We gaan weer verder...
Draaiend deel verder afgewerkt met de afdekplaat+ sensoroog+ ex.triggerwheel. Wheelspray Zilver is niet lelijk zeg maar
De krukaspoelie keerring heb ik laten zitten. Op de b207 zat natuurlijk een "nieuwe", maar deze kwam er ook werkend uit en had geen beschadigingen of dergelijke.
Had nog een oude turbo liggen, dus even een mal gemaakt en wat lopen spelen met de KVS buis.
De B207 waterpijp is anders dan de Z22SE waterpijp en zelfs als je de borglip wegvouwt en de pijp draait, zit er nog 2 vingers ruimte tussen pijp en blok. De Z22SE heeft een halve vinger ruimte tussen het blok en levert dus extra ruimte op voor je turbo.
De volledige Z22SE thermohuis en waterpijp gaan er dus op.
Over het thermostaathuis gesproken. De B207 oliekoeler ziet er mooi uit en wil ik eigenlijk laten zitten en de Z22SE koeler verwijderen.
Op de eerste generatie B207's had dit nog wat voeten in de aarde dacht ik, maar op dit nieuwe blok (2e gen) zit het toch wat makkelijker in elkaar lijkt het.
Beide slangen van de saab koeler komen uit in dezelfde dikke aanvoerslang VOOR de thermostaat:
In het koelschema zou dat er dan zo uit moeten gaan zien:
Er dient dus enkel een 34mm alu buis geplaatst te worden tussen locatie oude koeler en thermohuis. Daarop 3x 20mm pijpjes lassen voor de *2x) oliekoeler en (1x) aanvoer expansievat. Je kan dan de hele z22se koeler verwijderen.
Dat betekend tevens dat je twee gaten moet afdoppen (correct me if I'm wrong):
- crancksensor gat
- Olie druk sensor gat (z22se heeft geen druksensor of wel?) Als ik het goed zag (of voelde...) wordt dit sensorgat in de b207 gebruikt voor de olieafvoer op de z22se?
Is de b207 thermostaat trouwens hetzelfde als de z22se? Heb het idee dat de b207 iets losser in het z22se thermohuis ligt dan in de b207. Maargoed, volgens mij dicht de rubber ring dit af maar is toch even een vraag.
Verder wat alu spul besteld om de olieaanvoer te dichten waar vroeger een nokkenas zat en mn z22se kunsstof klepdeksel pas te maken:
Grtz,
Daan