Uitlaat SC400

Alles wat met uitlaten te maken heeft.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Uitlaat SC400

Bericht door Exmantaa »

HJS heeft dat in z'n programma en ik weet een paar duitsers die zo'n ding redelijk succesvol in een Speedster hebben gebouwd. Zal eens navragen.
http://www.hjs-motorsport.de/products/m ... stems.html
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Uitlaat SC400

Bericht door aboellaard »

Die had Maik ook al geplaatst. Maar als ik goed op die foto kijk, zie ik dempingsmateriaal in dat ding zitten. En dat gaat het niet uithouden bij die temperatuur heb ik begrepen. Het ding zou waarschjnlijk wel passen.

Nog even over dempingmateriaal. Je ziet van die zg. titanium heatwrap. Is dat niet te gebruiken? Beetje uitpluizen. Spec is tot 1400C. De ervaring die ik heb met heatwrap is helaas niet zo dat ik die 1400C erg vertrouw. Spul verliest heel snel z'n flexibiliteit en dan breken de vezels heel makkelijk.
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Uitlaat SC400

Bericht door Smiley »

Je kunt die duitse staalvulling die om de absorbtiepijp moet ook gebruiken als dempervulling.
Zou goed zijn tot 1200 graden.

Waterinjectie zou ook helpen de uitlaat temp wat omlaag te krijgen.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Uitlaat SC400

Bericht door Arno »

aboellaard schreef: Spul verliest heel snel z'n flexibiliteit en dan breken de vezels heel makkelijk.
Dat doet het allemaal.

Een beetje kan je daar omheen werken door een uitlaat wrap nadat het aangebracht en (indien vochtig gemaakt) helemaal droog is, dan doordrenken met een (zwarte) hittebestendige verf zoals bijv. FLEXA 800C. Er gaan best een aantal spuitbussen in/op totdat het helemaal niet meer er in trekt. (sluuuuuuuurp.. :lol: )

Dat dan laten opdrogen en rustig aan heet stoken om de verf/bindmiddel te laten reageren (doet het pas >250C of zo). Gewoon stationair en dan een tijdje 3000rpm doet het al voor een spruitstuk en downpipe. Dat rookt en stinkt een tijdje als een gek dus op een terrein en niet op straat is wel handig.. Anders heb je zo'n rode auto met blauwe lampen achter je aan ;)

Wat dit doet is dat het hittebestendigde bindmiddel in de verf de vezels van de wrap na uitharding bindt tot een harde(re) 'schaal' om de uitlaatpijp en maakt dat het minder snel uiteen valt in kleine vezeltjes als het goed heet geweest is. Ook maakt het de wrap daarna vrijwel 'waterproof' en raakt het niet meer doordrenkt met water als de wrap nat wordt.

Nog steeds is het belangrijk om zo min mogelijk daarna fysiek aan/tegen de wrap te komen om de levensduur zo hoog mogelijk te houden. Maar dan is mijn ervaring dat het best een tijd meegaat.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Uitlaat SC400

Bericht door aboellaard »

Dit weekeinde maar eens de koe bij de horens gevat en de downpipe in elkaar gezet. Van HWA pijp en bochtjes dan :D De 80mm versie, want dan zou 76 mm moeten passen. Nog even wat dingen bijgeleerd: moertjes en boutjes vallen altijd precies in je oog (M5, 6, 8 en 10 dit keer). En veiligheidsbril opzetten voordat er iets in je oog valt, niet erna. En die tip van Arno over de wrap is ook wel een goede. Het spul waar ik de 180 graden bocht mee gewrapped had was helemaal vergaan. Leek wel een mummie.

Ik denk dat er na wat passen en meten zo'n 55 cm vrije ruimte over is voor de 180 graden bocht naar de demper. Probleem is nog de flexi. Liefst had ik die verticaal gezien, maar daar is denk ik weinig ruimte voor. Ik heb de Tullett manifold niet gemonteerd, maar zo te meten komt die rond de 10 cm lager uit dan OEM. Als je dan de flexi verticaal monteert en uitgaat van 10 cm, de kortste die ik kan vinden in 3", dan kom je heel aardig in de richting van de diff en daar wil je eigenlijk niet onder gaan. Maar iets van een klein dempertje, met ingebouwde kat, in de downpipe moet wel mogelijk zijn. Het bochtenwerk wordt minder optimaal dan bij de Tullett downpipe. Dus iets meer backpressure te verwachten, maar bochten dempen ook. In de ruimte waar de OEM kat zit (aardig groot ding trouwens) past iets van 125 mm diameter pijp. HWA 80 mm bochten zijn net iets groter dan uitlaat 3". HWA 180 graden (2 x 90) is midden-midden 130 mm, uitlaat 180 bocht 3" is dat 120 mm.
mini-DSC_0995.JPG
mini-DSC_0995.JPG (55 KiB) 3853 keer bekeken
mini-DSC_0997.JPG
mini-DSC_0997.JPG (46.99 KiB) 3847 keer bekeken
mini-DSC_1003.JPG
mini-DSC_1003.JPG (38.88 KiB) 3845 keer bekeken
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Uitlaat SC400

Bericht door aboellaard »

En op de werkbank
mini-DSC_1005.JPG
mini-DSC_1005.JPG (52.55 KiB) 3852 keer bekeken
mini-DSC_1007.JPG
mini-DSC_1007.JPG (54.58 KiB) 3860 keer bekeken
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Uitlaat SC400

Bericht door aboellaard »

... en om dan met de demper verder te gaan. Is het voor de standaard NA demper, zie plaatje, aannemelijk dat:
- er twee expansion chambers zijn? Als je uitgaat van 2" pijpwerk heeft dat behoorlijk wat zin. Bij 3" is het beter de kamers groter te maken dan ze nu zijn. Daar moet natuurlijk wat voor opgeofferd worden
- ik kan van die kamer waar de geperforeerde buis doorheen loopt niets anders maken dan een Helmholtz resonator. Moeilijk te berekenen op wat voor een frequentie dat ding getuned is. Ik neem aan om een irritante frequentie ergens weg te werken. Voor mij niet echt interessant
- de laatste kamer met de uitlaatpijpjes lijkt nog het meest op een basreflex behuizing. Hebben die twee pijpjes echt verschillende lengtes, of lijkt dat alleen zo?

Als je dit ontwerp met een 3" pijp gaat gebruiken werkt het niet meer. Ik zou die hele Helmholtz resonator eruit gooien en de ruimte gebruiken voor grotere expansie kamers. Wel jammer dat de uitlaat precies in het midden zit, want je zou graag met een zo lang mogelijke kamer beginnen. Iets van 370-400 mm zou mooi zijn, maar dan zit je dus al ver over de helft. Schuin geplaatste schotten? (is ook beter voor resonanties, maar is dat te fabrieken?)
mini-NA exhaust_chambers.jpg
mini-NA exhaust_chambers.jpg (76.63 KiB) 3853 keer bekeken
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Uitlaat SC400

Bericht door Pipo »

aboellaard schreef:...- de laatste kamer met de uitlaatpijpjes lijkt nog het meest op een basreflex behuizing. Hebben die twee pijpjes echt verschillende lengtes, of lijkt dat alleen zo?
mini-NA exhaust_chambers.jpg
Dat lijkt maar zo. Die twee dunste pijpjes zijn exact even lang, en hebben een interne diameter van 32mm.
Die lange dikke buis heeft interne diameter 48mm. De korte dikke buis (die beide uiterste kamers verbindt) heeft diameter 44mm binnenin.
A thing of beauty is a joy forever!
Gebruikersavatar
sooike
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1058
Lid geworden op: 09 jan 2009 20:46
Locatie: Noorderkempen (België)

Re: Uitlaat SC400

Bericht door sooike »

De 2 uitlaatpijpjes, naar buiten toe, hebben wel een verschillende lengte.
In deze aangepaste demper goed te zien, de uitlaatpijpjes zijn nog origineel.
Bijlagen
uitlaat gewijzigd (2).jpg
uitlaat gewijzigd (2).jpg (84.99 KiB) 3836 keer bekeken
Einfach nur ein nackter Sportler
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Uitlaat SC400

Bericht door Exmantaa »

Mooie Gamma downpipe. :mrgreen: (Ik heb ook nog ergens een zak met pvc liggen )

Maar ik hoop voor je dat een flexi daar verticaal past met de 3" manifold, want die komt echt flink lager uit. En kun je 1D bochten krijgen in 3 inch? Die PVC's gaan krap de bocht om. :wacko:
(Heb daarom zelf een 2.75" / 70mm downpipe gemaakt; iets meer speling en ook ruim voldoende doorlaat voor 350+.)
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Uitlaat SC400

Bericht door Exmantaa »

(ik heb 1,5D bochten gebruikt. Lijkt mij iets beter te flowen dan een haakse 1D)
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Uitlaat SC400

Bericht door Pipo »

sooike schreef:De 2 uitlaatpijpjes, naar buiten toe, hebben wel een verschillende lengte.
Ik had het over de 2 smalle buisjes van de 2de kamer naar de middenkamer toe.
De buizen die van de middenkamer naar buiten toe leiden zijn inderdaad verschillend van lengte (het binnenstuk toch). Zij hebben een interne diameter van 41mm.
A thing of beauty is a joy forever!
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: Uitlaat SC400

Bericht door tibby »

Je wrapt je pvc uitlaat toch in met zo'n hittebestendige band hoop ik? Anders smelt hij :lol:

Benieuwd als je set up af is!!!! 8)
captain slow
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Uitlaat SC400

Bericht door Arno »

aboellaard schreef:Als je dit ontwerp met een 3" pijp gaat gebruiken werkt het niet meer. Ik zou die hele Helmholtz resonator eruit gooien en de ruimte gebruiken voor grotere expansie kamers. Wel jammer dat de uitlaat precies in het midden zit, want je zou graag met een zo lang mogelijke kamer beginnen. Iets van 370-400 mm zou mooi zijn, maar dan zit je dus al ver over de helft. Schuin geplaatste schotten? (is ook beter voor resonanties, maar is dat te fabrieken?)
Een Toyota-Elise 111R OEM eind-demper ziet er zo uit van binnen. Is iets eenvoudiger van opzet en goeddeels met 2.5 en 2.25" pijpen uitgevoerd, maar blijkbaar genoeg voor de type-goedkeur van deze auto's. (wel dubbelwandig)

Afbeelding

De dempers op de Elise 'SC' versies verschillen niet zoveel. In plaats van de twee pijpjes in het midden uit de zijkant brengen die 1 dikkere pijp via 1 van de uiteinden naar buiten. IMHO meer om cosmetische reden en misschien een heel ietsie pietsie meer flow.

Afbeelding

Ik heb nog geen opengezaagde OEM 'straat' V6 Exige of Evora demper gezien..

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Uitlaat SC400

Bericht door aboellaard »

Met dank voor de informatie van iedereen. Valt me nog vies tegen wat er te vinden is over het ontwerpen van een uitlaat. Wel veel over uitlaten voor generatoren en andere dingen die op een toerental draaien, en dan wordt het een stuk makkelijker. Zoals ik het nu zie:
- de flexi in de downpipe is nog steeds een probleem. Ook omdat ik nog steeds niet weet hoe die het best geplaatst kan worden. Verticaal zou het mooist zijn omdat er dan meer ruimte over is voor een voordemper. Liefts kat gecombineerd met demper, a la HJS, maar dan 76 mm en goed voor 400 pk. Kat lijkt geen probleem met een Jetex of Powersprint 100 cpsi kat die tot 1600C gaat. Met daarachter een klein absorptiedempertje voor de hogere frequenties. Met HT dempingsmateriaal
- de demper zelf blijft een kwestie van proberen. Moet eigenlijk wel lukken met een schottendemper in combinatie met die voordemper (en wat strakke bochtjes)

Moet eigenlijk eens met een goede lasser of uitlaatbouwer gaan praten. Heb het al her en der geprobeerd, maar die gaven niet thuis op het moment dat het een beetje moeilijker werd.

@Frank, de 76 mm 90 graden bochten die ik overal zie, hebben een center line radius van 60 mm. Twee aan elkaar voor een u bocht dus 120 mm en zo kan je de u bocht ook kopen. 80 mm HWA heeft een kleinere CLR, maar een recht stukje in het midden. Dan kom je uit op 65 mm effectief voor 90 graden en een u bocht van 130 mm. Dus mijn conclusie is dat het met de beschikbare uitlaatbochten zou moeten werken. Of dat ook echt zo is? En mijn reden om met 76 mm te werken is voornamelijk het bochtenwerk, want elke bocht betekend meer weerstand. Ben het met je eens dat het waarschijnlijk overkill is, maar in dit geval liever overkill dan underkill
Plaats reactie