Uitlaat SC400

Alles wat met uitlaten te maken heeft.
Gebruikersavatar
timmyboy55
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1590
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:34
Locatie: Schoorl
Contacteer:

Re: Uitlaat SC400

Bericht door timmyboy55 »

Ik ken wel 2 goede uitlaat lassers.
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Uitlaat SC400

Bericht door aboellaard »

Ja in het wilde westen. Maar ik heb liever iets in het verre oosten, omdat ik niet denk dat het bij een keer overleggen en een dagje de auto achterlaten blijft. Voor de zekerheid toch maar, wie zijn het? JM Tuning (Jelmer) is er een denk ik. Staat ook goed bekend zo te zien.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Uitlaat SC400

Bericht door Exmantaa »

aboellaard schreef:
..... Ben het met je eens dat het waarschijnlijk overkill is, maar in dit geval liever overkill dan underkill

Hou je ook nog een beetje rekening met de DB's? :wacko: Want overkill in flow betekent dan waarschijnlijk dat je er aan de achterkant weer een kurk in moet stoppen om op de track niet naar huis gestuurd te worden... :bag:
Gebruikersavatar
timmyboy55
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1590
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:34
Locatie: Schoorl
Contacteer:

Re: Uitlaat SC400

Bericht door timmyboy55 »

Jelmer van JMTuning inderdaad...

Daarnaast heb ik ook een goede vriend waarvan 2 clubleden hier ook al gebruik maken.. die doet het particulier dus is niet zo duur als Jelmer maar is wel minstens zo goed.

Beide zou ik bijtijds inplannen aangezien ze het best druk hebben.

Beide hebben ook ervaring met Speedsters
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Uitlaat SC400

Bericht door aboellaard »

Exmantaa schreef: Hou je ook nog een beetje rekening met de DB's? :wacko: Want overkill in flow betekent dan waarschijnlijk dat je er aan de achterkant weer een kurk in moet stoppen om op de track niet naar huis gestuurd te worden... :bag:
En dat is zo'n dingetje waar ik van verwacht had dat er wat meer over te vinden is. Niet dus. Enige zinvolle dat ik kan vinden is een document van ASHRAE Technical Committee 2.6 die guidelines hebben opgesteld voor kamer dempers. Die gaan uit van de diameter van de intreepijp tov de diameter van de kamer en de diameter van de intreepijp tov de lengte van de kamer. En geven dan een verwachtte insertion loss (dB's demping zeg maar). Maar ASHRAE heeft in principe niets met Automotive te maken. Hoewel er wel degelijk raakvlakken. Voor het testen van filters wordt bv vaak naar ASHRAE verwezen.

Ik denk dat die 400 pk ook wel haalbaar zijn met 70 mm. Hoeft van mij ook niet per se 76mm te zijn. Heb je een foto van die downpipe die je zelf hebt gemaakt?
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Uitlaat SC400

Bericht door Exmantaa »

Mijn 70mm downpipe is gemaakt op het hogere 2,5" spruitstuk en voor een 121mm HJS kat sectie. Daarna weer verlopend naar een 2,5 Tullett demper en u-bocht. En er moest ook een subframe bracebar onder passen... :wacko:
(Foto's zie je mailbox)
Gebruikersavatar
jaydee
Mega lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 15 mei 2006 9:35
Locatie: Flevoland

Re: Uitlaat SC400

Bericht door jaydee »

aboellaard schreef:Moet eigenlijk eens met een goede lasser of uitlaatbouwer gaan praten. Heb het al her en der geprobeerd, maar die gaven niet thuis op het moment dat het een beetje moeilijker werd.
Het valt mij keer op keer weer op dat de meeste tuners en makers van aftermarket spullen voor auto's maar wat aanrommelen (met respect) op intuïtie en trial-and-error. Daarom vind ik het ook vaak pijnlijk om te lezen/horen hoe laatdunkend er gedaan wordt over OEM ontwerpen (van van alles), alsof de fabrikant van de auto een half doordacht product op de weg heeft gezet...

En als je dan als eigenaar een goed uitgedachte oplossing wilt voor je eigen gerommel moet je hemel en aarde bewegen om de kennis bij elkaar te sprokkelen :?
Jägertee
Gebruikersavatar
gertje
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2355
Lid geworden op: 10 sep 2010 11:22
Locatie: kasterlee

Re: Uitlaat SC400

Bericht door gertje »

Ik heb een tijdje geleden gevraagd bij tubexpert voor een uitlaat op maat voor mijn sc Speedster. Ik vertelde hen 4 voor waarden, ik had nog een paar decibel over voor op zolder te rijden dus het moest iets meer maar moest op zolder kunnen blijven rijden. 2 de cat moest het houden met de compressor op circuit dagen. 3 hij moest door de keuring geraken.4 er zou vermogens winst moeten zijn. Ik kreeg van hen op de 4 punten geen probleem terug enkel mogen zij geen uitlaat afleveren met een attest voor de keuring (co waarden zouden wel in orde zijn)
Spijtig genoeg zijn er 2 andere projecten bijgekomen dat dit wss voor volgend jaar ga zijn.

PS ik ga wel niet voor 3"

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk
30/08/14 meet and greet.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Uitlaat SC400

Bericht door Exmantaa »

gertje schreef:Ik heb een tijdje geleden gevraagd bij tubexpert voor een uitlaat op maat voor mijn sc Speedster. Ik vertelde hen 4 voor waarden, ik had nog een paar decibel over voor op zolder te rijden dus het moest iets meer maar moest op zolder kunnen blijven rijden. 2 de cat moest het houden met de compressor op circuit dagen. 3 hij moest door de keuring geraken.4 er zou vermogens winst moeten zijn. Ik kreeg van hen op de 4 punten geen probleem terug enkel mogen zij geen uitlaat afleveren met een attest voor de keuring (co waarden zouden wel in orde zijn)
Spijtig genoeg zijn er 2 andere projecten bijgekomen dat dit wss voor volgend jaar ga zijn.

PS ik ga wel niet voor 3"

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk

Zolang je niet met 3XX pk rondrijdt is dat niet heel ingewikkeld:
- OEM Turbo einddemper incl. U-bocht en OEM Turbo kat kopen
- 2.25 of 2.5" custom downpipe laten maken met daarachter de turbo kat gelast
( Turbo U-bocht kan een tikkie ruimer, maar de OEM versie werkt wel erg makkelijk...)
Standaard spruitstuk voldoet en is stil. Tullet 2,5 mani geeft wat meer power, maar dus ook weer meer geluid.
Klaar. :yes:
Oh ja, gebruik een gesloten airbox op je SC, want dat zijn ook extra DB's!
Gebruikersavatar
gertje
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2355
Lid geworden op: 10 sep 2010 11:22
Locatie: kasterlee

Re: Uitlaat SC400

Bericht door gertje »

Set up is voor de moment 2.2 spruitstuk 2.2 cat en downpipe (precat eruit) turbo u bocht en turbo einddemper 2.2 luchtfilter met een extra gat in. Moet ervoor liegen maar dacht dat ik een 83 of 85 DB max had op zolder.
Zou gewoon gaan voor extra geluid maar wil dan er iets moois van maken, je kan ook gewoon er een miltek einddemper ofzo op monteren ma zou graag iets RVS hebben

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk
30/08/14 meet and greet.
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Uitlaat SC400

Bericht door aboellaard »

jaydee schreef: Het valt mij keer op keer weer op dat de meeste tuners en makers van aftermarket spullen voor auto's maar wat aanrommelen (met respect) op intuïtie en trial-and-error. Daarom vind ik het ook vaak pijnlijk om te lezen/horen hoe laatdunkend er gedaan wordt over OEM ontwerpen (van van alles), alsof de fabrikant van de auto een half doordacht product op de weg heeft gezet...

En als je dan als eigenaar een goed uitgedachte oplossing wilt voor je eigen gerommel moet je hemel en aarde bewegen om de kennis bij elkaar te sprokkelen :?
100% Mee eens. OEM zit er ook wel eens naast, maar is meestal goed doordacht spul dat meegaat. Punt is natuurlijk dat een OEM ten eerste wel uitkijkt, want die wil zo min mogelijk recalls. En ze hebben alle mogelijke design resources. Daar kan geen enkele after market fabrikant aan tippen. Maar wat je niet hebt aan kennis kan je altijd goed maken door heel hard te schreeuwen :D
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Uitlaat SC400

Bericht door aboellaard »

Exmantaa schreef:
gertje schreef:Ik heb een tijdje geleden gevraagd bij tubexpert voor een uitlaat op maat voor mijn sc Speedster. Ik vertelde hen 4 voor waarden, ik had nog een paar decibel over voor op zolder te rijden dus het moest iets meer maar moest op zolder kunnen blijven rijden. 2 de cat moest het houden met de compressor op circuit dagen. 3 hij moest door de keuring geraken.4 er zou vermogens winst moeten zijn. Ik kreeg van hen op de 4 punten geen probleem terug enkel mogen zij geen uitlaat afleveren met een attest voor de keuring (co waarden zouden wel in orde zijn)
Spijtig genoeg zijn er 2 andere projecten bijgekomen dat dit wss voor volgend jaar ga zijn.

PS ik ga wel niet voor 3"

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk

Zolang je niet met 3XX pk rondrijdt is dat niet heel ingewikkeld:
- OEM Turbo einddemper incl. U-bocht en OEM Turbo kat kopen
- 2.25 of 2.5" custom downpipe laten maken met daarachter de turbo kat gelast
( Turbo U-bocht kan een tikkie ruimer, maar de OEM versie werkt wel erg makkelijk...)
Standaard spruitstuk voldoet en is stil. Tullet 2,5 mani geeft wat meer power, maar dus ook weer meer geluid.
Klaar. :yes:
Oh ja, gebruik een gesloten airbox op je SC, want dat zijn ook extra DB's!
Ik rij al jaren en zo'n 80.000 km rond met het standaard spruitstuk en downpipe en een turbo bocht en demper. Gaat prima met een SC. Je zal wel wat vermogenswinst hebben met een Tullett spruitstuk en 2,5" downpipe, maar ik vraag het me af of dat het waard is. Die 'standaard' set up is wel heel stil, het enige geluid dat ik hoor is de compressor door het open luchtfilter. Ook nog zo'n dingetje waar ik nog wat aan moet doen.

Eaton en 250 pk is sweet spot. Ik had nooit gedacht dat het zo betrouwbaar zou zijn. Als het me ooit lukt die B207 er in te lepelen is het eerste dat ik doe die Z22SE reviseren. Die gaat niet weg.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Uitlaat SC400

Bericht door Exmantaa »

Vooral de 2.2 downpipe is een restrictie, dus als je die vervangt door wat ruimers en dan een knappe (OEM) metal kat erachter, dan loopt dat prima met een Stage 2(+) SC. En het blijft ook nog heel... :yes:
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Uitlaat SC400

Bericht door aboellaard »

De B207 zit er ondertussen en het is nog wachten op de Rotrex, dus ... de uitlaat. Downpipe gehecht en moet naar de lasser. Dat gaat allemaal wel. De kat kan ik er vrij eenvoudig tussenuit halen. Zit er tussen met v-band klemmen. Maar nu de einddemper. Ik zie die van Tullett eerlijk gezegd niet zitten. Maar de keuze in 3 inch is niet reuze. Dus blijft zelfbouw over. Het mooist zou een expansiekamer systeem zijn, maar eigenlijk heb je daar met een 3 inch systeem niet voldoende volume voor. Als je dan wat verder gaat kijken naar wat met absorptie mogelijk is, kom ik een beetje op het volgende:
mini-Own design_bend.jpg
mini-Own design_bend.jpg (14.56 KiB) 3645 keer bekeken
Dus maximaal volume benutten met een ovale kamer en zoveel mogelijk oppervlakte in de demper creeren. De verdikte delen zijn 100 mm doorsnede geperforeerde buizen. Dat heeft als bijkomend voordeel dat de gassen daar kunnen expanderen, en dus ook wat afkoelen. En het werkt ook een klein beetje dempend, zoals een expansion chamber, maar dan met een klein volume. Demper behuizingen, lege hulzen zeg maar, zijn van Fox beschikbaar. Bijvoorbeeld 278x192 mm (OEM is 290x170 mm). Daarmee kan je een 65-70 cm lange demper maken, rekening houdend met een extra 180 graden bocht, die natuurlijk ook ruimte in beslag neemt. Voordeel is dan wel dat alle twee de achterbanden goed warm gestookt kunnen worden :D

Commentaar? Je kan heel wat variaties op dit thema maken, maar gaat meer over het algemene idee. Ik verwacht niet dat iemand me kan vertellen wat de demping gaat zijn, gaat meer om 'heb je wel rekening gehouden met'.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Uitlaat SC400

Bericht door Exmantaa »

Ik heb ongeveer hetzelfde in m'n hoofd gehad, maar daarbij uitgegaan van een (lege) OEM 2.2 uitlaatbehuizing. Om het simpel te houden, want dan heb je de zijdragers allemaal al. Aan OEM 2.2 uitlaten geen gebrek. :wink:

Maar verder ongeveer hetzelfde concept. Ook zitten denken om i.p.v. die U-bocht return, op het eind in de demper een stukje expansiekamer te maken waarbij het de lange pijp uitkomt en verderop omgekeerd weer de korte pijp in gaat.
Ook geen idee of het geluid geen shortcut neemt tussen die 2 pijpen en je dan dus het eind van de lange pijp dicht zou moeten houden. (of de korte dicht, of misschien een scheidingswand ertussen??)

Het blijft toch gewoon uitproberen denk ik. En doorlopend 3" zou niet nodig moeten zijn met de gasafkoeling, dus je kunt ook konisch aflopend van 3"naar 70mm gaan. 2.5" is misschien toch wat te klein op het eind voor je 400pk ... :mrgreen:
Plaats reactie