Flens vlakken

Alles wat met uitlaten te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 817
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Flens vlakken

Bericht door aboellaard »

Heb vorig weekeinde de achterclam er eens afgehaald om de verbinding tussen het uitlaatspruitstuk en de eerste bocht wat te verbeteren. Dat is ondertussen gebeurd. Maar bij het bekijken van het spruitstuk, Tullett 3", leek de flens wat krom. En dat lijkt alleen niet zo, het is ook zo. In het midden recht, maar naar beide kanten ongeveer 1 mm aflopend. Twee vragen: waar kan je zoiets een beetje betaalbaar laten vlakken? (ben bij twee bedrijven geweest, de eerste begint er niet aan (motoren revisie bedrijf), de tweede vraagt 300 euro (gereedschap, matrijs en stempel maker). Probleem is juiste apparatuur in combinatie met inspanmogelijkheden). En als ik het originele spruitstuk bekijk is tussen de 1st en 2de en de 3de en 4de poort een stuk weggefreest. Dus poort 1, 2+3 en 4 hebben op die manier hun eigen onafhankelijke flenzen. Dat zou ik natuurlijk met m'n haakse slijper (of met de handzaag, wegens hitte) ook kunnen doen. Maar is dat wel een goed idee? Ik weet niet wat de spanning in de flens is en kan me voorstellen dat je opeens met een veel groter probleem zit als je de haakse slijper er in zet.

Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1457
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Flens vlakken

Bericht door Arno »

Voor het vlakken van een spruitstuk-flens heb je eigenlijk alleen iemand nodig met een grote band-schuurmachine en wat verschllende korrels banden.

1tje die groot genoeg is om de hele flens in 1 keer op te leggen qua lengte en breedte.. Zo'n soort ding:

https://induweb.nl/bmr-bandschuurmachin ... mr-75.html

Afbeelding

Goed plat er op drukken en schuren tot het hele oppervlak 'geraakt' wordt. Dan fijnste korrel band er nog een keer op om pasvlak mooi dichtend te maken.

Je ben eigenlijk alleen geinteresseerd in het 'vlak' zijn van de ene naar de andere kant (binnen een paar tienden mm) en veel minder geinteresserd in gelijke dikte wat een machine-fabriek zal willen gaan doen.

Ik zou zelf nu niet gaan zagen oid. in de flens. Meestal 'zet' het zaakje zich met een hoeveelheid warmte-cyli en daarna doet het niet zo enorm veel meer. Kans is groot dat 1 keer vlak maken nu 'm voor lange tijd in orde maakt.

Als je de poorten los-zaagt dan is de kans groot dat het meer 'verspringt' en wellicht (her-)lassen en zagen nodig heeft om weer beetje in lijn te komen.

Bij gietijzeren spruitstukken is dat wel gebruikelijk omdat het materiaal zo bros is dat het anders op 'V' punten gaan scheuren.. Naja. Da's the theorie want op de Z22 zie je dat het standaard gietijzeren spruitstuk eigenlijk altijd weel scheurt op de samenvoeging.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..

Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 817
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Flens vlakken

Bericht door aboellaard »

Zat ik al aan te denken, die bandschuurmachine. Hoe eenvoudig kan het zijn. Heb het alleen iets anders aangepakt: uit een stuk contructiestaal een soort richtbankje gemaakt. Door de flensgaten te gebruiken kan je heel mooi gericht kracht zetten en buigen. Wat afstandstukjes gemaakt om iets door de kromming heen te buigen om het terugveren te compenseren. Net even mee bezig geweest. Gaat tot nu toe prima (famous last words). Wat wel opvalt is hoe makkelijk dat materiaal te buigen is. Met de voorgeschreven 12Nm zit die flens ook gewoon recht op het blok. Ik denk dat het echte probleem is dat ik die bouten niet met 12Nm heb aangehaald, omdat ze zo waardeloos zitten. Je kan er met een dopsleutel niet bij en moet een beetje creatief zijn met een steeksleutel. Dus daar moet ik ook nog wat op verzinnen ...

Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1457
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Flens vlakken

Bericht door Arno »

Soms kan je creatief een goedkoop ringsleuteltje 'opofferen' en die met hitte/vlam een knik in de handgreep maken en evt. een stuk afzagen en dan een oude dop er op lassen om een 1/4" of 3/8" aansluiting te krijgen en makkelijker kracht zetten.

In plaats van een gewone steeksleutel kan je evt. ook (als er geen ruimte is om een ringsleutel tussen uitlaatpijp en draadeind door te krijgen) een wat meer dikwandige open ringsleutel gebruiken zoals voor remleidingen om wat meer kontakt-vlak te krijgen op de moer.

Of wellicht als draadeind-pijp ruimte geen probleem is, maar de slag/hoek kan zo'n gebogen sleutel nog wat helpen:

Afbeelding

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..

Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 817
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Flens vlakken

Bericht door aboellaard »

Probleem bij dit spruitstuk is dat de pijpen gelijk na de flens een grotere diameter krijgen. Dopsleutel krijg je er daarom niet eens op. Ik heb een oude steeksleutel genomen en daar de kop van afgeslepen en vervolgens er haaks op een stuk staal gelast en daar weer haaks op een handvat. Dat werkt prima. Daarna voor de lol nog een stuk staal genomen en er een 1/2" vierkant in gemaakt en dat met boutjes op het handvat gemonteerd zodat het in het verlengde van de steeksleutel ligt. Dus ik kan nu die bouten mooi op moment vast zetten. Alles beter dan de meubelboulevard zullen we maar zeggen :D

Gebruikersavatar
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4498
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: Flens vlakken

Bericht door tibby »

Flens vastmaken op een gelijke onderdgrond. Buitenste 1+4 overzagen (handzaag, ivm warmte) , boeltje rechttrekken en vastlassen. Ooit zien doen bij een z22se Piper manifold.
Of idd bandschuurmachine (mits kleine afwijking van de flens)
grtz
captain slow

Plaats reactie