Vreemd geluid uit motorruimte.

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Vreemd geluid uit motorruimte.

Bericht door Pipo »

Omdat het geluid toch overdreven was, heb ik gisteren dat pompje uitgebouwd. Wat een kl*tejob zeg; een uur om dat ding uit de motorruimte te krijgen :evil: (zonder clam zou het véél gemakkelijker zijn). Werkwijze:
Bodemplaat demonteren; stekker onderaan pomp losmaken; darmkoppelingen bovenaan en aan zijkant losmaken; de 2 bouten van de pompsteun losmaken en dan het boeltje langs boven of onderen er uit nemen. Voor je de darmen losmaakt, er wel aan denken eerst het koelwater af te laten. Of zoals ik deed, gewoon de darmen afklemmen :wink:
De pomp bleek een BOSCH pomp te zijn (specs hieronder). Ik heb daarna de pomp uit elkaar genomen, en die bleek zwaar verroest te zijn van binnen. Het onderste lager was vast geroest, waardoor het in zijn zetting zelf ronddraaide. Vandaar het lawaai. Van waar het vocht in de pompmotor komt weet ik niet. De pomp zelf heeft geen contact met de motor; de aandrijving gebeurt magnetisch. Ik vermoed dat het eerder condens is die van de wand v/h motorhuis naar beneden loopt.
Voorlopig heb ik de motor gereviseerd, maar ik ga toch maar een nieuwe pomp op voorraad leggen voor als deze het terug begeeft. Belangrijk is de pomp niet; zij zorgt enkel voor warmwater voor de cabineverwarming.
BOSCH Auxiliary waterpump, te vinden onder Bosch part nbr 0 392 020 175 (enkel gemonteerd bij Speedster Turbo):
Markering op pomp:
BOSCH PAA 12V 0 392 020 075
Made in Germany
GM 90 566 929

Data General Motors:
Pump assy, water, additional
Teil Nr.: 9120117
Katalog Nr.: 13 34 064
Bijlagen
forumfoto.jpg
forumfoto.jpg (111.78 KiB) 1299 keer bekeken
A thing of beauty is a joy forever!
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1924
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Vreemd geluid uit motorruimte.

Bericht door S. Gonzales »

Pfff... Ik kan me voorstellen dat die pomp overmatig herrie maakte. :shock:
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Vreemd geluid uit motorruimte.

Bericht door Exmantaa »

Koop een brushless Bosch PAD pomp die we ook op de SC chargekoelers gebruiken.
Stil en slijt niet. Klaar.
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Vreemd geluid uit motorruimte.

Bericht door Pipo »

Daar heb ik ook al aan gedacht. Moet prima te doen zijn als de diameters van de wateraansluitingen even groot is. Waarschijnlijk zal de stekkeraansluiting wel niet overeenkomen maar dat is met wat soldeerwerk op te lossen.
Nu waren bij de originele pomp de koolborstels nog vrijwel als nieuw. Het was de vochtindringing en roest dat het probleem vormde.
A thing of beauty is a joy forever!
Plaats reactie