Maik schreef:Alex, misschien ook wel een idee om even erbij te vermelden wat precies je doel is met deze studie/zoektocht naar perfectie (?)
Wil je echt de auto uiteindelijk heftig aanpassen als je denkt dat je bovenstaande plaatje helemaal compleet hebt? Dus als het moet (zal blijken uit je studie), de zaag in de uprights/stuurarmen?
Heb je nu het idee dat de auto veel beter zou kunnen sturen, of (veel) harder de bocht door zou kunnen? En is je doel misschien niet te hooggespannen?
Begrijp me niet verkeerd hoor, ik wil je enthousiasme zeker niet temperen, ik zal met interesse deze topics volgen, wie weet ga ik dan ook nog weleens wat andere instellingen proberen, maar ik denk niet dat je bijvoorbeeld moet verwachten dat je max. g-krachten van 1.2-1.3G naar 1.5-2.0-7.5G gaan
Ik denk zelf dat het op dat vlak alleen nuanceverschillen worden. Het stuurgevoel is waarschijnlijk een stuk heftiger te beinvloeden.
Ben benieuwd
Doel is zo snel mogelijk een bocht door te gaan (eigenlijk mid corner zoveel mogelijk g), maar dan met wat beperkingen. Met die beperkingen doel ik dan vooral op economische haalbaarheid. Natuurlijk kan je alles gaan veranderen, maar eigenlijk zou ik wel eens willen weten wat het grootste verschil is voor het minste geld. En dan kom ik op een dergelijk lijstje. Dus vanuit standaard Speedster, wat verander je, binnen redelijke economische grenzen, om zoveel mogelijk g in een bocht te kunnen trekken. Mijn lijstje, losjes, op volgorde van prioriteit.
Ik heb daar overigens zelf geen bepaald doel in. Bijvoorbeeld wat banden betreft ga ik niet naar semi-slicks. Rij ik te weinig circuit voor. Maar daar lever ik het merendeel dus al in. Oh nee, merendeel lever ik in omdat ik gewoon niet kan rijden
, dus dat is eigenlijk het eerste.
Maar wat ik minder kan hebben is dat mensen bijvoorbeeld gaan roepen dat je het beste er een zo zwaar mogelijke roll bar onder kan zetten. Met wat vage kwalitatieve uitspraken over wat het ding allemaal voor je kan doen. Ik heb eens een 1" bar doorgemeten en in vergelijking met de standaard bar is dat ding gewoon 5-10 maal sterker. Allemaal prima, maar als de roll bar origineel ongeveer 20-30% van de veersterkte (installed) is, en die 1" bar opeens naar meer dan 100% gaat, dan ben je echt verkeerd bezig. Zelfde geldt voor vering, demping, bumpsteer, rollsteer etc. Na heel wat uren onder de auto en vergelijken met de nodige literatuur, kom ik tot de voorzichtige conclusie dat die jongens van Lotus helemaal zo gek nog niet waren. De geometrie is heel klassiek opgezet, double non-parallel wishbones, full Ackerman etc. en er is gewoon heel weinig op aan te merken. Maar het is altijd een compromis. Dus als je zo snel mogelijk een bocht door wilt en bereid bent een en ander in te leveren ...