Nieuwe productie carbon Parts Speedster/Lotus Elise/Europa
Re: Is er animo voor extra batch koplampen en carbon panelen
lekerrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr
captain slow
Re: Nieuwe productie carbon Parts Speedster/Lotus Elise/Euro
Even een update:
Voor zowel de Lotus Europa S als de Opel Speedster zijn de vormmallen voor het topdashboardeel klaar in ruwbouw.
Ze worden nu aan de hand van een Speedster en een Europa S fijngeslepen, zodat de mallen gereed zijn voor productie.
De sidesills/ afdekking van de instaptreden heb ik tot nu toe enkel van de Europa, maar deze wijken slechts zeer minimaal af van de speedster. Door de lagere deuren lopen deze iets verder door naar beneden. Zaag ik het onderste randje 20mm eerder af -> Speedster.
Enkel zijn deze dan zonder de driehoekjes erin, maar gewoon glad.
Groeten, Ruud
Voor zowel de Lotus Europa S als de Opel Speedster zijn de vormmallen voor het topdashboardeel klaar in ruwbouw.
Ze worden nu aan de hand van een Speedster en een Europa S fijngeslepen, zodat de mallen gereed zijn voor productie.
De sidesills/ afdekking van de instaptreden heb ik tot nu toe enkel van de Europa, maar deze wijken slechts zeer minimaal af van de speedster. Door de lagere deuren lopen deze iets verder door naar beneden. Zaag ik het onderste randje 20mm eerder af -> Speedster.
Enkel zijn deze dan zonder de driehoekjes erin, maar gewoon glad.
Groeten, Ruud
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Re: Nieuwe productie carbon Parts Speedster/Lotus Elise/Euro
Hoi Ruud,
Hoeveel lichter zouden bodydelen ongeveer worden t.o.v. de originelen?
Ik vind bv de motorklep (achter dus) behoorlijk zwaar voor wat het is.
Als je daar bv minimaal de helft van het gewicht af zou kunnen halen dan heb ik wel interesse voor zo'n klep. Voorklep dan trouwens ook wel
Hoeveel lichter zouden bodydelen ongeveer worden t.o.v. de originelen?
Ik vind bv de motorklep (achter dus) behoorlijk zwaar voor wat het is.
Als je daar bv minimaal de helft van het gewicht af zou kunnen halen dan heb ik wel interesse voor zo'n klep. Voorklep dan trouwens ook wel
Re: Nieuwe productie carbon Parts Speedster/Lotus Elise/Euro
Lichtste variant wordt carbon en dan gespoten in eigen carrosseriekleur.
Heb nog geen producten geheel gereed, dus kan nog niet met zekerheid zeggen hoeveel het gaat schelen.
Denk dat de dashboardplaat een eerste testcase wordt om te kijken hoeveel het scheelt.
Dashboardplaat laat ik trouwens niet glanzend, maar mat opleveren, om hinderlijke terugslag in de voorruit te voorkomen.
Ruwe schatting loopt uiteen (op basis van een Elise), wanneer de volledige body (minus dashboard) van carbon zou zijn ipv polyester je een gewichtsbesparing van 50-70 kilo zou hebben.
Groeten, Ruud
Heb nog geen producten geheel gereed, dus kan nog niet met zekerheid zeggen hoeveel het gaat schelen.
Denk dat de dashboardplaat een eerste testcase wordt om te kijken hoeveel het scheelt.
Dashboardplaat laat ik trouwens niet glanzend, maar mat opleveren, om hinderlijke terugslag in de voorruit te voorkomen.
Ruwe schatting loopt uiteen (op basis van een Elise), wanneer de volledige body (minus dashboard) van carbon zou zijn ipv polyester je een gewichtsbesparing van 50-70 kilo zou hebben.
Groeten, Ruud
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Re: Nieuwe productie carbon Parts Speedster/Lotus Elise/Euro
50-70kg verschil lijkt me erg optimistisch, want ik denk dat alle Speedster bodydelen bij elkaar dat ongeveer wegen...
Re: Nieuwe productie carbon Parts Speedster/Lotus Elise/Euro
Ik zal het stuk voor stuk wegen, als de componenten klaar zijn. Dat werkt het beste lijkt me.
Groeten, Ruud
Groeten, Ruud
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7380
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Re: Nieuwe productie carbon Parts Speedster/Lotus Elise/Euro
Oem NA frontclam zou 14 kilo moeten zijn, en de achterclam 28 kilo.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Re: Nieuwe productie carbon Parts Speedster/Lotus Elise/Euro
Mooi project.
De koplampen en instapdorpels klinken heel goed.
De turbo frontlip en wielkasten zijn nog niet in ontwikkeling? Daar heb ik ook zeker wel oren naar.
De koplampen en instapdorpels klinken heel goed.
De turbo frontlip en wielkasten zijn nog niet in ontwikkeling? Daar heb ik ook zeker wel oren naar.
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7380
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Re: Nieuwe productie carbon Parts Speedster/Lotus Elise/Euro
Die dunne wielkast binnenvormen inderdaad.
Die zijn oem iets van 270 euro, en daar is echt veel vraag naar.
Een mooie licht carbon (mag lelijk zijn want je ziet ze toch niet) versie zou best verkopen.
Die zijn oem iets van 270 euro, en daar is echt veel vraag naar.
Een mooie licht carbon (mag lelijk zijn want je ziet ze toch niet) versie zou best verkopen.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Re: Nieuwe productie carbon Parts Speedster/Lotus Elise/Euro
De malproductie voor de Europa is gestart en verwacht binnenkort de eerste producten.
Ik hou jullie op de hoogte. Helaas kost het ontwikkelen van nieuwe producten enige tijd.
Groeten, Ruud
Ik hou jullie op de hoogte. Helaas kost het ontwikkelen van nieuwe producten enige tijd.
Groeten, Ruud
Re: Nieuwe productie carbon Parts Speedster/Lotus Elise/Euro
Bijgevoegd eerste foto van proto dash.
Aangezien het originele dashboard ietwat schuimachtig is, is er een mal gemaakt van het origineel.
Vervolgens wordt daarvan weer een positief gemaakt in polyester om te kijken of hij recht is en niet omhoog wijkt.
Het enige wat nog gaat verdwijnen is de kleine inkeping bij de verhoging, dat wordt in carbon niet bijzonder mooi en is bijzonder lastig te lamineren.
Dashboard dat te zien is, is Europa/Exige/Elise, voor een Opel Speedster zal dit echter precies hetzelfde gaan.
Vanaf aankomende week gaan we beginnen met lamineren in carbon, dan volgt er nog een afwerking en 2 lagen blanke lak.
Excuses voor de vertraging, maar het is helaas een vrij arbeidsintensief traject als je het goed wil doen.
Groeten, Ruud
Aangezien het originele dashboard ietwat schuimachtig is, is er een mal gemaakt van het origineel.
Vervolgens wordt daarvan weer een positief gemaakt in polyester om te kijken of hij recht is en niet omhoog wijkt.
Het enige wat nog gaat verdwijnen is de kleine inkeping bij de verhoging, dat wordt in carbon niet bijzonder mooi en is bijzonder lastig te lamineren.
Dashboard dat te zien is, is Europa/Exige/Elise, voor een Opel Speedster zal dit echter precies hetzelfde gaan.
Vanaf aankomende week gaan we beginnen met lamineren in carbon, dan volgt er nog een afwerking en 2 lagen blanke lak.
Excuses voor de vertraging, maar het is helaas een vrij arbeidsintensief traject als je het goed wil doen.
Groeten, Ruud
- aKra
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1778
- Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
- Locatie: NH
Re: Nieuwe productie carbon Parts Speedster/Lotus Elise/Euro
En de Speedster ook met twee speakers in het dashboard?
Stiekem wel een interessante upgrade
Stiekem wel een interessante upgrade
- timmyboy55
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1590
- Lid geworden op: 16 okt 2012 19:34
- Locatie: Schoorl
- Contacteer:
Re: Nieuwe productie carbon Parts Speedster/Lotus Elise/Euro
Akra, ik dacht precies hetzelfde, of het dashboard van de Elise moet ook precies passen op onze wagens, dan vind ik dat ook prima, vind m zelfs wat luxer staan!
- S. Gonzales
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1925
- Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
- Locatie: Noord Holland
Re: Nieuwe productie carbon Parts Speedster/Lotus Elise/Euro
"Dashboard dat te zien is, is Europa/Exige/Elise, voor een Opel Speedster zal dit echter precies hetzelfde gaan."
Niet goed gelezen?
Hier wordt het werkproces bedoeld, met als voorbeeld een afbeelding van een Lotus dash.
Niet goed gelezen?
Hier wordt het werkproces bedoeld, met als voorbeeld een afbeelding van een Lotus dash.
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Re: Nieuwe productie carbon Parts Speedster/Lotus Elise/Euro
Voor de Lotus is aardig wat te koop in Carbon. Zo ook een dashboard:
(Overigens niet een upgrade die ik persoonlijk zo doen, want geef mij maar een mooi, niet reflecterend, alcantara bekleed dashboard...)
(Overigens niet een upgrade die ik persoonlijk zo doen, want geef mij maar een mooi, niet reflecterend, alcantara bekleed dashboard...)