Lewinsky

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Gebruikersavatar
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2801
Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Lewinsky

Bericht door allen »

Goed, ik kom er de laatste tijd steeds niet toe om het verslag hier te plaatsen, maar laten we maar beginnen met een paar copy paste berichten van een ander forum. Progressie aan het project zal ik voortaan op Speedsterclub bijhouden, gezien ik bij de buren eigenlijk niet veel meer te melden heb. Teveel grote luxe wagens waar ik niets mee heb. :mrgreen:
Zal komende week dan nog even een update geven wat er in de tussentijd is veranderd.
Waar zal ik eens beginnen. Zoals gezegd de auto via een omweg naar huis gehaald.

De koelslangen eerst grof gepast, maar uiteindelijk lopen ze niet zoals de foto hieronder. Doordat heb blok 180 graden gedraaid is, moeten de slangen voorlopig een te lange weg lopen. Gelijk weer 400 euro voor een radiateur uitgeven werd me te gortig. De foto met de oplossing volgt nog.
Een andere radiateur waarschijnlijk ook, maar voor komend seizoen is het wel best zo.
Afbeelding

Tijdens het nalopen van wat we wel en niet hebben, komen we erachter dat we de gaskleppositiesensor missen. Nog altijd vergeten te bestellen. Morgen werk van maken.
Afbeelding

Geen bevestiging kunnen vinden voor de gaskabel.
Afbeelding

Blijkt deze bracket aan de backplate van het luchtfilter te moeten. Nadeel is tevens een lange kabel, maar gelukkig is er iemand die hiervoor een mooiere oplossing aan het zoeken is.
Afbeelding

Op de bovenste foto is de waterrail van Raceline te zien. Deze maakt het koelvloeistoftankje overbodig. Volgieten vanaf de toren en bij overdruk loopt de kvs via het kleine tuitje weg. Slangetje erop, naar een tankje en dan vangen we de kvs netjes op. Blijft het motorruim lekker schoon. Het grote gat is voor de sensor bedoeld die de fan van de radiateur aanstuurt. In mijn geval zal dat gebeuren door de Emerald, dus deze is inmiddels afgedopt.
Afbeelding

Aan de achterzijde van de waterrail komen de twee sensoren voor de Emerald.
Afbeelding

Handig, een wagen waar je overal makkelijk bij kunt. De brandstofrail kwam uit op de rechterzijde van de tunnel. Het motorblok was zoals gezegd 180 graden gedraaid, dus we kwamen met de nieuwe brandstofleiding niet uit. Nader onderzoek wees uit dat de koperen leiding gelukkig aan de linker kant van de middentunnel liep en op het eind met een boog naar rechts afboog. Tie wrap op het einde losgemaakt en het probleem was al snel opgelost.
Afbeelding

EGR? Niet op een Caterham uiteraard.
[url=http://www.flickr.com/photos/tookaphotoof/8420090334/]Afbeelding

Hier komt de temperatuursensor. 7,5 - 8 cm van de grond. :bag:
[url=http://www.flickr.com/photos/tookaphotoof/8418991273/]Afbeelding

Deze oldskool koppelingscilinder vervalt gelukkig. :mrgreen:
[url=http://www.flickr.com/photos/tookaphotoof/8418991723/]Afbeelding


Net als de standaard hoofdremcilinder die je op bovenstaande foto ziet. Heeft plaats gemaakt voor een AP versie. Iets meer kracht zetten, maar wel directer, als ik ze mag geloven.
Afbeelding

De kabelboom liep voor m'n gevoel te dicht langs het spruitstuk. Dan gooi je hem toch gewoon naar rechts? Klopt, alleen zat ik nu met het probleem dat de knipperlichten verkeerd om werkten. Hoe je dat dan oplost? Simpel. M'n knipperlicht is een 3 standen switch naast het stuur zoals je dat weleens op oude electronica ziet. 180 graden omdraaien en klaar was ik. :blink:
Afbeelding

Als laatste nog maar even melden dat ik goed was geschrokken toen ik de auto thuis op m'n gemakje kon bekijken. De uitlaatbeugel stond verkeerdom gemonteerd. Ondanks dat ik ze had verteld waar deze hoorde te zitten. De zoveelste die ik had gevraagd een lijstje op het raam te plakken. Maar het zou wel goed komen. Dat komt het ook wel, maar voorlopig helaas niet.
Afbeelding

Handig dat ze in m'n chassis zijn gaan boren, terwijl ik al 2 keer had aangegeven dat er al schroefdraad op de juiste plek zit hiervoor. Gezien ik al zoveel tegenslagen had gehad met de auto, had ik geen energie meer om mensen op hun flikker te geven. Zelf maar wat plaatwerk verwijderen om bij dat gat te komen.
Zoals het dus hoort te zitten.
Afbeelding

Het was ook schrikken van het gat van het spruitstuk. Rondom hoeft nog geen centimeter te zitten. Zoveel Caterhams op het internet te vinden waar gat rond het spruitstuk perfect is gedaan door hobbyboppen, en dan moet dit betaald werk voorstellen.
Afbeelding

Die gouden glitters deden me toch even de binnenzijde inspecteren. Tja... Stukjes plaatwerk en slijpsel. Ik zal wel een zeikerd zijn. Opruimen die handel en maar vergeten verder...
Afbeelding

Dat de auto onbeschermd buiten heeft gestaan heeft de lak helaas ook geen goed gedaan.
Afbeelding

Dit jaar staat dus op de planning om de auto in het voorjaar af te krijgen. Technisch welteverstaan. Afstellen zullen we waarschijnlijk bij Emerald laten uitvoeren.
Eén of twee seizoenen genieten en daarna gaat Lewinsky weer uit elkaar om haar compleet opnieuw op te bouwen. Chassis voor de zekerheid laten richten, nieuw plaatwerk en nieuwe lak.
Caterham => Britse degelijkheid...
Gebruikersavatar
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2801
Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Re: Lewinsky

Bericht door allen »

[quote="allen"]Zo weer veel te weinig tijd om me bezig te houden met de auto's, maar goed, het nieuwe onderstel zit er al een tijdje op dus nog een paar keer tijd zoeken voor een paar losse uurtjes en Lewinsky rijdt weer. Probleempje ondertussen met de ideale afstelling van het onderstel, want met de onderste draagarmen horizontaal heb ik krap 6,5 cm onder het carterpan. Drysump zou met het ontwerp van deze niet nodig zijn, maar zelfs dan win ik maar een centimeter ruimte. Moeten maar overwegen om misschien een andere set wielen te nemen waar dan gelijk een setje banden op gaan met een iets hogere wang.

Afbeelding
IMG_7780 by Tookaphotoof, on Flickr
Caterham => Britse degelijkheid...
Gebruikersavatar
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2801
Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Re: Lewinsky

Bericht door allen »

Het doel is dus om binnen 1 of twee maanden dit om te mogen draaien. Alles even afhankelijk van de tijd die ik heb. :bag:
Afbeelding
Seven by Tookaphotoof, on Flickr
Caterham => Britse degelijkheid...
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Re: Lewinsky

Bericht door Herman »

Deleted
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Re: Lewinsky

Bericht door Piet »

allen schreef:Het doel is dus om binnen 1 of twee maanden dit om te mogen draaien. Alles even afhankelijk van de tijd die ik heb. :bag:
Top Allen, 2 maanden!!!!
Moet je dan niet sleutelen ipv hier je tijd te verdoen.
Gebruikersavatar
Hendrik-Jan
Giga lid Carbon
Berichten: 3048
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:13
Locatie: Paleis 't Loo

Re: Lewinsky

Bericht door Hendrik-Jan »

Piet schreef:
allen schreef:Het doel is dus om binnen 1 of twee maanden dit om te mogen draaien. Alles even afhankelijk van de tijd die ik heb. :bag:
Top Allen, 2 maanden!!!!
Moet je dan niet sleutelen ipv hier je tijd te verdoen.
2 maanden? Dat hoor ik al 2 jaar
Lotus Elise S2
Gebruikersavatar
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2801
Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Re: Lewinsky

Bericht door allen »

Volgens mij begon het met twee weken Piet en duurt het inmiddels veel langer dan de door HJ z'n genoemde 2 jaar. M'n tijd vergooi ik momenteel vooral met werken, maar feitelijk is er nog zo weinig werk over dat de wagen in theorie in twee dagen ook wel klaar moet zijn. Een planning van 2 maanden haalt de druk dan wat van de ketel. :bag:
Caterham => Britse degelijkheid...
Gebruikersavatar
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2801
Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Re: Lewinsky

Bericht door allen »

Zal ik hier dan nog maar een update plaatsen? :mrgreen:
Alles leek makkelijk, maar er bleek toch serieus wat niet te kloppen in de kabelboom.
Kon er ook nog wel bij. Deze is door m'n broertje nu compleet ontleed en opnieuw in elkaar gedraaid.
Starten niet gelukt voor m'n vakantie die inmiddels ook alweer een maand of twee voorbij is?
Eerdaags Gaan we een aanhanger regelen en dan rijd ik de wagen even naar een bedrijf in de buurt om af te laten stellen.
Gelukkig dat ik in al die jaren nog even de moeite heb genomen m'n E achter B te halen.
Wellicht voor het einde van de zomer weer rijden?! Kan 2015 of 2016 zijn... :bag:
Ondertussen zelf druk bezig met een ander project.
Caterham => Britse degelijkheid...
Gebruikersavatar
speedster
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:10

Re: Lewinsky

Bericht door speedster »

Van Lopik in Hardinxveld Giessendam doet veel aan kitcars.
Vraag naar Wim van der Hil die eigenaar is van 2 kitcars.
Ze hebben daar een monteur die er met veel liefde aan sleutelt.
Ze halen eventueel je auto op met een autoambulance of aanhanger.
Zie reclame bij de kitcarclub.
Goed adres voor een goeie prijs.
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Re: Lewinsky

Bericht door Herman »

Deleted
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
Gebruikersavatar
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2801
Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Re: Lewinsky

Bericht door allen »

Ik zal m'n autoprojecten minder ingewikkeld houden dan de jouwe, anders wordt het 2076 voor me en zoveel jaren heb ik er vast niet meer in zitten.
Caterham => Britse degelijkheid...
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Re: Lewinsky

Bericht door the-duke »

Leuk weer eens wat van je te horen!
Misschien een tipje van de sluier oplichten van het andere project ;)

Gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Re: Lewinsky

Bericht door Maik »

Zet dat ding nou maar als de sodemieter bij Jan neer kleine man! Of had je iemand anders in gedachte?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Re: Lewinsky

Bericht door Piet »

Allen!!

Ik heb er vertrouwen in dat het nu gaat lukken.
Wim kan mij throtle bodies uitleggen, dan moet je wel erg goed zijn.
Gebruikersavatar
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2801
Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Re: Lewinsky

Bericht door allen »

Niet bij Jan, maar dichter bij huis. Wim inderdaad.

Ander project betreft een Defender 130 die ik twee jaar terug kocht.
Wordt langzaam omgebouwd tot een reiswagen. Compacte afzetunit was makkelijker geweest, maar te prijzig en ruimteverslindend wanneer ik hem niet nodig heb.
Achterbank vorig jaar eruit getrokken waar nu een nieuwe bak inclusief twee voorstoelen in staan en een permanent gemonteerde koelbox.
Stoelen kunnen voor en achter geheel plat. Wordt rechts een slaapplek voor ontworpen.
Houten vloer door een scheepstimmerman in de laadbak laten zetten en momenteel ook daar weer wat ideeën voor aan het uittekenen zodat ik in de bak kan leven en slapen. De huif moet een soort van lichtgewicht ingebouwde tentconstructie bevatten.
Auto wordt komende maand geïsoleerd. Is tevens m'n familiewagen en dat mag daarom best wat comfortabeler voor de oren. ;)


Één van de redenen waarom Lewinsky wat vertraging oploopt.
Caterham => Britse degelijkheid...
Plaats reactie