lambda sondes terug plaatsen

Alles wat met uitlaten te maken heeft.
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Voor degenen die het ook eens willen doen:

De eerste sonde (voor het cat gedeelte):
- verwijder de diffuser
- schroef de sonde los (sleutel 22)
- Maak de stekker los, net achter de egr:
Afbeelding

De tweede sonde (net voor de u-bend):
- verwijder de diffuser.
- verwijder de linker achter band
- verwijder de wielkastbekleding
- schroef de sonde los (sleutel 22)
- Maak de stekker los, rechts van de schokdemper:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Smiley op 12 sep 2010 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Dennizz
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1417
Lid geworden op: 05 jun 2008 18:16
Locatie: Nieuwe Wetering

Bericht door Dennizz »

De tweede heb ik zonder demontage van het wiel en wielkast gedaan. Van onderen en van boven enkel. Let er wel even op dat je het kabeltje her en der vast maakt zodat deze niet tegen warme delen etc ligt.
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
Gebruikersavatar
Sir_Bongiovi
Mega lid
Berichten: 986
Lid geworden op: 14 aug 2009 18:52
Contacteer:

Bericht door Sir_Bongiovi »

ik zal naar de opel garage moeten voor een nieuwe lamda sonde denk ik omdat ik soms een foutmelding op mn dashbord krijg (die na een tijdje terug verdwijnt). Vorige keer dat ze de wagen uitleesden bleek de 2de lamda sonde aan de oorzaak te liggen.
Volgens hen was dit niet zo erg (enkel hoger verbruik?) en hebben ze de foutmelding enkel gereset.
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Die "opel" sonde doet 250 euri, en inbouw zal ook wel iets van 100 euri zijn.
Misschien schoppen op ebay, en de handen eens smerig maken?
http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 0109953723
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Dennizz schreef:De tweede heb ik zonder demontage van het wiel en wielkast gedaan.
Ik snap dat jij kleinere vingers hebt dan ik, maar hoe kom je dan bij die stekker?

Afbeelding
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Dennizz
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1417
Lid geworden op: 05 jun 2008 18:16
Locatie: Nieuwe Wetering

Bericht door Dennizz »

Die stekker die je op bovenstaande foto ziet is niet voor het meten van je uitlaatgassen. Deze is van de ABS :wink:

Het kabeltje wat je rechts ziet lopen naar beneden dat is de lamba kabel. Stukje binnenspartbord kan je opzij duwen en zo de stekker erdoorheen steken of het meetinstrumentje.
De stekker losklikken doe je vanaf de bovenkant, dus via de achterklep.

Wiel eraf is wel makkelijker zodat je de kabel veel gemakkelijker weer kan tywrappen. Binnenscherm eruit hoeft echt niet bij mij tenminste.

De rest doe je vanaf de onderkant van de auto. De diffuser is er toch al onderuit voor de andere lamba... Of uitlaatwissel.
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
Gebruikersavatar
martinb
Mega lid
Berichten: 794
Lid geworden op: 30 mar 2009 9:53

Bericht door martinb »

Smiley schreef:Die "opel" sonde doet 250 euri, en inbouw zal ook wel iets van 100 euri zijn.
Misschien schoppen op ebay, en de handen eens smerig maken?
http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 0109953723
smiley, heb jij bij opel gekeken? Bij vdkooi volgens mij voor de helft. En dan ook nog incl montage ;-)
Opel speedster dbilas turbo, Lotus Elan m100 turbo
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Dennizz schreef:Die stekker die je op bovenstaande foto ziet is niet voor het meten van je uitlaatgassen. Deze is van de ABS :wink:
Leukerd. De stekker zit achter de wielkastbekleding.

Het kabeltje wat je rechts ziet lopen naar beneden dat is de lamba kabel. Stukje binnenspartbord kan je opzij duwen en zo de stekker erdoorheen steken of het meetinstrumentje.
Krak is een nieuwe wielkastbekleding. Dank je feestelijk.
De stekker losklikken doe je vanaf de bovenkant, dus via de achterklep.
Kleine vingers dus ja. Ik kan er niet bij zo :wink:
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

martinb schreef:smiley, heb jij bij opel gekeken? Bij vdkooi volgens mij voor de helft. En dan ook nog incl montage ;-)
250 was een opel quote voor 1 sonde (zonder arbeid)
En bij vdk 6 weken wachten, en een vrije dag nemen.
Liever zelf doen :thumbup:
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Sir_Bongiovi schreef:ik zal naar de opel garage moeten voor een nieuwe lamda sonde denk ik omdat ik soms een foutmelding op mn dashbord krijg (die na een tijdje terug verdwijnt). Vorige keer dat ze de wagen uitleesden bleek de 2de lamda sonde aan de oorzaak te liggen.
Volgens hen was dit niet zo erg (enkel hoger verbruik?) en hebben ze de foutmelding enkel gereset.
Ik kreeg de tip om dan de voorste te vernieuwen en de oude voorste als 2de te gebruiken. De eerste is namelijk de belangrijkste, de 2 zit er alleen als controle.

Wel zijn er verschillende kabel lengtes in omloop. Als je een nieuwe gaat kopen met kabel dan eerst de oude er uit om te zien welke lengte je hebt. Er schijnt ook verschil te zitten tussen Speedsters.
Gebruikersavatar
Sir_Bongiovi
Mega lid
Berichten: 986
Lid geworden op: 14 aug 2009 18:52
Contacteer:

Bericht door Sir_Bongiovi »

piet schreef:
Sir_Bongiovi schreef:ik zal naar de opel garage moeten voor een nieuwe lamda sonde denk ik omdat ik soms een foutmelding op mn dashbord krijg (die na een tijdje terug verdwijnt). Vorige keer dat ze de wagen uitleesden bleek de 2de lamda sonde aan de oorzaak te liggen.
Volgens hen was dit niet zo erg (enkel hoger verbruik?) en hebben ze de foutmelding enkel gereset.
Ik kreeg de tip om dan de voorste te vernieuwen en de oude voorste als 2de te gebruiken. De eerste is namelijk de belangrijkste, de 2 zit er alleen als controle.

Wel zijn er verschillende kabel lengtes in omloop. Als je een nieuwe gaat kopen met kabel dan eerst de oude er uit om te zien welke lengte je hebt. Er schijnt ook verschil te zitten tussen Speedsters.
Klopt het dat het een hoger verbruik kost om met een versleten 2de (controle)sonde verder te rijden?
Gebruikersavatar
Maarten
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1134
Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
Locatie: Noord-Brabant Oost

Bericht door Maarten »

nee,

de 2e sensor zir er enkel en alleen om de werking van de catalysator te controleren.

Alleen de 1e sensor word gebruikt voor het bijregelen van het benzine/luchtmengsel.

De 2e kan er niet voor gebruikt worden omdat de catalysator de uitlaatgas samenstelling veranderd en er dan een andere verhouding zuurstof in het uitlaatgas zit.

Groet,
maarten
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Sir_Bongiovi schreef:Klopt het dat het een hoger verbruik kost om met een versleten 2de (controle)sonde verder te rijden?
Rijdt je nog steeds met het EML lampie aan dan?
Als dat zo is, denk er dan aan dat je het niet meer ziet als er iets ernstigers mis is met je speedster.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Plaats reactie