Iets met een carburateur
- S. Gonzales
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1924
- Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
- Locatie: Noord Holland
Re: Iets met een carburateur
Ambu's, brandweer en traumahelikopter weer afgebeld? Goed gedaan Alex
Yep, heb zelf ook een 'vrij brede' technische toekomst achter mij liggen. Van grote dieselmotoren tot zeer kleine tweetakten, van fiets tot "Rainbow Chaser", van Vespa driewieler tot vuilnis ophaalsystemen, enz. enz.
Ik herken wat Stefan zegt, maar de digitale kant heeft ook zo zijn uitdagingen. En tijdens mijn opleiding heb ik geleerd dat je in dit vak nooit uitgeleerd raakt!
Maar idd heerlijk Stefan, ff lekker aan zo'n oud motortje werken herken ik helemaal.
Yep, heb zelf ook een 'vrij brede' technische toekomst achter mij liggen. Van grote dieselmotoren tot zeer kleine tweetakten, van fiets tot "Rainbow Chaser", van Vespa driewieler tot vuilnis ophaalsystemen, enz. enz.
Ik herken wat Stefan zegt, maar de digitale kant heeft ook zo zijn uitdagingen. En tijdens mijn opleiding heb ik geleerd dat je in dit vak nooit uitgeleerd raakt!
Maar idd heerlijk Stefan, ff lekker aan zo'n oud motortje werken herken ik helemaal.
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
- stefan
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: 30 jun 2008 9:18
- Locatie: grobbendonk
Re: Iets met een carburateur
echt zalig he joop...maar men koffiekoeken zijn ook lekker he
grasmaaiers..enz
- S. Gonzales
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1924
- Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
- Locatie: Noord Holland
Re: Iets met een carburateur
Absoluutstefan schreef:echt zalig he joop...maar men koffiekoeken zijn ook lekker he
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Re: Iets met een carburateur
hebben jullie carb-guru's toevallig ook kennis van heaters?
Ik heb een heater op diesel, een zgn "porta heat lawn boy"
zo'n groene : http://www.purplewave.com/cgi-bin/mnlis ... 0502/S9498
heeft altijd perfect gewerkt, maar is plotsklaps gestopt. En ik krijg het zelf deels gevonden.
Zoek al tijden iemand die hier kennis van heeft..
Ik heb een heater op diesel, een zgn "porta heat lawn boy"
zo'n groene : http://www.purplewave.com/cgi-bin/mnlis ... 0502/S9498
heeft altijd perfect gewerkt, maar is plotsklaps gestopt. En ik krijg het zelf deels gevonden.
Zoek al tijden iemand die hier kennis van heeft..
- S. Gonzales
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1924
- Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
- Locatie: Noord Holland
Re: Iets met een carburateur
Tja... het is niet mijn specialisme maar "Niet geschoten is altijd mis" dus vertel,
wat doet ie niet en wat doet ie wel?
Het is alweer bijna Sinterklaas merk ik.
wat doet ie niet en wat doet ie wel?
Het is alweer bijna Sinterklaas merk ik.
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Re: Iets met een carburateur
Het ding werkt naar mijn idee relatief simpel.
Er zit een electromotor op met fan die rond draait. De fan blaast de warmte+vlam naar buiten.
Aan de achterzijde hiervan zit een schijf met 4 sleuven erin, daar zitten van die bakkelieten/carbonnen schijfjes. Die kunnen wat naar binnen en buiten bewegen.
Daar komt een houder op met 2 'kamers'.
1kamer voor lucht aanzuiging, 1kamer voor lucht weg blazen.
De lucht die weggeblazen wordt moet een druk hebben van ~50psi, maar ik kom slechts tot ~5psi.
Niet voldoende dus, want de lucht die weggepompt wordt moet die druk hebben om in de nozzle een vacuum te creeren om de brandstof op te zuigen uit de tank.
Zit een stelschroef op voor de druk, maar dat maakt niets uit. Ik krijg daar geen 45psi verschil mee
Heb al vanalles vervangen, pakkingen, behuizing met die 2 kamers, nieuwe filters. Krijg het niet gevonden... Ik dacht eerst dat de lucht gewoon ergens langs zou weglopen (een lek) maar het zit eigenlijk zo strak dat me dat haast onmogelijk lijkt.
Vraag me af of het nog uit maakt welke kant de motor op draait, maar op youtube filmpjes van hetzelfde apparaat zie ik hem ook dezelfde kant op draaien.
Heater guru gezocht dus
Er zit een electromotor op met fan die rond draait. De fan blaast de warmte+vlam naar buiten.
Aan de achterzijde hiervan zit een schijf met 4 sleuven erin, daar zitten van die bakkelieten/carbonnen schijfjes. Die kunnen wat naar binnen en buiten bewegen.
Daar komt een houder op met 2 'kamers'.
1kamer voor lucht aanzuiging, 1kamer voor lucht weg blazen.
De lucht die weggeblazen wordt moet een druk hebben van ~50psi, maar ik kom slechts tot ~5psi.
Niet voldoende dus, want de lucht die weggepompt wordt moet die druk hebben om in de nozzle een vacuum te creeren om de brandstof op te zuigen uit de tank.
Zit een stelschroef op voor de druk, maar dat maakt niets uit. Ik krijg daar geen 45psi verschil mee
Heb al vanalles vervangen, pakkingen, behuizing met die 2 kamers, nieuwe filters. Krijg het niet gevonden... Ik dacht eerst dat de lucht gewoon ergens langs zou weglopen (een lek) maar het zit eigenlijk zo strak dat me dat haast onmogelijk lijkt.
Vraag me af of het nog uit maakt welke kant de motor op draait, maar op youtube filmpjes van hetzelfde apparaat zie ik hem ook dezelfde kant op draaien.
Heater guru gezocht dus
- aboellaard
- Mega lid
- Berichten: 821
- Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
- Locatie: Emst
Re: Iets met een carburateur
Geen heater guru, maar op internet is wel wat te vinden. Kijk hier even: http://assets.phpdistribution.com/other ... l_2009.pdf. Daar staat het een en ander over de Portaheater of Lawnboy (beide merken van Toro blijkbaar). Op pagina 11 staat een beschrijving van de luchtpomp: 4 carbon schijven die in een kamer ronddraaien, zoals je al beschreef.
Maar moet die druk echt 3.5 bar (50 psi) zijn? Als dat maar 0.35 bar (5 psi) is en het moet echt 50 zijn, is er dan niet iets met de pomp aan de hand? Kan je die 50 psi met een compressor nabootsen.
Staat in dat manual ook nog een soort troubleshooting guide. Daar wordt vaak naar de jet (nozzle) gewezen. Maar die heb je waarschijnlijk al 3 keer schoon gemaakt
Maar moet die druk echt 3.5 bar (50 psi) zijn? Als dat maar 0.35 bar (5 psi) is en het moet echt 50 zijn, is er dan niet iets met de pomp aan de hand? Kan je die 50 psi met een compressor nabootsen.
Staat in dat manual ook nog een soort troubleshooting guide. Daar wordt vaak naar de jet (nozzle) gewezen. Maar die heb je waarschijnlijk al 3 keer schoon gemaakt
Re: Iets met een carburateur
hey, thanks! ga die eens bekijken!
nozzle heb ik al een nieuwe, nieuwe rubber ringetjes, nieuwe filters, nieuwe behuizing, etc. etc.
En als ik met de compressor (=8bar) blaas door het slangetje, meer dan eigenlijk nodig is, dan krijg ik een groter sproeibeeld dan zou moeten, maar ligt dichter bij zoals het eruit moet zien dan met 0.5bar.
nozzle heb ik al een nieuwe, nieuwe rubber ringetjes, nieuwe filters, nieuwe behuizing, etc. etc.
En als ik met de compressor (=8bar) blaas door het slangetje, meer dan eigenlijk nodig is, dan krijg ik een groter sproeibeeld dan zou moeten, maar ligt dichter bij zoals het eruit moet zien dan met 0.5bar.
- aboellaard
- Mega lid
- Berichten: 821
- Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
- Locatie: Emst
Re: Iets met een carburateur
Je hebt vast wel een reductieventiel op je compressor Als ik die foto's van je werkplaats zie word ik heel erg jaloers en bij zo'n werkplaats hoort een reductieventiel (ook handig voor de verfspuit). Pas alleen wel heel erg goed op, want dit soort ideetjes zorgt bij mij altijd voor narigheid. Ik weet bijvoorbeeld niet of die druk statisch gemeten wordt. Als dat zo is, dan is de dynamische druk (met dat lek door de nozzle) waarschijnlijk een stuk kleiner. Maar als je compressor dan een veel grotere opbrengst heeft dan die luchtpomp, krijg je een veel hogere dynamische druk. Misschien toch even een vrijwilligger van de straat plukken. En alvast de brandweer bellen
Re: Iets met een carburateur
Haha ik test het sproeibeeld niet met bougie erbij alleen luchtdruk en brandstof.
Ben niet helemaal gek
Ik ga vanavond nog eens de speling van de rotor en bladen eens bekijken...
Ben niet helemaal gek
Ik ga vanavond nog eens de speling van de rotor en bladen eens bekijken...
Re: Iets met een carburateur
check! ook weer opgelost!
heb er toch een paar avonden op gezeten zeg.
was een klein ringetje in het luchtcircuit tussen de behuizing met de filters en de schijf.
het is trouwens geen 50psi maar 5,5psi
heb er toch een paar avonden op gezeten zeg.
was een klein ringetje in het luchtcircuit tussen de behuizing met de filters en de schijf.
het is trouwens geen 50psi maar 5,5psi