Project Saab

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Project Saab

Bericht door Smiley »

aboellaard schreef:Mag ik vragen wat voor een ARB je gebruikt?
Standaard.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Project Saab

Bericht door aboellaard »

Tijd voor wat stevigers :D Standaard is prima met standaard veren. Met sterkere veren zou je ook je ARB aan moeten passen. Voor de voor/achter balans. Hoe dat in de praktijk uitpakt kunnen de ervaringsdeskundigen beter vertellen.
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Project Saab

Bericht door Smiley »

Met de langere eyelets zijn de nieuwe dempers 2.5cm langer.
Afbeelding

Even een drooptest gedaan. Was eerst 2.5 cm op de oude NTR40's :shock:
Op de nieuwe is dat 8.5cm geworden. 8)

Waar die 3.5 extra cm droop nu vandaan komt snap ik nog niet helemaal. Iemand?


En voor de degenenen die er helemaal niks meer van snappen; dit is droop op de oude NTR40:
http://www.youtube.com/watch?v=5TK4jj3TO6Y

En op bijvoorbeeld een setje quantum blacks:
https://vimeo.com/38482904
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Project Saab

Bericht door aboellaard »

Kijk even naar dit plaatje:
mini-Bump-Droop.jpg
mini-Bump-Droop.jpg (66.37 KiB) 2643 keer bekeken
Volgens mij zijn je dempers nu iets van 425 mm maximale lengte (volledig uitgeveerd) en heb je een slag van rond de 75 mm. Achter heb je iets van 1.3 tot 1.35 hevel (in het plaatje 1.35), dus bij de band kom je dan op een maximale slag van rond de 100 mm uit. Als je echt 85 mm droop meet, heb je nog maar 15 mm invering over tot aan de bumpstop. Nou heb je met die sterkere veren niet heel veel invering meer nodig, maar 15 mm lijkt me wat weinig.

Als de auto gewoon op z'n wielen staat, kijk dan eens naar de afstand tot de bumpstop. Als die echt rond de 10-12 mm is, dan heb je dus echt te weinig bump. Ik neem wel aan dat je de rijhoogte constant hebt gehouden overigens.
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Project Saab

Bericht door Smiley »

Juist met die vorige zat ik heel snel op de bumpstops.
Ik hoop met deze juist soepeler te kunnen rijden.

Hier de hele discussie nog een keer van het UK forum. (2009 spec met problemen, versus die van nu)
http://www.vx220.org.uk/forums/topic/12 ... ues/page-1
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Project Saab

Bericht door Smiley »

aboellaard schreef:Als de auto gewoon op z'n wielen staat, kijk dan eens naar de afstand tot de bumpstop. Als die echt rond de 10-12 mm is, dan heb je dus echt te weinig bump. Ik neem wel aan dat je de rijhoogte constant hebt gehouden overigens.
De afstand van wat tot de bumpstop? (die witte rubber dop toch?)
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Project Saab

Bericht door Exmantaa »

Je vrije slag die nog over is in die stand, dus afstan zuigerstang van bumpstop tot demperhuis aanslag.

(demperhuis nieuwe is langer en slag lijkt iets korter op de foto?)
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Project Saab

Bericht door Smiley »

Lijkt identiek.
Afbeelding

Hier nog eens de complete dempers ter hulp.
Afbeelding
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Project Saab

Bericht door Exmantaa »

Demperhuis is langer, maar de witte bumpstop wat korter zo te zien, dus effectieve slag zal ongeveer op hetzelfde uitkomen.

Maar: "Juist met die vorige zat ik heel snel op de bumpstops. Ik hoop met deze juist soepeler te kunnen rijden"...

Dan zat je met de oude waarschijnlijk behoorlijk dicht met je wishbones tegen het subframe? (deukjes ophanging, zie Maik) Daar gaan deze langere dempers dan niets aan veranderen, want dat is de limiet rijhoogte <> wishbone aanslag. Hooguit dat de bumpstop nu op correcte hoogte zit en de wishbones niet meer kunnen beschadigen.
Stuggere 550 veren zullen het inveren tot aanslag wel gaan verminderen, mits je 'm natuurlijk niet te laag legt.

Kortom, de rijhoogte aanpassen aan de gemonteerde dempers en zo'n 40-60/30-70 bump-rebound aanhouden.
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Project Saab

Bericht door aboellaard »

Yeah that ^

Met je nieuwe demper zou je geen last meer moeten hebben van het raken van het subframe. In de tekening aangegeven met 'total available damper articulation'. Die zit tussen 435 mm demperlengte, wanneer de bovenste arm het subframe aan de onderkant raakt, en de 325 mm, wanneer de bovenste arm het subframe aan de bovenkant raakt. Jouw nieuwe dempers zijn iets van 420-425 mm, middelpunt oog tot middelpunt oog. De totale hoeveelheid in-uit vering die je beschikbaar hebt is daarmee vastgelegd. En daarmee ook de bereikbare rijhoogte. Met die rijhoogte kan je instellen hoe de droop en bump verdeeld is. Hoe hoger je rijhoogte, hoe meer bump en hoe minder droop je hebt.

Volgens mij zijn jouw dempers prima (dus verhouding bump-droop ergens 40-60 oid) voor een rijhoogte van rond de 120-125 mm achter. Als je lager wil lever je bump in. Dat hoeft niet heel erg te zijn, omdat je toch aardig sterke veren hebt, maar ik zou niet graag minder dan een mm of 25 aan de demper willen hebben.

De situatie met de oude dempers was dat ze gewoon te kort waren. Ergens rond de 395 mm als ik het goed heb. Met als gevold dat je het subframe kon raken en dat je een gedeelte van de mogelijke demperuitslag gewoon weggooide. Maar je kon er dus wel heel laag mee rijden, omdat ze de onderkant van de beschikbare ruimte optimaal benutten. Dus leuk voor mensen die heel laag en met heel sterke veren willen rijden.
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Project Saab

Bericht door Smiley »

Afbeelding

Afbeelding
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Manta79
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1061
Lid geworden op: 14 mei 2009 21:26
Locatie: Zuid Holland

Re: Project Saab

Bericht door Manta79 »

Geen snaar in 2016 ? [WHITE SMILING FACE]
"A je to !" #0047
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Project Saab

Bericht door Smiley »

Zo heb je ook nog een kans om me bij te houden Ries :mrgreen:
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: Project Saab

Bericht door tibby »

Letterlijk 2016 INVLAMMEN 8)
captain slow
Gebruikersavatar
Co'tje
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1477
Lid geworden op: 12 mar 2008 17:15

Re: Project Saab

Bericht door Co'tje »

Mooi man!
Dat wordt nog meer genieten in 2016!
Plaats reactie