2.5" of 3" uitlaat voor 2.2NA?

Alles wat met uitlaten te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

2.5" of 3" uitlaat voor 2.2NA?

Bericht door aboellaard »

Ik heb de laatste maanden m'n 2.2NA wat meer power gegeven door middel van:
- aanzuigbuis modificatie: de befaamde 70mm regenpijp
- 65mm gasklep
- 2.4 inlaatspruitstuk
- verwijderen pre-kat
- Speerke software

Lijkt me duidelijk dat nu het afvoeren van de uitlaatgassen aan de beurt is. Uiteindelijk is het wel de bedoeling om naar een compressor te gaan, maar ik volg wel een soort salami taktiek: stukje bij beetje. En elk stukje moet bij elk beetje werken.

Nu de vraag, wat is de beste volgende stap, een 2,5" of een 3" uitlaat? (Chris Tullett heeft overigens de voorkeur) Kan op het forum heel veel informatie vinden, maar geen duidelijke voorkeur voor de NA. De 3" versie is natuurlijk aantrekkelijk met het oog op de compressor. Twee dingen doen me echter twijfelen: 'tegendruk' en geluidsnivo. Wat tegendruk betreft begrijp ik het al helemaal niet, omdat ik zou denken dat de uitlaatgassen zo efficient mogelijk afgevoerd moeten worden, wat dus spreekt voor de 3" optie. Wat geluid betreft zit ik niet echt te springen op een veel luidere speedy dan de standaard versie (OK, ik heb wel de airbox voorzien van een groot gat, maar dat is aanzuiggeluid :D ) Ik zou dus altijd gaan voor een zo gedempt mogelijke versie. Nu is de speedy altijd al luid dus een beetje meer is geen probleem, maar ik wil ook niet met oorbescherming gaan rijden.

Met dank aan een ieder die me advies kan geven.
Alex
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Precies, tegendruk is eigenlijk een verkeerde term. Wat je wil hebben is dat de uitlaatgassen met een zo hoogmogelijke gasstroomsnelheid je uitlaatlijn doorlopen.

Dus als de diameter van je systeem te groot wordt, neemt de stroomsnelheid van de gassen af.

Advies: sparen en 3" en compressor in één stap erop :wink:
S4 Avant
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

2.5 inch zou in principe al voldoende moeten zijn voor ruim 300pk, dus ook voor een stage 2 (250pk) en zelfs stage 3 (290pk) nilfisk kit. 3 inch zou ik alleen nemen als je daar nog eens (flink) overheen wilt gaan.
Afbeelding
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

^^
Yep, een 2,5" is ruim voldoende voor 250+ PK en met een redelijke 2.25" (bv. standaard Turbo demper) kom je op een SC ook al een heel eind...
:D
Gebruikersavatar
gertje
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2355
Lid geworden op: 10 sep 2010 11:22
Locatie: kasterlee

Bericht door gertje »

op de sit van tullet 2.5" systeem This component is rated for applications up to 270bhp.
30/08/14 meet and greet.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

Er rijjden niet zo heel veel NA's / SC's rond die tegen de grenzen van een 2,5" (Tullett) systeem aanzitten...

Eentje die ik weet; http://www.vx220.org.uk/forums/index.ph ... p__1172427

4-1 Tullett manifold met 2,5"Piper demper / 200 cell cat:
306.2 bhp @ 7000rpm
253.7 ftlbs @ 4500rpm

:wink:
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

Evt. nog een puntje..

Een uitlaatdemper met 3" pijp in de beperkte ruimte die beschikbaar is in een Speedster om het uitlaatgeluid voldoende 'stil' te krijgen is errrrrrg lastig...

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Bericht door aboellaard »

Bedankt allemaal en lijkt me duidelijk: 2.5". Dat sparen en dan alles d'r in een keer op zetten wordt toch niets

MVG, Alex
Plaats reactie