Project Saab
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7343
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Project Saab
Zoals sommigen van jullie al wel gehoord zullen hebben, lopen er een paar Saab blok ombouwprojecten, waaronder dus de mijne.
Ter lering en vermaak, wat uitleg waarom ineens een saabblok.
Alleereerst wat achtergrond over de ecotec familie:
Ons standaard Z22SE blok is van de ecotec 1 generatie:
http://en.wikipedia.org/wiki/GM_Family_ ... otec_Gen_I
Zoals je daar ook ziet, is die Gen 1 in een 1.8, 2.0, een 2.2 en zelfs een 2.4 uitgekomen onder verschillende merknamen.
In princiepe allemaal hetzelfde onderblok. (en dus op dezelfde plek de motorsteun punten)
Het blok waar het om gaat is de Saab 2.0 B207(R)
Toen saab failliet ging, een paar jaar geleden hebben 2 saab onderdeel specialisten de inboeldelvoorraad goedkoop
op kunnen kopen, en dat zie je ook weer terug in de verkoopprijzen.
Naast de goedkope prijs, is de sterkte van het blok nog veel belangrijker.
Omdat Saab er turbo's opgooit, zijn ze af fabriek veel sterker dan onze Z22SE.
In mijn geval hoef ik dus niks te vervangen qua zuigers en drijfstangen, en het onderblok zo af fabriek inzetten.
De uitdagingen zitten in de ontsteking, en in de onderdelen die erop geschroefd moeten worden.
Maar daar kom ik later op terug.
De koppen zijn al een tijdje geleden door een specialist gepoort op de in en uitgangen, en de kanalen naar de kleppen zijn vergroot.
Ook zijn de koppen gevlakt.
(Vooral de uitgangen zijn standaard relatief nauw, omdat een turbo karakteristiek beter omgaat met een continue flow, terwijl een SC er gewoon de uitlaatgassen zo snel mogelijk uit moet hebben om goed te werken)
De poorting is afgekeken van het blok wat GM gebruikt heeft in zijn ecotec performance buildbook, en die koppen ook verkoopt onder nummer 88958619
Hier zie je wat foto's van dominique zijn kop (Alleen die heeft het zelf gedremeld en gevijld geloof ik )
viewtopic.php?f=8&t=6082
Gisteren begonnen met de eerste dag. Blokopbouw.
Dit is het standaard saab blok (zonder de kop)
Je ziet dat saab de oliekoeler op het blok zelf geschroefd heeft, waar die van de Z22SE ergens op het chassis ligt.
Die gaat er dus af, want ik ga de Z22SE oliekoeler gebruiken.
Om er elk pk'tje extra maar uit te kunnen peuteren, gaan de balansassen eruit.
Hiervoor moeten de kettingen eruit, en kunnen de assen zelf eruit om afgezaagd te worden.
Een originele balansas:
Dit is wat er dan overblijft om terug in het blok geschroefd te worden:
Als de onstekingssensor eruit is, zie je mooi het onstekings triggerwiel
Nu de balansassen eruit zijn, moeten er intern wat lagers verschoven worden, zodat er een oliedoorvoer afgesloten wordt.
Hiervoor moet die lager 7.5mm naar buiten getrokken worden.
Gelukkig was daar een tool voor.
Hier zie je de tool zelf beter:
Daarna kan alles weer in elkaar aan die kant.
Tijd om de kop erop te leggen.
Naast het flowen zijn er verstevigde klepveren van dibilas gemonteerd om resonatie in de veren op hoge toeren tegen te gaan
Hier zie je de waterpomp van de B207 zitten, maar dat deel met die ronde pijp is overgezet van een Z22SE. (en past ook direct)
Toen we de tandwielen van de saab eens goed bekeken, zaten daar niet van die handige markeringen op zoals op een lsj of een z22se.
Rechts is saab, links lsj
Die uitsparingen op de lsj tandwielen, grijpen vast aan de lsj nokkenassen, die ik gekocht heb.
Dus om de ontstekingsuitdaging wat makkelijker te maken, zetten we er lekker die lsj tandwielen in.
Bij de firma ZZP in de USA zijn stage 1 lsj cams gekocht:
Tot zover dag 1.
Wordt vervolgd.
Ter lering en vermaak, wat uitleg waarom ineens een saabblok.
Alleereerst wat achtergrond over de ecotec familie:
Ons standaard Z22SE blok is van de ecotec 1 generatie:
http://en.wikipedia.org/wiki/GM_Family_ ... otec_Gen_I
Zoals je daar ook ziet, is die Gen 1 in een 1.8, 2.0, een 2.2 en zelfs een 2.4 uitgekomen onder verschillende merknamen.
In princiepe allemaal hetzelfde onderblok. (en dus op dezelfde plek de motorsteun punten)
Het blok waar het om gaat is de Saab 2.0 B207(R)
Toen saab failliet ging, een paar jaar geleden hebben 2 saab onderdeel specialisten de inboeldelvoorraad goedkoop
op kunnen kopen, en dat zie je ook weer terug in de verkoopprijzen.
Naast de goedkope prijs, is de sterkte van het blok nog veel belangrijker.
Omdat Saab er turbo's opgooit, zijn ze af fabriek veel sterker dan onze Z22SE.
In mijn geval hoef ik dus niks te vervangen qua zuigers en drijfstangen, en het onderblok zo af fabriek inzetten.
De uitdagingen zitten in de ontsteking, en in de onderdelen die erop geschroefd moeten worden.
Maar daar kom ik later op terug.
De koppen zijn al een tijdje geleden door een specialist gepoort op de in en uitgangen, en de kanalen naar de kleppen zijn vergroot.
Ook zijn de koppen gevlakt.
(Vooral de uitgangen zijn standaard relatief nauw, omdat een turbo karakteristiek beter omgaat met een continue flow, terwijl een SC er gewoon de uitlaatgassen zo snel mogelijk uit moet hebben om goed te werken)
De poorting is afgekeken van het blok wat GM gebruikt heeft in zijn ecotec performance buildbook, en die koppen ook verkoopt onder nummer 88958619
Hier zie je wat foto's van dominique zijn kop (Alleen die heeft het zelf gedremeld en gevijld geloof ik )
viewtopic.php?f=8&t=6082
Gisteren begonnen met de eerste dag. Blokopbouw.
Dit is het standaard saab blok (zonder de kop)
Je ziet dat saab de oliekoeler op het blok zelf geschroefd heeft, waar die van de Z22SE ergens op het chassis ligt.
Die gaat er dus af, want ik ga de Z22SE oliekoeler gebruiken.
Om er elk pk'tje extra maar uit te kunnen peuteren, gaan de balansassen eruit.
Hiervoor moeten de kettingen eruit, en kunnen de assen zelf eruit om afgezaagd te worden.
Een originele balansas:
Dit is wat er dan overblijft om terug in het blok geschroefd te worden:
Als de onstekingssensor eruit is, zie je mooi het onstekings triggerwiel
Nu de balansassen eruit zijn, moeten er intern wat lagers verschoven worden, zodat er een oliedoorvoer afgesloten wordt.
Hiervoor moet die lager 7.5mm naar buiten getrokken worden.
Gelukkig was daar een tool voor.
Hier zie je de tool zelf beter:
Daarna kan alles weer in elkaar aan die kant.
Tijd om de kop erop te leggen.
Naast het flowen zijn er verstevigde klepveren van dibilas gemonteerd om resonatie in de veren op hoge toeren tegen te gaan
Hier zie je de waterpomp van de B207 zitten, maar dat deel met die ronde pijp is overgezet van een Z22SE. (en past ook direct)
Toen we de tandwielen van de saab eens goed bekeken, zaten daar niet van die handige markeringen op zoals op een lsj of een z22se.
Rechts is saab, links lsj
Die uitsparingen op de lsj tandwielen, grijpen vast aan de lsj nokkenassen, die ik gekocht heb.
Dus om de ontstekingsuitdaging wat makkelijker te maken, zetten we er lekker die lsj tandwielen in.
Bij de firma ZZP in de USA zijn stage 1 lsj cams gekocht:
Tot zover dag 1.
Wordt vervolgd.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
- speedster
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1367
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:10
Re: Project Saab
Goed bezig!
Ben benieuwd naar de resultaten.
Ben benieuwd naar de resultaten.
- Daan
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1034
- Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
- Locatie: Goes
Re: Project Saab
Zo'n vers nieuw blok is toch een genot om aan te sleutelen. Succes!
Opel Speedster 2.2 Turbo
- aKra
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1778
- Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
- Locatie: NH
Re: Project Saab
Ben heel erg benieuwd Stefan!
Re: Project Saab
Wat wordt ik toch altijd blij van dit soort mooie projecten.
Ziet er allemaal erg goed uit en superleuk dat je dat je een projectverslag maakt, dan kan ik lekker meegenieten
Gr,
The Duke
Ziet er allemaal erg goed uit en superleuk dat je dat je een projectverslag maakt, dan kan ik lekker meegenieten
Gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
- sooike
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1058
- Lid geworden op: 09 jan 2009 20:46
- Locatie: Noorderkempen (België)
Re: Project Saab
Inderdaad mooi project om te volgen!
Zeker de plaatjes zijn altijd leuk ter verduidelijking
Ik ben benieuwd naar de prestaties on track, meerbepaald koeling/hitteproblemen...
Zeker de plaatjes zijn altijd leuk ter verduidelijking
Ik ben benieuwd naar de prestaties on track, meerbepaald koeling/hitteproblemen...
Einfach nur ein nackter Sportler
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7343
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Re: Project Saab
Prestaties zijn niet moeilijk nee. Hoe kleiner de poelie, hoe meer pk's.
Koeling en hitte daarentegen inderdaad.....
Vanaf 57 graden luchttemp gaat de z22se ecu ontsteking terugnemen.
Sommigen hebben die luchttemp richting de 95 graden kunnen jagen.
Dat is ongeveer 50 pk door het putje gespoeld zeg maar
Het streven is dan ook met zo min mogelijk druk toch een leuk resultaat te krijgen
Koeling en hitte daarentegen inderdaad.....
Vanaf 57 graden luchttemp gaat de z22se ecu ontsteking terugnemen.
Sommigen hebben die luchttemp richting de 95 graden kunnen jagen.
Dat is ongeveer 50 pk door het putje gespoeld zeg maar
Het streven is dan ook met zo min mogelijk druk toch een leuk resultaat te krijgen
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
- Dominique
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1663
- Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
- Locatie: Noord Holland
Re: Project Saab
zo Smiley, het schiet al lekker op zeg!
- S. Gonzales
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1924
- Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
- Locatie: Noord Holland
Re: Project Saab
Leuk om dit project te volgen! Al enig idee wanneer de engine swap plaats gaat vinden?
Succes!
Succes!
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7343
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Re: Project Saab
Is nog niet gepland.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
- Pascal
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1525
- Lid geworden op: 03 jan 2005 14:30
- Locatie: Hoogerheide
Re: Project Saab
Goe bezig zou ik zeggen, was het andere blokje aan het eind.
Hou ons op de hoogte van de vorderingen, hier komen we allemaal een keertje voor te staan vrees ik
autootjes zijn 10 jaar oud
Oh ja Domi jij bent ook goed bezig hoor
Hou ons op de hoogte van de vorderingen, hier komen we allemaal een keertje voor te staan vrees ik
autootjes zijn 10 jaar oud
Oh ja Domi jij bent ook goed bezig hoor
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7343
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Re: Project Saab
Koppakking lek, en anderhalve ton gedraaid.Pascal schreef:was het andere blokje aan het eind.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Re: Project Saab
En aangezien Stefan toe denkt te zijn aan meer dan 300pk in z'n Speedster is het een snelle rekensom om dan maar gelijk met een sterker Saab blok van start te gaan.
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7343
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Re: Project Saab
Tja, bij gebrek aan talent maar pk´s erbij he
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.