harrys schreef:dempers v+a zijn bilstein met nitron veren, kg/cm waarde staat niet op de veren. dempers voor 9 klikken vanaf 0, zitten wel 25 op of zoiets achter helaas geen klikken maar ongeveer op 20 % van hard gok ik. ik denk dat je met deze dempers alleen de rebound verstelt. wielen ats met kumho v70a.stabi voorvheb ik zachter verzet naar middenpositie van de gaten
Ik ben zeker geen 'coureur' (ontbreekt me gewoon aan aanleg en gevoel ervoor om dat onder de knie te krijgen), maar misschien toch 1 en ander..
Hoe hoog staat de auto? Zou het kunnen dat de voor-demper van het buitenste voorwiel op z'n bumpstops stoot/stuitert in lange snelle bochten en daar de onrust vandaan komt? Zou dan wellicht een tikkie hoger qua rijhoogte moeten worden gesteld of misschien iets sterkere veren monteren om 'm van de stops te houden.
V70A's zijn (vermoed ik) qua grip en belasting voor deze Bilstein set aan de bovengrens van hun kunnen. De Yoko A048-LTS semis waar ze voor ontworpen zijn, zijn meestal niet een erg zachte cq grippy compound.
Lotus engineers maken graag gebruik van relatief lage veersterktes en sterke demping setting in de schokbrekers. Dat werkt vaak prima voor een relatief rustig en soepel veer-gedrag, maar gaat inderdaad in situaties met langdurige gewichtsverplaatsing (zoals in een lange door-draaier) een probleem opleveren omdat de veer dan wellicht niet sterk genoeg is om de auto ver genoeg 'omhoog' te houden en hij op de bumpstops gaat liggen en je effectief plots een zeer hoge 'veersterkte' krijgt.
Oh BTW.. Probeer voor de lol eens de ARB/stabi een paar rondjes helemaal zacht te zetten en een paar helemaal hard om te zien wat hij gaat doen. Deze autotjes willen nog wel eens anders daarop reageren als 'in de boeken' beschreven staat dus de uitkomst is soms verrassend
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..