D.I.Y. 2.2 Turbo
Re: D.I.Y. 2.2 Turbo
captain slow
- Daan
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1071
- Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
- Locatie: Goes
Re: D.I.Y. 2.2 Turbo
He Dre
Die had ik van de week idd nog doorgeakkerd
Toch besloten de Turbo manier toe te blijven passen.
Die had ik van de week idd nog doorgeakkerd

Toch besloten de Turbo manier toe te blijven passen.
Opel Speedster 2.2 Turbo
- aboellaard
- Mega lid
- Berichten: 821
- Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
- Locatie: Emst
Re: D.I.Y. 2.2 Turbo
Eentje. Die heb ik uitgeboord, maar weet niet meer tot welke diameter. Weet nog wel dat de baffles geklonken zijn en dat ik het wat teveel werk vond om dat los te maken en schroefdraad te tappen om ze weer vast te zetten. Moet ik misschien toch nog eens naar kijken.Daan schreef: 28 aug 2020 15:50 Hoeveel/dik ventilatiepunten heb jij op je klepdeksel?
Op mijn plasticcover zit er 1 van ca. 8mm doorsnede. Wil er eigenlijk nog een 2e bij zetten in de middelste goot (welke normaal naar de pcv loopt), maar ben er nog niet over uit.
- gertje
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2402
- Lid geworden op: 10 sep 2010 11:22
- Locatie: kasterlee
Re: D.I.Y. 2.2 Turbo
Daan wat denk je hiervan

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk


Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk
30/08/14 meet and greet.
Re: D.I.Y. 2.2 Turbo
Dat is die zzp plaat voor van een sc een turbo invoer te maken. Dan heb je gelijk gekoelde lucht. Sterk van je Gertje. Wou ik in het verleden ook doen 
https://zzperformance.com/collections/e ... pter-plate

https://zzperformance.com/collections/e ... pter-plate
captain slow
- gertje
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2402
- Lid geworden op: 10 sep 2010 11:22
- Locatie: kasterlee
Re: D.I.Y. 2.2 Turbo
Idd ja, maar niet mijn werk. Je kan die plaat ook gebruiken om naar de keuring te gaan met een sc. Compressor eraf plaat erop, orginele inlaatbuis erop en je hebt terug een NA voor de keuring.
Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk
30/08/14 meet and greet.
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Re: D.I.Y. 2.2 Turbo
Iets soortgelijks heb ik in het verleden ook aan een Belgische SC Speedsterrijder voorgesteld, mocht ie tegen keuringsellende oplopen.gertje schreef: 21 jun 2021 5:37 Idd ja, maar niet mijn werk. Je kan die plaat ook gebruiken om naar de keuring te gaan met een sc. Compressor eraf plaat erop, orginele inlaatbuis erop en je hebt terug een NA voor de keuring.
Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk
(In de US rijden blijkbaar aardig wat LSJ Turbocomversies met zo’n plaat rond, al dan niet met laminova’s erin en/of extra intercooler.)
- Daan
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1071
- Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
- Locatie: Goes
Re: D.I.Y. 2.2 Turbo
Die zag ik idd voorbij komen ja!
Erg interessant idee vind ik. Intercooler in het rechtse oor en een watercooler in het linkeroor in het inlaatspruitstuk verder te koelen.
Is dat nog steeds dezelfde inlaat die ook bij de +300pk boys wordt gebruikt? M.a.w. : flow?
Erg interessant idee vind ik. Intercooler in het rechtse oor en een watercooler in het linkeroor in het inlaatspruitstuk verder te koelen.
Is dat nog steeds dezelfde inlaat die ook bij de +300pk boys wordt gebruikt? M.a.w. : flow?
Opel Speedster 2.2 Turbo
- Daan
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1071
- Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
- Locatie: Goes
Re: D.I.Y. 2.2 Turbo
F.. it. Gaan we uitproberen..
Inlaatspruitstuk sc
Pomp
Waterrad
Overflowtank
Slangen
Adapterplaat (of zelf maken voor mn le5 65mm tb)
Moet lukken lijkt mij.
Inlaatspruitstuk sc
Pomp
Waterrad
Overflowtank
Slangen
Adapterplaat (of zelf maken voor mn le5 65mm tb)
Moet lukken lijkt mij.
Opel Speedster 2.2 Turbo
- Daan
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1071
- Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
- Locatie: Goes
Re: D.I.Y. 2.2 Turbo
Even de mening de ervaringsdeskundigen:
Ik ga mn thermostaathuis er af hslen en een inline thermostaat maken om zo meer ruimte te creeren voor mn turbo.
Ik krijg dus wat vrijheid voor mn koelwaterslangen..
Nu de oliekoeler:
Houd ik de speedster cooler?
- zit er een thermostaat in de oliekoeler of ciculeert de olie gewoon langs de koude kvs kant? Wordt dus niet opgewarmt bij dichte thermostaat.
Of plaats ik een adapter op de saab om zo een mocal rad met thermostat te plaatsen?
Of beide...
Of de saab koeler? (Arno had hier een lap tekst voor beschreven wasruit blijkt dat deze koer niet zo heel efficient was c.q. een aanvulling voor caravantrekkers..).
Ik heb voor de speedster geen ervaring welke koel setup beter is, maar heb zometeen wel wat opties.
Ben een berg informatie in mn hoofd aan het verzamelen om straks in 1x de knoop door te hakken
Ondertussen nog wat klusrommel gevonden:
2x z22se met vbak waarvan 1 een AQ 4.17 bak is.
Altijd handig om te hebben.... ooit.... als...

Ik ga mn thermostaathuis er af hslen en een inline thermostaat maken om zo meer ruimte te creeren voor mn turbo.
Ik krijg dus wat vrijheid voor mn koelwaterslangen..
Nu de oliekoeler:
Houd ik de speedster cooler?
- zit er een thermostaat in de oliekoeler of ciculeert de olie gewoon langs de koude kvs kant? Wordt dus niet opgewarmt bij dichte thermostaat.
Of plaats ik een adapter op de saab om zo een mocal rad met thermostat te plaatsen?
Of beide...
Of de saab koeler? (Arno had hier een lap tekst voor beschreven wasruit blijkt dat deze koer niet zo heel efficient was c.q. een aanvulling voor caravantrekkers..).
Ik heb voor de speedster geen ervaring welke koel setup beter is, maar heb zometeen wel wat opties.
Ben een berg informatie in mn hoofd aan het verzamelen om straks in 1x de knoop door te hakken

Ondertussen nog wat klusrommel gevonden:
2x z22se met vbak waarvan 1 een AQ 4.17 bak is.
Altijd handig om te hebben.... ooit.... als...

Opel Speedster 2.2 Turbo
- Daan
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1071
- Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
- Locatie: Goes
Re: D.I.Y. 2.2 Turbo
Pff.... ben te wazig afgelopen tijd. Beantwoord mn eigen vragen een paar topics terug...
Zucht..
Zucht..
Opel Speedster 2.2 Turbo
- Daan
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1071
- Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
- Locatie: Goes
Re: D.I.Y. 2.2 Turbo
We zijn weer wat bezig.... en terug bij een vraag van een jaar terug..
Onderstaand zie je in het blok na de thermostaat een gaatje zitten. Ik vermoed dat dit gaatje er zit om de flow door het blok te behouden als de tstat en kachel dichtstaat.
Klopt dat en is dit gat (in deze opzet) nodig? Lijkt mij dat ik ook een andere aftakking/buisje kan maken van het blok naar de waterpijp richting pomp?
De saab heeft hier geen gat zitten, dus dat circuit is mogelijk anders... maar kan niet vinden hoe. Maakt ook niet heel erg uit als ik het gat kan re-routen.
Alvast dank

Onderstaand zie je in het blok na de thermostaat een gaatje zitten. Ik vermoed dat dit gaatje er zit om de flow door het blok te behouden als de tstat en kachel dichtstaat.
Klopt dat en is dit gat (in deze opzet) nodig? Lijkt mij dat ik ook een andere aftakking/buisje kan maken van het blok naar de waterpijp richting pomp?
De saab heeft hier geen gat zitten, dus dat circuit is mogelijk anders... maar kan niet vinden hoe. Maakt ook niet heel erg uit als ik het gat kan re-routen.
Alvast dank


Opel Speedster 2.2 Turbo
- Daan
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1071
- Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
- Locatie: Goes
Re: D.I.Y. 2.2 Turbo
Hier ook maar weer eens reageren om de boel wakker te houden
Het hele waterleiding spul maar even laten zitten. Gewoon een uitsparing maken in mijn kofferbak gaat een hoop zaken helpen:
Meer ruimte voor een fatsoenlijk spruitstuk
Meer ruimte voor een fatsoenlijke olieafvoer
Geen geklooi met kleinere compressorhuizen laten frezen
Geen geklooi met waterleidingen naar de waterpomp toe.
Qua koppeling door de appel heen gebeten (dank Peter) en voor de Sachs sinter koppeling gegaan in plaats van de LUK C20LET OEM koppeling. Doe het 1x en doe het goed:

Voor de brandstof idem de knoop doorgehakt. De VXR470cc's gaan er uit en er komen Bosch 630cc (613 feitelijk) er in. Een mooi gematched setje gevonden:

Codenummers voor de archieven:

En als het goed is zouden deze ca. 350pk tegen 78% DC moeten draaien. Genoeg voor mijn setup in ieder geval:

Aanvullend voor de koppeling een C20LET vliegwiel gevonden en deze laten vlakken. Productnummer voor de archieven. Voor mn setup heb ik niet gekozen voor een lichter vliegwiel. De lichtere fabriekswielen waren aanzienlijk lichter en ik geloof niet dat dat voor mij perse nodig is.


Nog wat stekkertje gekocht om mijn kabel van het triggerwiel te verlengen naar mijn externe triggerwiel:


In principe kan ik nu mn blok wisselen en vanuit de auto verder gaan met mn spruitstuk te maken.
Maargoed, bovenstaande heeft al een jaar geduurd
Eerst maar even alle aanbouwdelen op het B207 blok bouwen en dan verder gaan. Doel is om in maart '23 het spul te kunnen starten

Het hele waterleiding spul maar even laten zitten. Gewoon een uitsparing maken in mijn kofferbak gaat een hoop zaken helpen:
Meer ruimte voor een fatsoenlijk spruitstuk
Meer ruimte voor een fatsoenlijke olieafvoer
Geen geklooi met kleinere compressorhuizen laten frezen
Geen geklooi met waterleidingen naar de waterpomp toe.
Qua koppeling door de appel heen gebeten (dank Peter) en voor de Sachs sinter koppeling gegaan in plaats van de LUK C20LET OEM koppeling. Doe het 1x en doe het goed:

Voor de brandstof idem de knoop doorgehakt. De VXR470cc's gaan er uit en er komen Bosch 630cc (613 feitelijk) er in. Een mooi gematched setje gevonden:

Codenummers voor de archieven:

En als het goed is zouden deze ca. 350pk tegen 78% DC moeten draaien. Genoeg voor mijn setup in ieder geval:

Aanvullend voor de koppeling een C20LET vliegwiel gevonden en deze laten vlakken. Productnummer voor de archieven. Voor mn setup heb ik niet gekozen voor een lichter vliegwiel. De lichtere fabriekswielen waren aanzienlijk lichter en ik geloof niet dat dat voor mij perse nodig is.


Nog wat stekkertje gekocht om mijn kabel van het triggerwiel te verlengen naar mijn externe triggerwiel:


In principe kan ik nu mn blok wisselen en vanuit de auto verder gaan met mn spruitstuk te maken.
Maargoed, bovenstaande heeft al een jaar geduurd

Eerst maar even alle aanbouwdelen op het B207 blok bouwen en dan verder gaan. Doel is om in maart '23 het spul te kunnen starten

Opel Speedster 2.2 Turbo
- Daan
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1071
- Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
- Locatie: Goes
Re: D.I.Y. 2.2 Turbo
Ook hier maar even wat afstoffen met gelijk een vraag.
Ik heb de oliepompcover (z22se) + ext.trigger op mn b207 gezet. Er zit dus een oliedruk relieve veer van een z22se op mn b207.
In mijn geheugen heb ik ergens gehoord dat de z22se een hogere max oliedruk heeft dan de b207 (en dat wil ik liever niet i.v.m. mn kogelgelagerde turbo).

Ik kan na 2 uur zoeken nergens terugvinden of de b207 een andere drukveer gebruikt dan de z22se? M.a.w. dat deze veer qua max. oliedrukafstelling anders is. Iemand een idee?
Voor de b207 kan ik enkel werkboek oliedrukken vinden bij de carter (2.0 bar) en max. relieve van 5 bar +1.
Voor de z22se vind ik in de TIS enkel 4 - 5,4 bar gemeten bij het oliefilter, niets over de relieve veer...
Vraag 2: Wat gaat er fout als ik de b207 veer in mn z22se blok steek? Dit is namelijk ook nog een optie die ik overweeg (2.2 met eagle's en max 300pk..).

Edit:
Ik heb een site met part#'s gevonden:
De veer zelf is GM 90537371 welke voor de Z22se alsmede de B207 wordt gebruikt.
Vocky geeft op Z22se.org echter aan dat de latere oliepompen een kortere veer hadden voor minder oliedruk..
Dat wordt dan 2 covers uit elkaar halen hier gok ik. Meten is weten.
Ik heb de oliepompcover (z22se) + ext.trigger op mn b207 gezet. Er zit dus een oliedruk relieve veer van een z22se op mn b207.
In mijn geheugen heb ik ergens gehoord dat de z22se een hogere max oliedruk heeft dan de b207 (en dat wil ik liever niet i.v.m. mn kogelgelagerde turbo).

Ik kan na 2 uur zoeken nergens terugvinden of de b207 een andere drukveer gebruikt dan de z22se? M.a.w. dat deze veer qua max. oliedrukafstelling anders is. Iemand een idee?
Voor de b207 kan ik enkel werkboek oliedrukken vinden bij de carter (2.0 bar) en max. relieve van 5 bar +1.
Voor de z22se vind ik in de TIS enkel 4 - 5,4 bar gemeten bij het oliefilter, niets over de relieve veer...
Vraag 2: Wat gaat er fout als ik de b207 veer in mn z22se blok steek? Dit is namelijk ook nog een optie die ik overweeg (2.2 met eagle's en max 300pk..).

Edit:
Ik heb een site met part#'s gevonden:
De veer zelf is GM 90537371 welke voor de Z22se alsmede de B207 wordt gebruikt.
Vocky geeft op Z22se.org echter aan dat de latere oliepompen een kortere veer hadden voor minder oliedruk..
Dat wordt dan 2 covers uit elkaar halen hier gok ik. Meten is weten.
Opel Speedster 2.2 Turbo
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1522
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Re: D.I.Y. 2.2 Turbo
Bij een kogellager turbo gebruik je sowieso natuurlijk een restrictor in de olie toevoer-leiding. Je kan altijd naar een kleinere diameter restrictor gaan mocht je problemen zien met een te grote olietoevoer naar de turbo.
Voor zover ik weet draaien al deze blokken, zowel in de Z22, B207 en LSJ uitvoeringen vrij hoge oliedrukken (en voor die tijd vrij 'dunne' olie) maar daar zijn ze nu eenmaal op ontworpen. Koud moet je niet schrikken bij deze als je 9 bar of meer ziet..
Misschien dat GM later het ietsje bijgesteld heeft, maar aangezien ook de lagerspeling en alles zoals hydro lifters zal zijn ontworpen op een bepaalde druk en stroming zullen ze ook weer niet enorm de zaak hebben laten zakken. Dan zou je ook een addendum verwachten in de docs over andere lagerspeling en zo na een bepaald motor-nummer. (niet onbekend bij andere motoren, maar ken ik niet van de Z22..)
Bye, Arno.
Voor zover ik weet draaien al deze blokken, zowel in de Z22, B207 en LSJ uitvoeringen vrij hoge oliedrukken (en voor die tijd vrij 'dunne' olie) maar daar zijn ze nu eenmaal op ontworpen. Koud moet je niet schrikken bij deze als je 9 bar of meer ziet..
Misschien dat GM later het ietsje bijgesteld heeft, maar aangezien ook de lagerspeling en alles zoals hydro lifters zal zijn ontworpen op een bepaalde druk en stroming zullen ze ook weer niet enorm de zaak hebben laten zakken. Dan zou je ook een addendum verwachten in de docs over andere lagerspeling en zo na een bepaald motor-nummer. (niet onbekend bij andere motoren, maar ken ik niet van de Z22..)
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..