Uitlaat SC400

Alles wat met uitlaten te maken heeft.
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Re: Uitlaat SC400

Bericht door Maik »

aboellaard schreef: .... Misschien de kat maar na of in de demper :D
Voor dat laatste kan je ook bij HJS terecht he:

http://www.hjs-motorsport.de/produkte/m ... steme.html
Afbeelding
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Uitlaat SC400

Bericht door aboellaard »

Gaaf spul, maar het lijkt erop dat HJS iets van dempermateriaal toepast als ik het goed zie. Brengt me wel op een misschien haalbaar idee, de kat combineren met een schottenresonator zoals die van Solo en dat voor de demper zetten. Vraag me alleen af of dat alles wel past. Dan zou de flexi verticaal moeten komen en daar is denk ik geen plaats voor (er nog wel ruimte naar onderen voordat je op de hoogte van de diff uitkomt, maar niet de 10 cm die je nodig hebt zo te zien). Of horizontaal na de eerste bocht, maar dat is nog geen 15 cm en het lukt waarschijnlijk niet een bocht-flexi-bocht te maken binnen die 15 cm. En zelfs dan heb je nog maar weinig ruimte tot de u bocht. Hmm
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Re: Uitlaat SC400

Bericht door Maik »

Het probleem van het verdwijnende dempingsmateriaal ligt m.i. aan het gebrek van een tussendemper (in de standaard set-up). Dus als je een schottentussendemper zou monteren (waar helaas niet heel veel ruimte voor is, maar met een ronde einddemper ernaast waarschijnlijk wel) werkt het misschien wel. Doe voor ons even een experimentje Alex :wink:
Afbeelding
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Uitlaat SC400

Bericht door Exmantaa »

aboellaard schreef:Gaaf spul, maar het lijkt erop dat HJS iets van dempermateriaal toepast als ik het goed zie. Brengt me wel op een misschien haalbaar idee, de kat combineren met een schottenresonator zoals die van Solo en dat voor de demper zetten. Vraag me alleen af of dat alles wel past. Dan zou de flexi verticaal moeten komen en daar is denk ik geen plaats voor (er nog wel ruimte naar onderen voordat je op de hoogte van de diff uitkomt, maar niet de 10 cm die je nodig hebt zo te zien). Of horizontaal na de eerste bocht, maar dat is nog geen 15 cm en het lukt waarschijnlijk niet een bocht-flexi-bocht te maken binnen die 15 cm. En zelfs dan heb je nog maar weinig ruimte tot de u bocht. Hmm

Ik zie dat je gekeken hebt naar de beschikbare ruimte onder je 3" manifold. Niet veel... :bag:
Een flexi joint vertikaal of horizontaal naar achteren monteren (enige richting waarop ie goed werkt) wordt erg lastig en ik zat daarom te kijken of daar niet zo'n kogelverbinding met veren (ball flange) is toe te passen.
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Uitlaat SC400

Bericht door aboellaard »

Zat ik me dus af te vragen, de orientatie van die flexi. Is toch bedoeld om schommelen van de motor bij op te vangen? In welke richting is zo'n flexi dan bedoeld te werken? Als de as door het midden van de flexi, dus de richting van het gas zeg maar, de x-as is, werkt het dan in het yz-vlak of ook in de x richting? Wat zou de beste plaatsing van zo'n ding zijn, verticaal (OEM) horizontaal loodrecht op rijrichting (Tullett) of in rijrichting. Ik zou zeggen dat de motor voornamelijk roteert om een horizontale as loodrecht op de rijrichting. In dat geval, en als de flexibiliteit in de x-richting gering is, dan is de plaatsing als Tullett het doet nog het beste. Raar, je zou verwachten dat OEM het beste is. Of dat mijn redenering weer eens niet klopt :bag:
Gebruikersavatar
timmyboy55
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1590
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:34
Locatie: Schoorl
Contacteer:

Re: Uitlaat SC400

Bericht door timmyboy55 »

Ik heb nog een 2.5 Inch RVS Bastuck einddemper liggen. Zelfde idee als de NA schotten demper maar met iets meer flow althans... iets grotere diameter.
Mijn Speedster was nog stiller dan een Opel Zafira ermee...
Gebruikersavatar
Co'tje
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1477
Lid geworden op: 12 mar 2008 17:15

Re: Uitlaat SC400

Bericht door Co'tje »

aboellaard schreef: In dat geval, en als de flexibiliteit in de x-richting gering is, dan is de plaatsing als Tullett het doet nog het beste. Raar, je zou verwachten dat OEM het beste is. Of dat mijn redenering weer eens niet klopt :bag:
Mijn downpipe is drie keer gescheurd. Dus ik denk dat je een punt hebt :D
Ik heb een extra flex stuk laten maken in de cat sectie. Door RVS uitlaten in Dirkshorn.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Uitlaat SC400

Bericht door Exmantaa »

aboellaard schreef:Zat ik me dus af te vragen, de orientatie van die flexi. Is toch bedoeld om schommelen van de motor bij op te vangen? In welke richting is zo'n flexi dan bedoeld te werken? Als de as door het midden van de flexi, dus de richting van het gas zeg maar, de x-as is, werkt het dan in het yz-vlak of ook in de x richting? Wat zou de beste plaatsing van zo'n ding zijn, verticaal (OEM) horizontaal loodrecht op rijrichting (Tullett) of in rijrichting. Ik zou zeggen dat de motor voornamelijk roteert om een horizontale as loodrecht op de rijrichting. In dat geval, en als de flexibiliteit in de x-richting gering is, dan is de plaatsing als Tullett het doet nog het beste. Raar, je zou verwachten dat OEM het beste is. Of dat mijn redenering weer eens niet klopt :bag:
Ik ben je even kwijt met al je vlakken, maar zoals je al zegt roteert de motor bij remmen en accelereren voornamelijk om een horizontale as loodrecht op de rijrichting. (roteert dus zeg maar om de aandrijfassen...)
Zo'n rvs flexi joint kan eigenlijk alleen maar buigen, dus de 3" plaatsing van Tullett is redelijk beroerd. OEM vertikaal naar beneden vanaf spruitstuk of horizontaal naar achtere wijzend werkt wel. (Oftewel, zoals 99% van de OEM flexi joints gemonteerd zit...)
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Uitlaat SC400

Bericht door Exmantaa »

@bular heeft ook nogal wat issues gehad met z'n downpipes en gebruikt nu dus ook een ander type (kogel)verbindingsstuk wat blijkbaar wél heel blijft op die positie.

Afbeelding
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Uitlaat SC400

Bericht door aboellaard »

Voor het gemak even een tekening:
mini-flexi.jpg
mini-flexi.jpg (77.53 KiB) 4089 keer bekeken
Als die flexi in de x-richting zit wordt er voornamelijk aan getrokken/geduwd. In de y- en z-richting voornamelijk aan geschoven. Zo'n draaibare flens kan alleen rotatie aan en dat lijkt me niet echt wenselijk. Dan ga ik er wel vanuit dat de uitlaat vrij star hangt en dat is natuurlijk ook niet zo. Maar je wilt ook niet dat het uiteinde zo'n vrolijk wipje maakt als je optrekt.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Uitlaat SC400

Bericht door Exmantaa »

Die in de X-richting en de Z-rinchting buigen (en trekken/duwen) voornamelijk bij het kantelen van de motor, waar zo'n flex joint voor gemaakt is. Alleen die daar in de Y-richting getekend is zal moeten gaan torderen om de motor kantelbeweging op te kunnen vangen. En dat kan zo'n flex joint dus niet.
(En dus zit Co'tje al aan z'n 3e gerepareerde 3" downpipe... :bag: )
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Uitlaat SC400

Bericht door aboellaard »

Had ik gisteren nog even naar gekeken. Zie plaatje. Dus 4 verschillende bewegingen. Zoals bij Tullett, y richting, is dan volledig lateraal. De OEM plaatsing en plaatsing in de z richting zou dan een combinatie van hoek en axiale beweging zijn. Maar welke beweging vangt zo'n flexi het beste op? Ik dacht dus lateraal, omdat ik sommige van die dingen met een soort interlocked ringen aan de binnenkant zie, en dan wordt een axiale beweging moeilijk.
mini-flex joint.jpg
mini-flex joint.jpg (56.47 KiB) 4071 keer bekeken
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Uitlaat SC400

Bericht door S. Gonzales »

Is dit misschien nog een goed alternatief? Nog oogjes eraan lassen waar een paar stevige trekveren op kunnen die de boel bij elkaar houden. Onverslijtbaar, geen probleem met rek en krimp, goedkoop;-) én neemt minder ruimte in.
Bijlagen
image.jpeg
(79.67 KiB) 3456 keer gedownload
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Uitlaat SC400

Bericht door Arno »

S. Gonzales schreef:Is dit misschien nog een goed alternatief? Nog oogjes eraan lassen waar een paar stevige trekveren op kunnen die de boel bij elkaar houden. Onverslijtbaar, geen probleem met rek en krimp, goedkoop;-) én neemt minder ruimte in.
Mijn ervaring met dat soort verbindingen is dat het na enige tijd vaak teveel lekt cq. lucht naar binnen trekt om de APK lambda binnen de 0.96 < X < 1.03 te houden omdat de pijpen wat ovaal worden en de zaak wat uit-buigt onder de beweging... :(

'Dubbelwandige koppeling ('kelk' deel met een dunnere binnenpijp) kan dan wel flink helpen, maar is weer lastiger te fabriceren..

Afbeelding

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Uitlaat SC400

Bericht door aboellaard »

Goed idee, jammer dat het in de praktijk wat moeizamer is. Als ik tijd heb ga ik proberen een mock up te maken. Op het eerste gezicht moet het mogelijk zijn de uitlaat naar onderen te verlengen. Dan moet er een gat in de diffusor komen, maar dat lijkt me niet zo'n punt. Diff is het laagste punt en daar mag de bocht niet onderuit steken.

Zat te denken aan een combinatie kat-demper met een kegel in het demper gedeelte. Zie tekening. Met een echte (kwart lambda) resonator schiet je niet veel op, omdat zo'n ding net zo hard geluid versterkt op andere frequenties. En van de primaire frequentie is de golflengte te groot. Gaat er eigenlijk om dat je voor de hoofddemper toch wat doet. Kat is trouwens een high temp van Jetex. Gespecifieerd tot een werkingstemperatuur van 1600C. En kost zo te zien een stuk minder dan een HJS. Zo'n kat-demper ziet er ook nog maakbaar uit. Niet anders dan de kat verlengen met een stuk pijp zeg maar. En zo'n kegel (of baffles, of iets anders) in die pijp frutten voor het deksel er op gaat.
mini-Muffler with cat.jpg
mini-Muffler with cat.jpg (41.08 KiB) 4038 keer bekeken
Plaats reactie