Spacer en bouten

Vragen over bekleding, velgen e.d.
Plaats reactie
robyred
Nieuw lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 aug 2012 16:00

Spacer en bouten

Bericht door robyred »

Hallo allemaal, ik hoop dat ik mijn problem redelijk kan uitleggen.
Ik ben in bezit van een opel Speedster 2.2 van het jaar 2005.
Ik heb net tweede hands velgen (18inch) met spacer (ATS DTM 30 mm) gekocht. Die waren gemonteerd op een gelijk opel speedster (zelfde bouwjaar en type).
Toen ik ging de velgen monteren, kwam ik tegen een probleempje: de bouten dat ik met de spacer had gekregen waren te 'dik' voor de gaten in de assen.
Ik heb dan het volgende gedaan:
- De spacers aan de assen met de originele bouten van mij vastgezet
- De bouten van de spacer gebruikt om de velgen aan de spacer vast te zetten.
Dat is helemaal gelukt en alles lijkt heel goed te passen, maar... de buoten van de spacer zijn 'conisch' en die originele van mij zijn 'radius' (of anderesom... ik weet het niet meer).

Kan dat volgens jullie ervaring problemen veroorzaken?

Alvast bedankt voor een snelle antwoord.
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Spacer en bouten

Bericht door aboellaard »

Welkom in het selecte gezelschap van 18" rijders :D

30mm Spacers is nogal wat. Dat zou betekenen dat de velgen een ET waarde van 55-60 moeten hebben. En heb je dezelfde spacers voor en achter? ET waarde van de originele velgen is 26 voor, 36 achter. Zo uit m'n hoofd. Ik rij zelf met ET35 velgen met 15mm spacers voor en 5mm achter. Dus zowel voor als achter komen de wielen 6mm meer naar buiten. Dat gaat met trekkerbanden (215/40 en 235/40) net. Of eigenlijk net niet. Loopt onder omstandigheden wel hier en daar aan. Maar ik rij ook vrij laag.

Originele naven hebben M12/1.5. Als die bouten niet passen heb je waarschijnlijk M14. Dat moet eigenlijk wel voor het vastzetten van de velg aan de spacer zijn. En die zouden ook de correcte vatting moeten hebben. Dus conisch of bolconisch. Let er wel op dat die zo'n 20mm het aluminium in gaan, want dit soort spacers is om die reden altijd 20mm of meer dik. Om de spacers aan de naven vast te zetten worden vaak de originele bouten gebruikt. Passing controleren is vaak meer een kwestie van voelen dan zien. Pas ook op dat de bouten niet te ver uit steken aan de achterkant van de naaf. Passing moet wel goed zijn. Niet omdat je gelijk het spul kapot draait, meer omdat de bouten sneller lostrillen.
robyred
Nieuw lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 aug 2012 16:00

Re: Spacer en bouten

Bericht door robyred »

Harstikke bedankt voor je reactie! :roll:
Ik denk dat ik zal de bouten laten vervangen dan...
Plaats reactie