Pagina 1 van 2
witte sludgevorming
Geplaatst: 18 mar 2012 11:05
door tibby
Hallo,
Omdat ik vele korte ritjes soms maak (geen 5km) met de speedy heb ik last van witte aanslag onder de olievuldop en in de kleppendeksel ontluchting (darm van deksel naar luchtfilter).
Het waterpijl blijft hetzelfde, geen koppakking kapot (zou maar erg zijn

)
Reden van deze sludge is:
PCV gesloten ivm turbokit en de korte ritten (olie geraakt niet op temperatuur)
Iemand (dbilas of eaton rijders) die er ook last van hebben?
Bestaat er een oplossing voor?
Ik ben van plan de olie af te laten en er nieuwe in te doen. Moet ik het blok mischien eerst es flushen met FORTE of dergelijk of gewoon es goed warm rijden en dan olie verversen?
foto sludge
Grtz
Geplaatst: 18 mar 2012 11:41
door martinb
Ritjes van nog geen 5 km per keer zijn nooit goed. Olie komt niet op temperatuur. Dus wat je ook doet, na nieuwe olie etc heb je het zo weer.
Dus fietsen maar

Geplaatst: 18 mar 2012 11:46
door tibby
Ik gebruik ook de fiets voor korte (en lang) ritjes.
Soms gebruik ik de wagen om wat te jannen (waar er zich vrouwelijk schoon bevind zoals fitness,bakker,....)
Als je ziet welke vrouwen rond een speedster hangen zit ik er toch er toch graag in
Is toch wel een ritje van 5km waard he
Grtz
Geplaatst: 18 mar 2012 21:32
door Smiley
Geplaatst: 18 mar 2012 21:59
door tibby
@ Smiley,
Tja precies toch meer mensen met dit probleem.
Dit probleem had ik nogthans niet voordat de
PCV was afgesloten
Grtz
Geplaatst: 18 mar 2012 22:35
door Smiley
PCV?
Geplaatst: 18 mar 2012 22:44
door tibby
Positive Crankcase Ventilation.
Dit is de groene pakking met het kleine gaatje
.
Deze ventilatie van het carter is bij de turbo en charger ombouwen afgesloten. (drukopbouw in het carter bij boost)
Grtz
Geplaatst: 18 mar 2012 22:46
door Smiley
Waar gaat je kleppendeksel ontluchting nu naartoe?
Geplaatst: 18 mar 2012 23:20
door tibby
De kleppendeksel ontluchting/ventilatie loopt naar de Dbilas luchtfilter.
Grtz
Geplaatst: 18 mar 2012 23:27
door RaoulLauffer
Bij korte ritten verbruik je meer auto en rij je veel met koude start. Dan verbruik je meer benzine en blijft er benzinecondes op je inlaatspruitstuk hangen en wordt niet verbrand.
Geplaatst: 19 mar 2012 11:49
door Kasper
tibby schreef:
Als je ziet welke vrouwen rond een speedster hangen zit ik er toch er toch graag in
Is toch wel een ritje van 5km waard he
Grtz
Zolang die vrouwen niet mee naar huis gaan blijft het zonde van de auto...
Geplaatst: 20 mar 2012 22:03
door tibby
Daar gaat die thuis toch nie bij kunnen lachen hoor.
Ik heb dit produkt besteld.
Nu heb ik gelezen dat het spoelen van een motor met een flush produkt soms problemen met zich mee kan brengen. bv. vloeibare pakkingen die aangetast kunnen worden.
Iemand die hier wat meer info omtrent weet???
Grtz
Geplaatst: 21 mar 2012 14:12
door the-duke
Ik zou bijzonder oppassen met de motor flushen en het niet doen, maar gewoon een lange rit maken, waardoor de olie lekker uit kan dampen en eventueel een keer verversen (met de juiste olie voor de DBilas ombouw)
Als (nogmaals zou ik niet doen) je de motor toch wilt flushen, zou ik Forté flush gebruiken volgens het volgende proces :
1. Product bij de olie doen
2. Stationair laten draaien totdat motor goed warm
3. Beperkt verhoogd toeren laten draaien (dus bijvoorbeeld tot max 2000 rpm) en wisselend stationair. Zeker niet mee rijden !
4. Na een kwartiertje à 20 minuten stopzetten, olie aftappen en oliefilter verwijderen
5. Nieuw oliefilter, nieuwe goedkope olie erin (om alle agressieve schoonmaakmiddelen te verwijderen)
6. Stap 2 tot en met 4 één keer herhalen
7. Nieuw oliefilter, nieuwe olie van het juiste type erin
8. Klaar..
Is vooral de bedoeling bij inwendig vervuilde motoren en bij black sludge, maar zou ik zeker niet doen voor "condens" sludge.
Ik heb ook een DBilas ombouw en ook geen PCV valve, maar door de carterontluchting aan te sluiten op de inlaatluchtslang (wat ze standaard doen), heb ik geen last van de witte sludge zoals jij laat zien. Ik denk dat het puur te wijten is aan te korte ritjes, waarbij de olie niet warm genoeg wordt, wat trouwens om meerdere redenen slecht is, want je olie raakt ook vervuild met benzine op deze manier. Dit zie je niet direct, maar verslechterd snel de kwaliteit van je olie en kan uiteindelijk zelfs black sludge opleveren en dan ben je verder van huis..
Gr,
The Duke
Geplaatst: 01 apr 2012 17:45
door tibby
Vandaag luchtfilter gecheckt i.v.m. sludge
sludge in een hoekje
filter 3000 km oud
behuizing proper gemaakt (zwaar trouwens

)
gecleande filter erin
Klaar
Grtz
Geplaatst: 02 apr 2012 16:54
door the-duke
Ok.. dat is dus niet de bedoeling..
De carterventilatie moet bij een DBilasombouw na het luchtfilter zitten (en niet ervoor), dat verklaart ook wellicht de beperkte zuigkracht aan de carterventilatie waardoor je ook weer sneller sludgevorming krijgt.
Als ie na het filter zit, kan je dus ook nooit sludge in je luchtfilter krijgen..
Zie foto.. (sorry, ik heb alleen een onscherpe)
Gr,
The Duke