As er uit krijgen op mijn Elise is als volgt:
- Naaf-moer loshalen en verwijderen
- Met kunstof/nylon kop hamer paar tikjes tegen as uiteinde zodat hij los komt en iets naar binnen schuift
- Track-rod los maken van de upright/fusee (moertje onder remklauw)
- Bovenste mounting plinth van upright los halen (inbus boutjes) en camber shims opvangen
- Fusee kan nu draaien en kantelen op de onderste fuseekogel en heeft genoeg ruimte om de as uit het wiellager te halen
- Even de bovenste twee inbus bouten met het handje weer vast zetten zodat fusee weer 'recht' omhoog staat en kan draaien (trackrod nog los)
- Aandrijfas zit nu nog in bak vast, tik tegen de achterkant van de tripode om de veer-ring op de steekas in de diff te lossen
- Hele as er nu rustig uit tillen
Let bij revisie/herbouw van homokineten en tripodes op dat de ballen (homokineet) of lagers/wielen (tripode) in dezelfde banen in de behuizing terug gaan en niet worden verwisseld! (als natuurlijk niet de zaak al teveel speling heeft en ze versleten zijn)
Deze onderdelen (banen in behuizing en kogels/lagers) lopen namelijk in de levensduur op elkaar in. Als je die door elkaar gooit dan loop je het risico dat een homokineet 'stroef' gaat lopen op bepaalde hoeken en daardoor kan oververhitten (stroefheid == wrijving)
Ook opletten dat een tripode verbinding (dus met 3 'wieltjes' op naald-lagers er in) **NIET** met homokineet-vet mogen worden gevuld/gesmeerd! Homokineet vet bevat een behoorlijk aandeel vaste toevoegingen (o.a. molybdeensulfide) om de hoge drukken van de stalen ballen tegen de geleiders te weerstaan en geleiden. Deze toevoegingen zijn echter niet compatible met de naald-lagers die veel in tripodes gebruikt worden en die gaan erdoor vast zitten.
NEO maakt erg goed (hoewel duur) homokineet vet: HPCC#1
http://www.neosyntheticoil.com/hpcc1-grease/
Tripode-vet is hier speciaal voor en is vaak een wat 'dunner' vet is als homokineet vet:
http://www.raceparts.co.uk/products/dri ... int+Grease
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..