Hoe krijg je de SC db's naar beneden?

Alles wat met uitlaten te maken heeft.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Hoe krijg je de SC db's naar beneden?

Bericht door Exmantaa »

Smiley schreef:
Exmantaa schreef:Neemt niet weg dat zo'n kurk achterin een noodmaatregel is en ik graag gewoon een stillere uitlaat wil die toch redelijk doorstroomt en heel blijft.
Je uitlaat is volledig 2.25 of 2.5" tot aan de einddemper, waar jouw enkele tuut 3" is.
Als dat met een flowonderbreker/dbkiller teruggebracht wordt naar 2.5" en zijn werk doet, zie ik het probleem niet.


Wie gaat de eerste zijn die er een hoge kwaliteits cat zoals een HJS in gaat knikkeren :mrgreen:

Mijn uitlaat is tot aan de achterpijp 2,5"... :wink:

En even qua kats; Rob heeft met z'n Harrop nu wel bewezen dat een OEM metal kat een stuk langer heel blijft dan zo'n (goedkoper?) 200 cells Tullett exemplaar...
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Hoe krijg je de SC db's naar beneden?

Bericht door Smiley »

Was rob eraf gestuurd?
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Hoe krijg je de SC db's naar beneden?

Bericht door Exmantaa »

Smiley schreef:Was rob eraf gestuurd?
Yep. Ook met z'n 4" katvervangende demper...
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Hoe krijg je de SC db's naar beneden?

Bericht door Smiley »

Gezien Rob zijn einddemper redelijk vers gevuld is, hebben dus alleen de db killer constructies het overleefd afgelopen vrijdag.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Hoe krijg je de SC db's naar beneden?

Bericht door Exmantaa »

+ Co'tje met z'n 3" Harrop en teruggeplaatste Kat
+ Joop met z'n 'high temp SC' 2,5" Tullet (incl. Kat neem ik aan)
+ Patrick ?
Speedster4Fun
Actief lid
Berichten: 234
Lid geworden op: 29 sep 2009 10:41
Locatie: Alkmaar

Re: Hoe krijg je de SC db's naar beneden?

Bericht door Speedster4Fun »

Smiley schreef:Gezien Rob zijn einddemper redelijk vers gevuld is, hebben dus alleen de db killer constructies het overleefd afgelopen vrijdag.
Moet ik er even bij zeggen dat de flens van mijn 4"tussendemper enigzins los was getrilt en er uitlaatgassen langs lekte.
Je moet wel wat moeite doen om 101dB te halen.

Volgend plan, custom downpipe met langere en dikkere tussen demper met wat beter dempingsmatriaal.
Open luchtfilter vervangen door eentje in een behuizing.
Gebruikersavatar
Co'tje
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1477
Lid geworden op: 12 mar 2008 17:15

Re: Hoe krijg je de SC db's naar beneden?

Bericht door Co'tje »

Speedster4Fun schreef:
Je moet wel wat moeite doen om 101dB te halen.
Ha ha ha, inderdaad!
Kost bakken met tijd en geld.... :D :D :D
Gebruikersavatar
Dominique
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1663
Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
Locatie: Noord Holland

Re: Hoe krijg je de SC db's naar beneden?

Bericht door Dominique »

Zit nog met het idee te spelen om de uitlaat met een enkele pijp aan de onderzijde (dus door de defuser) uit te voeren.
Je elimineert dan niet alleen DB's, maar ook helaas ook een van de kenmerken van de auto.... :|
De dubbele tuutjes (thanx Pascal) zoals Tullett ze heeft uitgevoerd werkt geluidsversterkend. De splitsing zit te dicht op het uiteinde waardoor je een trompet-effect krijgt. Die vereenvoudigen naar één enkele tuut scheelt dus geluid.

Ik heb op CPZ nog even de VX-clan om advies gevraagd, omdat het vooral de 'locals' waren die er af gestuurd werden.
Zij hebben in principe dezelfde systemen als wij hebben gemonteerd, alleen hebben de meeste niet lang geleden hun uitlaten opnieuw gevuld.....
Hoe zit dat bij jullie?

Ik heb al eerder geexperimenteerd met alternatief dempermateriaal. Roestvaststalen krullen van een draaibank. Dat heeft het lang volgehouden maar breekt uiteindelijk door hitte en het pulseren van de passerende gassen. Resultaat is dat de shell van de demper serieus heet wordt en daarnaast gaat werken als een klankkast. :x
Afbeelding
Gebruikersavatar
Co'tje
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1477
Lid geworden op: 12 mar 2008 17:15

Re: Hoe krijg je de SC db's naar beneden?

Bericht door Co'tje »

Een uitlaat onder de auto is ook geen gek plan, ben benieuwd wat dat oplevert.

Ik rij binnenkort naar Startwin motors om te kijken of we een eindpijp kunnen maken die naar beneden wijst. En als toevoeging voor de enkele pijp naar beneden een db killer. Makkelijk mee te nemen en gemakkelijk te monteren.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Hoe krijg je de SC db's naar beneden?

Bericht door Exmantaa »

Dominique schreef:Zit nog met het idee te spelen om de uitlaat met een enkele pijp aan de onderzijde (dus door de defuser) uit te voeren.
Je elimineert dan niet alleen DB's, maar ook helaas ook een van de kenmerken van de auto.... :|
De dubbele tuutjes (thanx Pascal) zoals Tullett ze heeft uitgevoerd werkt geluidsversterkend. De splitsing zit te dicht op het uiteinde waardoor je een trompet-effect krijgt. Die vereenvoudigen naar één enkele tuut scheelt dus geluid.

Ik heb op CPZ nog even de VX-clan om advies gevraagd, omdat het vooral de 'locals' waren die er af gestuurd werden.
Zij hebben in principe dezelfde systemen als wij hebben gemonteerd, alleen hebben de meeste niet lang geleden hun uitlaten opnieuw gevuld.....
Hoe zit dat bij jullie?

Ik heb al eerder geexperimenteerd met alternatief dempermateriaal. Roestvaststalen krullen van een draaibank. Dat heeft het lang volgehouden maar breekt uiteindelijk door hitte en het pulseren van de passerende gassen. Resultaat is dat de shell van de demper serieus heet wordt en daarnaast gaat werken als een klankkast. :x

Yep,

Dat wordt waarschijnlijk het winterproject; Sidepipes. :mrgreen:

Voordeel van de diffuser route is dat je achterin dan 2 stuks krappe 90* bochten kwijt raakt, wat natuurlijk weer wat helpt met de flow. En doordat er geen pijp meer achterlangs hoeft komt er ruimte vrij voor een grotere demper. Ook niet verkeerd. :yes:
Alleen wel een paar dummy pijpjes achterop maken, anders smoelt het natuurlijk niet.

Of moeten we dan toch naar een schottendemper constructie?? :wacko:
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Hoe krijg je de SC db's naar beneden?

Bericht door Smiley »

Exmantaa schreef:Of moeten we dan toch naar een schottendemper constructie?? :wacko:
Turbo einddemper schotten verstevigen moet inderdaad ook interessant zijn.
Interne pijpenwerk gelijk van 2.25 naar 2.5 brengen.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Dominique
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1663
Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
Locatie: Noord Holland

Re: Hoe krijg je de SC db's naar beneden?

Bericht door Dominique »

De oem schottendempers van andere auto's met deze vermogens zijn volgens mij nogal groot...
Ik heb tijdens een vermogensmeting op een rollenbank gezien wat een hoeveelheid lucht er uit de uitlaat gedrukt wordt bij Rob zijn auto.
Je kunt bijna spreken van stuwkracht! Een schottendemper zal veel restrictie geven.
Als de DB killers slechts zo'n 4pk opvreten (zie Speerke zijn post) lijkt mij dat op zich acceptabel.
Je schroeft ze er onder na de eerste zwarte vlag?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Hoe krijg je de SC db's naar beneden?

Bericht door Smiley »

Smiley schreef:
Co'tje schreef:Prijsopgave voor wat?
Van die DB killers.
Per set 122 pond ex vat ex transport.
(niet slecht vergeleken met maatwerk van startwin, waar ik gewoon R&D uurtjes kon aftikken: zijnde 300 euro)

Ik ga een setje bestellen.
Verder nog interesse? (reken niet op korting, daar houden ze daar niet zo van bij tullett)
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Hoe krijg je de SC db's naar beneden?

Bericht door Exmantaa »

En qua uitvoering (flow!) zien die dingen er een stuk beter uit dan je Startwin inserts!

PS; Rij zelf nu weer met een katsectie rond i.p.v. die uitgebrande demper en het is een stuk stiller geworden. :yes:
Tegendruk van deze grotere kat maakt maar erg weinig verschil; 224KPa vs. 221 KPa voor de straight demper @6900rpm. (en dan is het nog de vraag of dit niet komt door de lagere IAT van de Kat meting...)
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Hoe krijg je de SC db's naar beneden?

Bericht door Smiley »

Dus een fatsoenlijke cat dempt beter dan een tussendemper qua geluid.
Dat wordt dan toch maar zo'n HSJ ding tussen mijn oude downpipe lassen?
En dan die killers als plan B.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Plaats reactie