Ah.. oops.. Dat zijn gewoon dezelfde blokken; de blokken van de Elise en Speedster, inmiddels aangepast
De eigenschappen:
De mannen van Pagid publiceren geen goeie diagrammen, een omschrijving:
RS 14 Black
This is a medium high friction value ceramic type compound with very good modulation, high fade resistance, low heat conductivity, and a good wear rate up to a temperature of 650°C (1.200°F). It is kind on discs, with visible grooving, but a limitation of hairline cracks. Applications: NASCAR, CART, F3, Touring cars, GT cars, WSC, Trans Am and Rally.
RS 4-2 Blue
A medium friction racing compound with good cold friction and fading resistance up to 500°C ( 930°F).
The 4-2 compound has an acceptable rotor wear rate and a very good modulation (adjustment). It is a Classic Rally compound and is used also for small Single-Seater ( F3, F-Ford, Club Racing and Showroom Stock).
In het algemeen wordt voor de Elise S1 en Elise S2 de Pagid RS14 als dé benchmark gebruikt. Lotus gebruikte voor de Motorsport Elise's ook RS14 als de standaard blokken.
Je moet alleen wel in ogenschouw nemen dat RS14 opgewarmt moet worden voor optimale prestaties. Dat wil niet zeggen dat ze op straat slecht funktioneren. Je zou kunnen zeggen dat ze op straat vergelijkbaar zijn met de eigenschappen van de RS42 maar dus naarmate ze warmer worden meer gaan bijten en meer frictie ontwikkelen.
Overigens.. RS14 kan enorm piepen. Dat is voor sommige mensen een afknapper en is te zoeken in de hardheid van de compound. De RS42 heeft dat wat minder. Bij SBS heb je de keuze om ze al dan niet met anti-piep plaat te bestellen; daarmee elimineer je het probleem voor 95%.
SBS zit zoals eerder gemeld naar mijn gevoel tussen de RS42 en RS14 in. Het enige wat ik minder vindt aan de SBS Pro-Track is de 'initial bite' zoals die bij opgewarmde RS14 blokken te vinden is. Dat redt je gewoon niet met die SBS blokken, maar kwa frictie heb ik het gevoel dat ze erg gelijkwaardig zijn.
We hebben op Zandvoort meerdere auto's met SBS blokken gehad de laatste keer (inclusief mijn eigen auto) en ik moet zeggen dat ik na enige gewenning toch min of meer hetzelfde rempunt voor de Tarzan had als met de RS14's. (op plm. 70 meter) Dat is overigens wel met een Honda motor, dus ik vermoed kwa snelheid ongeveer in de buurt van een Speedster Turbo..