallen de kosten redelijk mee. En ben een excel aan het opzetten om alle kosten wat overzichtelijk te krijgen, verder is dit ook een hele goeie tijdrovende klus om uit te zoeken tijdens de quarantaine natuurlijk. Denk dat ik ook wel ongeveer 25u aan vocky topics doorgelezen heb inmiddels :mrgreen:

Even voor mijn beeldvorming, waar moet je ongeveer aan denken voor Stage X 300+pk SC setup?
Vocky is in de loop van zijn VX carriere ook flink wijzer geworden. Ik herinner me nog tijden dat ie in het begin vreselijk druk was met "vermogenswinst" door de brandstofdruk van het standaard blokje te verhogen... :wacko:

Qua uitlaat loop je straks ook tegen de beschikbare ruimte aan in een Speedster. En dan zul je merken dat je al snel weer op het door velen reeds bewandelde pad terug komt. Maar als je toch aan het researchen bent; zoek eens naar de SEDONA getunede BTCC ecotec blokjes die daar korte periode gebruikt zijn. En als je daar toch rondsnuffelt; het nieuwere TOCA direct ingespoten turboblokje (Swindon engines) is ook een verre neef van je alu 2.2. :yes:

Re: Speedster #0657 terug op het forum

Geplaatst: 12 okt 2020 16:14
door Exmantaa
Smiley schreef: 12 okt 2020 13:16 Standaard Saab B207R blok met geflowde kop en stage 1 nokassen.
Misschien nog sterkere klepveren als je hoog in de toeren gaan leuk vindt.
Dan een M62 met 3" pully, chargecooler en je bent klaar.

Als je ermee het circuit op wilt, zou k nog wel wat extra doen, maar voor de straat ben je zo best wel het mannetje.

Eigenlijk als je mijn Saab topic erop naleest en Harrop wisselt voor M62 ben je er wel.
Beetje tam voor iemand die nadenkt over een Yamaha crossplane set-up... :bag:

Ik zou zeggen:
- later type sandcast 88mm bore GM 2.4 blok met custom 88mm zuigers.
- een 2.2 krukas erin hangen, of als je veel koppel wilt een lange slag 2.4 versie nemen.
- geflowde Saab B207 (= sandcast) kop erop met wat stuggere zuigerveren.
- nokkenassen naar wens.
- Afmaken met een Harrop TVS supercharger erop en waterinjectie om alles bij volgas koel te kunnen houden.
(en nog ff een 3" uitlaatsysteem erachter)

400+pk moet daarmee zeker te halen zijn, en waarschijnlijk nog wel flink meer. :mrgreen:
(hoeveel had die Engelsman ook alweer op de dyno? Of Lee met z'n 2.4?)

Of de andere weg inslaan en de hele 2.2 setup eruit flikkeren en beginnen met een nieuwerwets 2.0 DI turboblok. Schijnt ook met wat turbo tuning de 400+ aan te tikken. :?

Re: Speedster #0657 terug op het forum

Geplaatst: 12 okt 2020 16:20
door Smiley
Exmantaa schreef: 12 okt 2020 16:14 400+pk moet daarmee zeker te halen zijn, en waarschijnlijk nog wel flink meer. :mrgreen:
(hoeveel had die Engelsman ook alweer op de dyno? Of Lee met z'n 2.4?)
Jij en Rob zijn de heersers van de 2.0 rond de 360pk.
Met een 2.2 zijn er een stuk of 9 die ik ken rond de 400pk. (met meneer Cobra rond de 450 op 8k rpm met methanol injectie)
Met een 2.4 heb je Lee met 520pk en meneer Cobra weer met 475.

Beetje tam..... :bag:

Re: Speedster #0657 terug op het forum

Geplaatst: 12 okt 2020 16:52
door Rikster
Exmantaa schreef: 12 okt 2020 16:14 - Afmaken met een Harrop TVS supercharger erop en waterinjectie om alles bij volgas koel te kunnen houden.
(en nog ff een 3" uitlaatsysteem erachter)
Of een extra (5e) injector i.p.v. water of methanol-injectie wat een extra tankje en vaak een separate aansturing vraagt. :wink:

Re: Speedster #0657 terug op het forum

Geplaatst: 12 okt 2020 16:53
door Rikster
Afbeelding

Re: Speedster #0657 terug op het forum

Geplaatst: 13 okt 2020 2:37
door Max
Wowowowo! Rustig allemaal :lol:
Leuk om te zien dat mn topic wat leven komt, 300-400-450 pk klinkt allemaal leuk, maar ik wil het wel gewoon leuk rijdbaar en betrouwbaar houden

Als ik er zo over nadenk is dat crossplane ook wel erg duur idd, voor de helft van het geld heb je een nieuw B207 blok op de stoep.
Overigens lijkt de R uit voorraad, maar de L/E is in principe toch hetzelfde met andere nokkenas?

Als nu toch alles bespreekbaar is, wat is dan jullie gedachte over bijvoorbeeld een B207r met grotere turbo of Rotrex compressor?

Re: Speedster #0657 terug op het forum

Geplaatst: 13 okt 2020 7:10
door Smiley
Saabpartners NL heeft het ene deel van het Saab faillissement opgekocht, en Neo Brothers UK het andere.
Die hebben nog wel een B207R. https://www.neobrothers.co.uk/car-parts ... gine-b207r

Waar wil je ongeveer eindigen qua pk's, en is je voorkeur het lineaire van een SC of de impact van een turbo?

Re: Speedster #0657 terug op het forum

Geplaatst: 13 okt 2020 15:44
door Co'tje
Rikster schreef: 12 okt 2020 16:53 Afbeelding
Wat is dit voor fancy oplossing?

Re: Speedster #0657 terug op het forum

Geplaatst: 13 okt 2020 17:01
door Rikster
Co'tje schreef: 13 okt 2020 15:44Wat is dit voor fancy oplossing?
De 5e injector waarmee RON98 of Ethanol, afhankelijk van wat er in de tank zit, net na de chargecooler wordt ingespoten. Lagere inlaattemperatuur, nooit een water/methanol reservoirtje wat leeg is en extra capaciteit (al zijn de huidige injectoren ruim toereikend) 🤙🏽

Re: Speedster #0657 terug op het forum

Geplaatst: 13 okt 2020 22:25
door Max
Smiley schreef: 13 okt 2020 7:10 Saabpartners NL heeft het ene deel van het Saab faillissement opgekocht, en Neo Brothers UK het andere.
Die hebben nog wel een B207R. https://www.neobrothers.co.uk/car-parts ... gine-b207r

Waar wil je ongeveer eindigen qua pk's, en is je voorkeur het lineaire van een SC of de impact van een turbo?
Had die wel gezien maar "Out of stock", zal eens een bericht sturen.. Anders is een B207L met Z22se nokkenassen ook een oplossing natuurlijk.
Wil het ook wat simpel gaan houden, ipv complete krukassen drijfstangen etc over te moeten zetten. Helemaal als je een nieuw blok koopt lijkt me dat wat zonde.

Als er zo'n 300pk uit komt denk ik dat het eerst meer dan zat is. Maar misschien mooi om ruimte over te houden voor meer.
Wil wel een turbo gaan doen dan (zoals mn eerste plan) gezien ik zelf de manifold kan maken kan ik ook gaan spelen met lengtes om turbolag te minimaliseren. Twin scroll lijkt me ook een goeie wat dat betreft.

Re: Speedster #0657 terug op het forum

Geplaatst: 13 okt 2020 22:29
door Smiley
Daan en Timmyboy hebben een custom turbo setup op hun Z22SE.
Beiden met wat jij ook ongeveer voor ogen hebt.
Ping ze even mocht je info willen hebben.