De zoveelste uitlaatvraag misschien ...

Alles wat met uitlaten te maken heeft.
Plaats reactie
koen theys
Actief lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 02 mei 2013 19:34

De zoveelste uitlaatvraag misschien ...

Bericht door koen theys »

In de werkplaats 'algemeen' kreeg ik al aardig wat nuttige antwoorden op verschillende vragen.
Deze is echter meer specifiek.
Ik wil graag een andere uitlaat op mijn 2.2, eentje welke een minder astma-effect heeft op mijn standaard motortje maar die ook nog mee door kan wanneer ik de motor verder zou aanpassen (lees pittiger maken).
Kies ik dan voor enkel een andere einddemper of ga ik voor een systeem van bij het motorblok tot onder de nummerplaat??
Ow ja, ik woon in een vrij rustige buurt ... :bash:

Koen
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: De zoveelste uitlaatvraag misschien ...

Bericht door Arno »

Bij de 2.2 zijn er feitelijk een paar problemen in het uitlaat-systeem wat 'm inperkt:

- Euro4 setup met een pre-cat in de uitlaat tegen het spruitstuk
- Pijp diameters van standaard uitlaat zijn op verschillende plaatsen minder als 50mm(!!)

De investering is wellicht groter in 1 keer, maar de ervaring leert dat een vervanging van het systeem met een 2.5" setup vanaf het spruitstuk (dus sportkat + eind-demper) de beste resultaten opleveren en ook lange tijd genoeg zijn voor evt. verdere tuning acties.

Als je het toch 'stapsgewijs' wilt doen dan is dat ook prima mogelijk. Je kunt met weinig tot geen kosten beginnen met de orignele pre-cat uit het uitlaatsysteem te verwijderen (beetje hak en breek werk) en evt. de originele eind-demper met de 'pipo mod' aan te passen (wat slijp- en laswerk). Kost weinig en gaat al beter werken.. Laat even de zoek-functie hier los en dan kom je ze wel tegen.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: De zoveelste uitlaatvraag misschien ...

Bericht door Pipo »

De voorkatalysator (direct na het uitlaatspruitstuk) verwijderen gaat je al een pittiger koppel geven boven de 4500 toeren. En dit is eenvoudig te realiseren als je met gereedschap overweg kunt. Je hebt er geen speciale tools voor nodig en geen laswerk; enkel elbow-grease en geduld. En het beste van alles; het kost je geen euro :yes:. Alle info hierover is op het forum te vinden. Een andere einddemper zonder de cat's aan te pakken gaat je geen vermogenwinst bezorgen; enkel en sportiever geluid.
Wil je effectief de motor zelf tunen, dan ga je toch best in de buidel tasten voor een 2,5" uitlaatlijn met aangepaste demper.
Gr., Ivo
A thing of beauty is a joy forever!
koen theys
Actief lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 02 mei 2013 19:34

Re: De zoveelste uitlaatvraag misschien ...

Bericht door koen theys »

Dus ...

Door de reacties van kenners te lezen heb ik dus besloten om voor een volledige 2,5" uitlaatlijn te gaan.
Dit incl. de cat's zolang het nog net kan binnen de normen van de Technische Keuring.

Het is voor mij de bedoeling om mijn karretje onderin wat brutaler te maken, de acceleratie en hernemingen wat op te krikken maar niet zozeer topsnelheden te verhogen.
Dit hoeft niet alleen door die uitlaat uiteraard.
Zijn er dan in dat kader bepaalde aanbevelingen van merken en/of monteurs?

De graai in de beurs is van minder belang, beter in één keer goed ...

Koen
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: De zoveelste uitlaatvraag misschien ...

Bericht door Smiley »

Een full 2.5" systeem is ongeveer 1750 euro ex shipping.
http://www.christullettexhausts.com/shop/vx220.asp

Ik zou je serieus adviseren goed in te lezen in tuning, voor je zoveel geld in een uitlaat stopt.
Je kunt rustig tot 175/180pk komen zonder een volledig tullett systeem.

Tik de precat eruit, vindt een leuk gebruikt einddempertje en zet er een 2,4 inlaatsysteem met speerke remap in. (dan heb je ook al ongeveer 1500 uitgegeven)

Maar waar wil je eigenlijk naatoe, qua tuning?
Laatst gewijzigd door Smiley op 07 mei 2013 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
jaydee
Mega lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 15 mei 2006 9:35
Locatie: Flevoland

Re: De zoveelste uitlaatvraag misschien ...

Bericht door jaydee »

Doen ze bij de technische keuring niet moeilijk over uitlaten? Of bluf je dan gewoon dat de Speedster standaard al zo klinkt? :mrgreen:
Jägertee
koen theys
Actief lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 02 mei 2013 19:34

Re: De zoveelste uitlaatvraag misschien ...

Bericht door koen theys »

@ Smiley,

De uitlaat waar ik me al min of meer had op verkeken is de Tullet.

Waar ik naartoe wil met mijn tuning schreef ik al in mijn eerdere berichtje, nl. onderin krachtiger, acceleratie en hernemingen veel vlotter maar het zijn niet zozeer hogere topsnelheden waar ik naartoe wil.

Koen
Gebruikersavatar
jaydee
Mega lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 15 mei 2006 9:35
Locatie: Flevoland

Re: De zoveelste uitlaatvraag misschien ...

Bericht door jaydee »

Al stop je 600 pk in je Speedster, de topsnelheid zal niet heel veel toenemen. Die wordt dan namelijk begrensd door het toerenbereik van de motor (en dus de lengte van de 5de versnelling), niet door het vermogen. Wat dat betreft hoef je je dus geen zorgen te maken als je gaat tunen :)
Jägertee
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: De zoveelste uitlaatvraag misschien ...

Bericht door Smiley »

Wat ben je naast de 2.5" uitlaat van plan?
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: De zoveelste uitlaatvraag misschien ...

Bericht door Exmantaa »

2,5" Tullett is redelijk overkill als je geen 250+ pk aspiraties hebt. En dan praat ik nog niet over geluidsvolume...

Standaard 2,2 voorpijp minus de precat en een leuk dempertje erachter loopt en klinkt al een heel stuk beter. :wink:
Gebruikersavatar
gertje
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2355
Lid geworden op: 10 sep 2010 11:22
Locatie: kasterlee

Re: De zoveelste uitlaatvraag misschien ...

Bericht door gertje »

Denk niet dat je zonder problemen met de tullet door de keuring geraakt
30/08/14 meet and greet.
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: De zoveelste uitlaatvraag misschien ...

Bericht door Arno »

Voor Belgie is waarschijnlijk een downpipe+(sport)kat van Tullett of 2Bular en dan gecombineerd met een atmo Milltek eind-demper het meest haalbare.

Dat ziet er van buiten nog behoorlijk 'standaard' uit (helemaal als je de verschillende hitteschilden er weer op zet, maar verwijdert wel al de meeste restricties en klinkt niet te hard om op te vallen.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: De zoveelste uitlaatvraag misschien ...

Bericht door tibby »

deze 2.5 inch demper erop voor de Belgische wetgeving.

http://www.dbilas-shop.com/Produkte/Aus ... :1780.html

OF


Deze mannen kunnen je een op maat eindemper maken naar jou wens MET GOCA attest.
(mijn vriendin haar lancer hadden ze destijds ook gedaan en GEEN problemen op de keuring)

http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=s ... 25ejj9H1qA


grtz
captain slow
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Re: De zoveelste uitlaatvraag misschien ...

Bericht door Maik »

Als je echt voor koppel onderin wilt gaan dan zou ik niet de route van het 2.4 inlaatspruitstuk willen adviseren.
Wat ik mij nog van het pionierswerk van Mark Verboom kan herinneren was dat een verbeterd uitlaatsysteem wel een goede verbetering gaf wat lager in de toeren (of in ieder geval, het verlies aan koppel onderin toeren door de 2.4 inlaat werd weer grotendeels teniet gedaan door het door hem gemonteerde uitlaatsysteem).
Afbeelding
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Re: De zoveelste uitlaatvraag misschien ...

Bericht door Maik »

Bekijk anders deze info eens van Mark. Eerst deze:

http://www.verboom.net/projects/speedst ... index.html

Dan deze:

http://www.verboom.net/projects/speedst ... index.html

En dan deze:

http://www.verboom.net/projects/speedst ... index.html

En dan zeggen vooral de (relatieve) vermogensstijgingen je hopelijk wat.

Veel leesplezier :wink:
Afbeelding
Plaats reactie