Pagina 1 van 2
Kleine barstjes in de remschijven !!!?
Geplaatst: 20 sep 2011 10:18
door alain
Ik heb kleine barstjes in mijn remschijven van AP Racing (308mm-26mm)
Weet iemand of dit normaal is ?
Ik heb ook al een mail gestuurd naar APRacing.
Geplaatst: 20 sep 2011 11:11
door Kasper
Heb er niet zo veel verstand van, maar haarscheurtjes kan naar mijn mening nooit veel goeds betekenen.

Geplaatst: 20 sep 2011 11:13
door tibby
@ Alain
Zijn de schijven niet te dun geworden?
Had dit vroeger ook met m'n calibra en ONMIDDELIJK moeten vervangen van de garagist destijds.
Grtz
Geplaatst: 20 sep 2011 11:22
door rayz25
Metaal moeiheid ? Vervangen zeker weten had dit ook met mijn vito busje na 8 jaar
Geplaatst: 20 sep 2011 11:25
door Smiley
tibby schreef:Zijn de schijven niet te dun geworden?
De groeven die erin zitten, kun je ook als indicatoren gebruiken.
Deze schijven hebben nog een hoop vlees, ware het niet van deze scheurtjes.
Als ik erop google, kom ik alleen tegen dat het kan gebeuren bij extreme hitte.
Ben benieuwd waar AP mee terug komt.

Geplaatst: 20 sep 2011 13:49
door the-duke
Als ik erop google, kom ik alleen tegen dat het kan gebeuren bij extreme hitte.
Dat is ook mijn ervaring, maar dan in combinatie met in mijn geval, niet al te beste remblokken.
Ik heb in een grijs verleden (jonger, andere auto, veel power en toch geen remstof willen) eens de fout gemaakt
GreenStuff 
remblokken te monteren, waarmee ik binnen een paar 1000 kilometer exact hetzelfde effect had op AP Lockhead schijven.
Daarnaast ook nog een duidelijke blauwverkleuring van het metaal in een cirkelvorm, zeg maar een "baan" of een "strook" midden onder het remblok (zijkanten van het remblok niet). Deze strook zat bij mij vol met kleine haarscheurtjes.
Echt remmen met deze blokken resulteerde in een soort verglazing middenin (kon warmte/gassen etc. niet goed kwiijt denk ik), die vervolgens de schijven sloopten.
Nieuwe schijven, fatsoenlijke remblokken en probleem is nooit meer teruggekomen. Was een dure les voor mij toen, want alles was net nieuw
Gr,
The Duke
Geplaatst: 20 sep 2011 16:09
door alain
Oude remschijven en klauwen er terug opgezet.
Ik wil geen risico's nemen.
1 barstje was al tot aan 4mm van de buitenrand van de schijf.
Morgen ga ik op CPZ en volgende week op Francorchamps rijden met resp. topsnelheden van 210 en 230 km/h.
Zolang ik geen antwoord heb van APRacing mag ik het niet risceren dat er een schijf letterlijk in stukken vliegt tegen die snelheid.
bedankt voor jullie hulp in ieder geval
Geplaatst: 20 sep 2011 19:27
door Dominique
Alain, ik zou dezelfde beslissing maken als jij.
Echter, 2 jaar geleden was er iemand bij de French Frolic met een Evo mee. Die had schijven die er een stuk erger aan toe waren en heeft er zonder zich in te houden de hele week mee uitgezongen. 4 trackdays dus.
De kans dat het stuk gaat is maar klein. Maar ja, . . . . hij is er wel

.
Ben ook benieuwd wat de experts van AP zeggen.
Re: Kleine barstjes in de remschijven !!!?
Geplaatst: 21 sep 2011 7:54
door S. Gonzales
alain schreef:Ik heb kleine barstjes in mijn remschijven van AP Racing (308mm-26mm)
Weet iemand of dit normaal is ?
Ik heb ook al een mail gestuurd naar APRacing.
Hallo Alain,
Normaal is het zeker niet en je hebt groot gelijk dat je geen risico neemt.
Was je laatste trackday misschien op een (gedeeltelijk) natte baan? Ik kan me voorstellen dat dit gebeurt wanneer je met 'kersrode' remschijven door een plas rijdt. En ik neem aan dat je minimaal een halve ronde rustig aan doet voor je weer binnenkomt?
Ben benieuwd welke conclusie AP trekt.
Geplaatst: 21 sep 2011 10:19
door alain
Mailtje van AP RACING:
Dear Sir
This type of small fissure cracks emanating from the discs effective radius i.e. centreline of the pad face, are indicative of high disc face temperatures and modern high torque pad compounds. If the worse case is as seen in the photo then all that’s required is that they are monitored regularly inboard and outboard to ensure that any of the cracks do not migrate to the inner or outer diameters.
It’s most likely that track temperatures have been the main cause of these small fissures that at this stage are only a few microns deep. If track work is the caused then to reduce this effect you should look at adding flexible cooling ducts to the front brakes. Ideally these should feed into the centre of the disc so as to allow the discs vanes to drag the forced air through the air gap between the 2 brake plates. You could remove it for road use so as not to interfere with steering lock.
If the pad compound is Ferodo DS2500 or APF 404 then both are moderate on disc life. But if it’s Ferodo DS3000 or APF403 then the increase friction levels will reduce disc life over a moderate pad compound.
VX220 disc # CP3580-1174CG8 & -1175CG8.
Ø308x26mmm, 12bolt on a 190.5 mm PCD
New thickness = 26mm
Worn thickness = 24.5mm !!!!!!!!
Regards
Pete Collen
Mijn remschijven zijn ondertussen 24.2 mm en hij raadde me aan om ze zo snel mogelijk te vervangen.
barstjes
Geplaatst: 21 sep 2011 11:08
door S. Gonzales
Dat is duidelijk! Hoeveel trackdays zijn ze nu mee gegaan?
Ga je nu je mistlampen opofferen voor een set koelslangen of daarnaast extra openingen maken of laat je het zo?
Geplaatst: 21 sep 2011 13:30
door Herman
Deleted
Geplaatst: 21 sep 2011 20:44
door alain
Hoeveel kost dat ?
En past dat wel op de standaard hubs ?
Vandaag CL6 remblokken gaan halen bij Yvo
Eens proberen wat dat geeft !
Geplaatst: 22 sep 2011 8:43
door Denthrax
alain schreef:Vandaag CL6 remblokken gaan halen bij Yvo
Eens proberen wat dat geeft !
Prachtige blokken! Ik gebruik ze nu enkel vooraan in combinatie met RC5+ op de achteras. Deze combinatie heeft echt een perfecte balans aan de wagen. Alleen krijg ik er na 20-25min hard tempo (circuit) fading.. Deze liggen ondertussen klaar om dit hopelijk te verhelpen:
http://www.vx220.org.uk/forums/index.ph ... ing-ducts/
Geplaatst: 22 sep 2011 9:18
door Herman
Deleted