Verenvraagje

Weetjes en tips voor onze auto.
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Verenvraagje

Bericht door Smiley »

Op het DF forum staat vaak de lijst met deelnemers, zodat je van tevoren een indruk kunt krijgen.
Heeft Dennis het nog over zijn geplande hillclimb avontuur gehad?
http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... =3&t=32755
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Verenvraagje

Bericht door aboellaard »

Nee, niet over gehad. Wel een heel gaaf project. Wat jammer van al die lijnzeikers (mensen die langs de lijn staan te zeiken over wat er wel en vooral wat er niet kan). Zoiets moet je gewoon gaan doen. Dan vind je vanzelf wel uit of het lukt of niet. Je leert er sowieso heel veel van.
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Verenvraagje

Bericht door Smiley »

Die lijnzeikerts hebben meestal zelf allerlei racewagens omgebouwd en praten uit ervaring.
Pas later in het topic komt Dennis met de onthulling dat er een heel team achterstaat.
Dat maakt de planning compleet anders, en evt wel haalbaar.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
timmyboy55
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1590
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:34
Locatie: Schoorl
Contacteer:

Re: Verenvraagje

Bericht door timmyboy55 »

Ik heb die Quantum Zero's en ik vind nu net dit:

https://www.vx220parts.com/products/sho ... r-springs/

Waar zijn die helpersprings precies voor? hoe gaat dit anders rijden stel ik zet ze erop?
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Verenvraagje

Bericht door Pipo »

timmyboy55 schreef: Waar zijn die helpersprings precies voor? hoe gaat dit anders rijden stel ik zet ze erop?
Die beletten dat je hoofdveer los komt te liggen bij volledig uitveren van de dempers. Zij worden hoofdzakelijk gebruikt in combinatie met stugge hoofdveren. Hulpveren beletten ook dat de hoofdveer gaat trillen. Iedere veer heeft zijn eigen trilfrequentie, en de hulpveer heeft altijd een andere dan de hoofdveer.
A thing of beauty is a joy forever!
Gebruikersavatar
timmyboy55
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1590
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:34
Locatie: Schoorl
Contacteer:

Re: Verenvraagje

Bericht door timmyboy55 »

Dan zijn ze volgensmij niet voor mij geschikt want ze zijn vrij comfortabel.... maar daar kunnen ze in Alkmaar het beste voor oordelen als ze er eens in rijden
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Verenvraagje

Bericht door aboellaard »

Pipo schreef:
timmyboy55 schreef: Waar zijn die helpersprings precies voor? hoe gaat dit anders rijden stel ik zet ze erop?
Die beletten dat je hoofdveer los komt te liggen bij volledig uitveren van de dempers. Zij worden hoofdzakelijk gebruikt in combinatie met stugge hoofdveren. Hulpveren beletten ook dat de hoofdveer gaat trillen. Iedere veer heeft zijn eigen trilfrequentie, en de hulpveer heeft altijd een andere dan de hoofdveer.
Even een natuurkundige ingreep: elk veer-massa systeem heeft een resonantiefrequentie die afhangt van de afgeveerde massa en de veerconstante. Bij een auto voel je die resonantiefrequentie als de snelheid waarmee de auto reageert op oneffenheden. Kan je heel goed zien als een sportieve auto naast een gezinsauto rijdt en beide gaan door een kuil in de weg. De sportieve auto is veel eerder terug in de beginstand. Hoe meer 'comfort', hoe lager die frequentie en hoe sportiever, hoe hoger die frequentie. Buiten die snelheid van reageren is het natuurlijk ook zo dat een stuggere veer minder inveert bij gelijke belasting.

Bij onze koektrommels is het toepassen van hulpveren meer een praktische zaak. Bij veersterkten van rond de 400 lbs/inch voor en rond de 550 achter, afhankelijk van de gewenste rijhoogte, kan het bij volledige wieluitslag gebeuren dat er ruimte komt tussen de veer en de veerschotel. Als je dat niet wilt, dan moet je een hulp of een tenderveer gebruiken. Een tender is eigenlijk een heel slappe hulpveer. De combinatie van hulp en hoofdveer is slapper dan beide. De hulpveer is echter een stuk korter dan de hoofdveer en blokkeert op een gegeven moment. Dat moment van blokkeren kan je kiezen door de hoofd en hulpveer te varieren. Je kan het zo kiezen dat op normale rijhoogte de hulpveer nog niet geblokkeert is en dan heb je dus een slappere vering tot het punt dat de auto voldoende inveert en je alleen de hoofdveer overhoudt. Dat noemen ze ook wel eens progressieve vering, maar het is dan wel de meest rudimentaire vorm die er is. Je kan het ook zo kiezen dat de hulpveer op normale rijhoogte al geblokkeert is en dan heb je dus een stugge vering tot het moment dat de auto (of beter, die hoek) uitveert en de hulpveer weer gaat werken.

Als je bij volledige uitvering geen ruimte tussen de veer en de schotels hebt: gewoon zo laten, niet alles wat blinkt is het waard om geld aan uit te geven :D
Gebruikersavatar
timmyboy55
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1590
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:34
Locatie: Schoorl
Contacteer:

Re: Verenvraagje

Bericht door timmyboy55 »

Nee heb ik geen last van dat me veer los komt te zitten.... daarbij rijden me Quantums nog heerlijk en kan ik nog steeds de bochten harder nemen dan ik zelf durf... en dat is al vrij hard haha
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Verenvraagje

Bericht door Pipo »

En ik dacht nog; "ik ga mijn uitleg zo simpel mogelijk houden om geen verwarring te scheppen" :lol: :lol: :lol:
A thing of beauty is a joy forever!
Gebruikersavatar
timmyboy55
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1590
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:34
Locatie: Schoorl
Contacteer:

Re: Verenvraagje

Bericht door timmyboy55 »

Mooi is dat altijd he :lol:
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Verenvraagje

Bericht door aboellaard »

Sorry hoor. Maar het is net de belastingdienst: makkelijker kunnen we het niet maken, wel moeilijker. :D
Plaats reactie