dumpvalve monteren

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Plaats reactie
marcovogie

dumpvalve monteren

Bericht door marcovogie »

Hallo,

Ik ben van plan om mijn 2.0 turbo te voorzien van een dumpvalve.
Biesheuvel, M-tech en van Beek konden mij niet helpen aan een dumpvalve voor een speedster.
Waarom weet ik eigenlijk niet, maar na wat research gaat het in ieder geval een Collins worden die geschikt is voor alle opel-turbo's.
Voor dat ik hem bestel, heb ik nog een aantal vragen:

- op hoeveel bar draait een z20let orgineel en/of gechipte? (Collins kan tot 2 bar aan).
- is een dumpvalve eigenlijk niet universeel..en dat de bovengenoemde bedrijven er alleen geen sets voor hebben incl. de slang?
- op welke plek sluiten jullie de dumpvalve aan op de foto?
- waar is dat korte afgedopte zwarte stuk slang voor op de foto?
- waar zit de originele recirculatie klep?


Afbeelding


Groeten, Marco
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: dumpvalve monteren

Bericht door tibby »

Als je nog even wacht kan je mijn forge dumpvalve kopen. Zijn een 4 tal veertjes bij voor af te stellen. Ik stel deze valve voor jou af en reinig/smeer ze. Kan je krijgen voor 40 euro inc de veertjes.

foto vd forge in m'n speedster

Afbeelding

foto veertjes met waardes
Green - 5-15 PSI


Yellow - 15-23 PSI


Blue - 23-30 PSI


Red - 30 + PSI




Afbeelding


waardes in verschillende stage's....
Standard VXT - 0.85
Stage 1/2 - 1.0-1.15
Stage 3 - 1.2
Hybrid turbo - 1.3
info is van Thorney motorsport. Mijn eerste hybrid draaide 1.5 en nu 1.9

De z20let dumpvalves die je nodig hebt dienen een twin piston type te zijn ivm je LMM.



oem recirc valve zit hier.... nr 1
oem membraam kan scheuren als de wagen opgevoerd is. Wordt meestal vervangen door een forge recirc valve...



Afbeelding

info aansluiting dumpvalve

http://www.courtenaysport.co.uk/downloa ... ngInfo.pdf



Ikzelf ga voor terug een gesloten systeem ivm rijdbaarheid.

grtz
captain slow
marcovogie

Re: dumpvalve monteren

Bericht door marcovogie »

Hee Tibby,

Ik neem hem graag van je over.
Wat bedoel jij met rijbaarheid? bedoel je dat je het geluid niet prettig vind? of rijd de auto minder lekker?
En de oem klep.. hoe merk je dat deze kapot is? En heeft de klep nog nut als de forge erop zit?


Ik stuur je ook een pm over de koop je van de forge.
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: dumpvalve monteren

Bericht door tibby »

De Forge kan de druk (1.9 bar) van mijn k16 charger niet snel genoeg kwijt. Hierdoor heb ik geflutter wat niet goed is voor m'n turbo. In mijn geval heb ik een big piston valve nodig.

Deze testen uitgevoerd door een Duits lid (CS) met ong. dezelfde set up zoals ik.

In mijn geval moet ik de blauwe/rood veer steken in de Forge. Vol vermogen maar geflutter.
Nu heb ik dus de gele veer steken, welke mijn druk niet aan kan en dus vermogenverlies heb, maar het geflutter is voorbij...

Dit is de reden dat ik naar een gesloten systeem ga.

Aan de ombouw ga ik over een week beginnen.

Verdiep je even in de pro's en cons van open dumpvalves zou ik zeggen bij een z20let motor.

grtz
captain slow
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: dumpvalve monteren

Bericht door Arno »

marcovogie schreef: - waar is dat korte afgedopte zwarte stuk slang voor op de foto?

Waarschijnlijk heeft er al daar een dumpvalve aangesloten gezeten maar heeft de vorige eigenaar de zaak weer terug naar origineel gebracht :?:

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: dumpvalve monteren

Bericht door tibby »

Nog vergeten te zeggen.........
Laat je recirc valve zitten en plaats eens een open droge filter (cone type). Kan zijn dat je je oem recirc valve ook hoort afblazen. Bij Evo's is dit het geval....
Mss dat een ander lid hier meer info over heeft omtrent????

grtz
captain slow
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: dumpvalve monteren

Bericht door Daan »

Het verschil tussen een open dv en een recirculerende is dat de eerste zijn (door de lmm) gemeten lucht afblaast in de buitenlucht en de tweede afblaast terug het systeem in. In beide gevallen zou dit met een correct afgestelde dv geen verschil op moeten leveren qua rijdbaarheid. Bij een open dv zal je bij het schakelen heel even rijk lopen (minder lucht ivm afblazen maar wel brandstof inspuiting ivm meting van de lmm) wat kan resulteren in knallen of vlammen. Hoe erg dit is hangt af van je mengselverhouding. Ik rij zelf al jaren met een open Forge dv. Dit is universeel en niet blok afhankelijk.

Als je dv sputtert is de veer te strak. De Greddy-style dv's zijn voorzien van een stelschroef en daardoor makkelijker en fijner af te stellen dan veren wisselen op de gok.
Mijn dv zit tussen de intercooler en gasklep.

Succes!
Opel Speedster 2.2 Turbo
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: dumpvalve monteren

Bericht door tibby »

Een universele Forge geeft een foutmelding bij de z20let en de motor slaat af. Dienen twin piston te zijn. Klein pistonnetje (plastiek) houd op stationair de dumpvalve dicht. Daarom dat er ook verschilllende veertjes voor vacuum verkrijgbaar zijn... Een universele (enkele piston) staat open stationair (hoog vacuum) en de motor slaat af....

Dacht zelfs dat ze bij Forge de fmvd004 speciaal ontwikkeld hadden voor de GM/Saab motoren. Schiet mij niet af als het niet waar is.. :)


Oem vacuum bij z20let dient - 0.7/ -0.8 te zijn....

grtz
captain slow
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: dumpvalve monteren

Bericht door Daan »

Welke fout geeft hij dan? En slaat hij af vanwege deze fout?
Opel Speedster 2.2 Turbo
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: dumpvalve monteren

Bericht door tibby »

The dump valve for these engines must be a twin piston unit as the car has air mass metering. The twin piston unit stops the valve breathing un-metered air on vacuum, confusing the engine ECU (info Courtenay Sport )
Alles staat terug te vinden in bovengaande link van de dumpvalve aansluiting....
grtz
captain slow
Gebruikersavatar
aKra
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1778
Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
Locatie: NH

Re: dumpvalve monteren

Bericht door aKra »

Een externe dumpvalve staat ook garant voor vlammen van twee meter. In verband met het rijke mengsel bij afblazen.
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: dumpvalve monteren

Bericht door Daan »

tibby schreef:The dump valve for these engines must be a twin piston unit as the car has air mass metering. The twin piston unit stops the valve breathing un-metered air on vacuum, confusing the engine ECU (info Courtenay Sport )
Alles staat terug te vinden in bovengaande link van de dumpvalve aansluiting....
grtz
Dan plaats je de MAF na de dv.
Opel Speedster 2.2 Turbo
marcovogie

Re: dumpvalve monteren

Bericht door marcovogie »

Vandaag contact gehad met Ed (vorige eigenaar).
Het slangetje op het spruitstukje was idd van een dumpvalve die er opgezeten heeft.
Het spruitstukje is orgineel, hij heeft er een nippel ingedraaid.

Reden dat er nu geen dumpvalve opzit komt omdat klasen (de bekende tuner) het afraad om een open dumpvalve te monteren.

Dit door het lmm verhaal waardoor je een te rijk mengsel krijg.

Door deze reden neem ik niet het risico om problemen te krijgen.

Mochten er mensen zijn die hier anders overdenken, of gewoon graag een dumpvalve willen: Tibby heeft nog een forge zgan liggen.
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: dumpvalve monteren

Bericht door tibby »

:yes:
captain slow
Plaats reactie