Acoustafil: welk type en waar te krijgen?

Alles wat met uitlaten te maken heeft.
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Acoustafil: welk type en waar te krijgen?

Bericht door Maik »

Wie kan mij helpen.
Ik ben op zoek naar acoustafil dempingsmateriaal om mijn Tullet einddemper opnieuw mee te vullen. De eerste 3000km was ik wel aardig tevreden over dat spul :wink:
Als ik zoek op Acoustafil dan kom ik alleen het PTX type tegen, wat je her en der kan betellen. Maar als het goed is kon je, vroeger in ieder geval, meerdere grades Acoustafil krijgen. Volgens mij is PTX het middelste type, wat er ook standaard in de Tullet dempers geleverd is. Volgens mij heeft Piet het duurdere type besteld mij Tullet zelf, maar ik kan nergens meer op internet vinden hoe dat subtype heet? Ik zou even willen kijken of ik dat spul via een ander kanaal kan verkrijgen namelijk.
Wie o wie? :)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Kijk, dit is de Acoustafil variant die je op ebay vind, PTX type dus:

http://www.ebay.co.uk/itm/ACOUSTAFIL-PT ... 0646086397
Afbeelding
Gebruikersavatar
Speerke
Actief lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 27 okt 2006 18:23
Locatie: Deurne (Nederland)

Bericht door Speerke »

Ik heb er bij mij meteen door Tullett de hoogste kwaliteit in laten zetten. Ik heb laatst nog eens met de endoscoop in mijn einddemper gekeken, om de absorptie buis was alles nog mooi gevuld. Dat zit er nu toch al dik 3 jaar in. Volgens mij heet het Acousta-fil ZT-1 fibre.

http://www.ebay.co.uk/itm/Acoustafil-ZT ... 337ed4b3e1

Ik denk dat je het ook bij Tullett zelf kunt bestellen.
Less Is More
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Acoustafil: welk type en waar te krijgen?

Bericht door Exmantaa »

Maik schreef:Wie kan mij helpen.
Ik ben op zoek naar acoustafil dempingsmateriaal om mijn Tullet einddemper opnieuw mee te vullen.
Wie o wie? :)
Hey, ben je klaar daar aan de voorkant en nu aan de achterkant bezig? :wink:

Kan ook nog wel wat van dat spul gebruiken, dus laat even weten als je wat gaat bestellen.
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Frank, komt in orde :)
Voorkant nog niet klaar, moet nog de gaten in de omkasting maken en kijken hoe ik het beste de twee radiateurs van elkaar kan isoleren, maar heb al wel een plannetje... Als dat klaar is wil ik wel al graag dat dempingsspul klaar hebben liggen om die klus gelijk er achteraan te doen :wink:

Peter, bedankt voor de tip, dat spul zocht ik. Raar dat ik met mijn google-pogingen niet dat type gevonden had...
Wel vreemd dat dat spul op rol zit. Ik heb een jaar of 2 geleden Piet z'n demper opnieuw gevuld en dat zou ook deze high grade Acoustafil geweest moeten zijn, maar dat zat zeg maar als een kluwe wol in een zak gepropt :roll:
Maargoed, ik ga maar hiervoor denk ik, moet alleen nog wel even uitvinden hoeveel ik van dat spul nodig heb. Voor dat PTX spul had ik wel al calculators op het web gevonden om te berekenen hoeveel meter je ervan nodig had, hiervoor heb ik nog niets gevonden.
Weer even google lastigvallen dus 8)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Laat even weten als je gaat bestellen.
Ik zou ook graag voor 2 hervul beurten willen hebben.
Schipping gedeeld door 2 is altijd leuker natuurlijk.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Stefan, geen probleem.
Ik denk dat ik toch maar via Tullet ga bestellen. Nergens kan ik wat vinden over hoeveelheden. Tullet weet precies hoeveel erin gaat.
Frank, hoeveel moet jij hebben, hoe groot is de demper?
Stefan, jij hebt gewoon de grote Tullet demper? Ik zal nog wel even nameten hoe groot die van mij is (de grootste die je kon krijgen was dat in ieder geval).
Dan kan ik een offerte aanvragen bij Tullet.
Nog andere gegadigden? Pascal misschien?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Ik heb de grote 2.5" NA versie.
Als Tullett het niet te bont maakt, 2 kitjes.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

Maik schreef:
... en kijken hoe ik het beste de twee radiateurs van elkaar kan isoleren, maar heb al wel een plannetje... :wink:
Afdichtband ertussen of 2/3mm plastic strip (Gamma) + dubbelz. tape.
Check wel of de rad kasten elkaar niet raken, want de lassen zijn vaak wat hoog. De grote hobbels even vlak vijlen helpt al snel. :wink:

Laat even de hoeveelheiod en prijs weten voor een 2,5" demper.
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Ik had nog een beetje acoustafil over, mocht het nodig zijn....
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Exmantaa schreef:
Maik schreef:
... en kijken hoe ik het beste de twee radiateurs van elkaar kan isoleren, maar heb al wel een plannetje... :wink:
Afdichtband ertussen of 2/3mm plastic strip (Gamma) + dubbelz. tape.
Check wel of de rad kasten elkaar niet raken, want de lassen zijn vaak wat hoog. De grote hobbels even vlak vijlen helpt al snel. :wink:

Laat even de hoeveelheiod en prijs weten voor een 2,5" demper.
Ik zal vanavond nog wel even posten wat mijn plan is in het nilfisk topic :wink: Misschien is wat advies nog wel handig...

Piet, bedankt voor het aanbod! Maar als wij net zoveel krijgen als wat jij kreeg, dan moet het goed gaan :wink:
Hoe is jouw sound nu na x-duizend km met de zt1 vulling? Blijft het net zo luid of komen er al alweer db's bij?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Mijn auto staat nog bij Jan. Er is een kleine vertraging.....
Zoals je weet hebben ze 3 dingen gefixt aan mijn uitlaat dus wie weet hoe stil die nu is. :bag: :twisted:
Ik rij tegenwoordig altijd met oordoppen in, lastig in te schatten. Hij is in ieder geval niet merkbaar luider geworden. Maar of dat ondanks of dankzij die failures van mijn uitlaat is :?:
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

Met de Speedster heb ik geen problemen met demingsmateriaalverlies (turbo dempt de uitlaatpulsen die volgens mij bij een NA het dempingsmateriaal kapot stoot en er vervolgens als "poeder" uit vliegt), maar met een andere pret auto wel (NA met throttlebodies).

Had van alles geprobeerd, maar het dempingsmateriaal was bij extreme belasting (lees: langdurig, hoogtoerig met grote belasting rijden) snel verdwenen steeds.
Uiteindelijk een oplossing gevonden die niet verdwijnt: gevuld met RVS pannensponzen.. Niet goedkoop, maar is eenmalig.
Wellicht heeft iemand wat aan de tip.

Gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Bedankt voor de tip. Hij was mij wel al bekend trouwens.
Hoeveel demping heb je daarmee gerealiseerd? Dominique heeft zijn Tullet einddemper met RVS krullen van een draaibank gevuld en het resultaat mocht van mij wel wat beter. Het dempte wel meer t.o.v. een lege demper, maar haalde het in de verste verte niet van hoe onze dempers in het werkte.
Nu zat er in onze eerste vulling wel het middelste grade demping, wat korter meegaat, maar wel beter dempt. Ik hoop dat de hoogste graad Acoustafil er ergens tussenin uitkomt. Dus redelijke demping en redelijk goede duurzaamheid. Als het 6000km blijft zitten zal ik al blij zijn in ieder geval, zoveel km's maak ik niet meer tegenwoordig :)
Afbeelding
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

Minder demping dan met bijvoorbeeld steenwol of glaswol en ook minder donker/diep/dof, maar krullen zijn natuurlijk veel grover dan pannensponzen.

Krullen heb ik ook geprobeerd, maar had duidelijk verschil tussen krullen en pannensponzen (krullen dus minder goede demping). Hoeveel demping is echt moeilijk te quantificeren natuurlijk, maar vond ik zeker heel behoorlijk en ik was het vullen beu :wink:

Gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
Plaats reactie