hitteschild uitlaat
hitteschild uitlaat
Tja de speedster heeft 2.5 jaar stil gestaan (een kleine uitstap vorig jaar niet meegerekend) en k ben hem binnenstebuiten aan het keren, nu dus t volgende issue dat ik ben tegen gekomen.
Links achter in de wielkast zit een uitlaatbocht waarover een hitteschild hoort te zitten, dit hitteschild is bij mij los waardoor er warmte vrijkomt in de wielkas, kan dit met het oog op een trackday in het vooruitzicht kwaad? en zoja, asap vervangen of kan dat wachten tot na de trackday.
Links achter in de wielkast zit een uitlaatbocht waarover een hitteschild hoort te zitten, dit hitteschild is bij mij los waardoor er warmte vrijkomt in de wielkas, kan dit met het oog op een trackday in het vooruitzicht kwaad? en zoja, asap vervangen of kan dat wachten tot na de trackday.
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7343
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Re: hitteschild uitlaat
Zou wel aanraden er hittetape om te doen.
Dat doen de meesten met een aftermarket demper.
Dat doen de meesten met een aftermarket demper.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
- aKra
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1778
- Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
- Locatie: NH
Re: hitteschild uitlaat
Zonder hitteband/shield/tape/vul maar in smelt zelfs je achterband...
Nadeel van hitteband is dat het ruikt naar aangebrande spaghetti als er wat water bij komt kwam ik achter tijdens het ritje van en naar de Ring
Nadeel van hitteband is dat het ruikt naar aangebrande spaghetti als er wat water bij komt kwam ik achter tijdens het ritje van en naar de Ring
Re: hitteschild uitlaat
Heb je beide schalen van het schild nog wel of is het echt weg?
Zoals gezegd is zonder rijden geen optie.
Zoals gezegd is zonder rijden geen optie.
Opel Speedster 2.2 zwart
- S. Gonzales
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1924
- Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
- Locatie: Noord Holland
Re: hitteschild uitlaat
Met een origineel uitlaatsysteem, 'standaard' motor inormaal gebruik op de openbare weg is het geen probleem.
Voor trackdays en SC of Turbo's wordt het een ander verhaal. In dat geval zit er meestal ook een aftermarket uitlaatsysteem op.
Zoals al eerder gezegd, heatwrap erom en het is opgelost.
Meet even ruwweg hoeveel je nodig hebt om de bocht te omwikkelen (met overlap) en laat het minimaal een halfuur in een emmer water weken. Daarna (zo uit de emmer) zo strakmogelijk omwikkelen en vastzetten met rvs tiewraps.
Vervolgens even warm draaien zodat het water verdampt en 'job done'!
Succes!
Voor trackdays en SC of Turbo's wordt het een ander verhaal. In dat geval zit er meestal ook een aftermarket uitlaatsysteem op.
Zoals al eerder gezegd, heatwrap erom en het is opgelost.
Meet even ruwweg hoeveel je nodig hebt om de bocht te omwikkelen (met overlap) en laat het minimaal een halfuur in een emmer water weken. Daarna (zo uit de emmer) zo strakmogelijk omwikkelen en vastzetten met rvs tiewraps.
Vervolgens even warm draaien zodat het water verdampt en 'job done'!
Succes!
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
- Daan
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1034
- Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
- Locatie: Goes
Re: hitteschild uitlaat
Mijn bocht met heatwrap omwikkeld (half overlaps) en nog geen sporen in de plastic kuip gezien. Zal wel goed werken dus
Opel Speedster 2.2 Turbo
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7343
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Re: hitteschild uitlaat
Titanium wrap. Doe maar duur
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
- S. Gonzales
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1924
- Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
- Locatie: Noord Holland
Re: hitteschild uitlaat
Netjes........alleen......je hebt slangklem(men)? gebruikt en die gaan echt niet lang mee op een uitlaatsysteem.
Vandaar de rvs tie wraps.
Vandaar de rvs tie wraps.
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
- Daan
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1034
- Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
- Locatie: Goes
Re: hitteschild uitlaat
I know..S. Gonzales schreef:Netjes........alleen......je hebt slangklem(men)? gebruikt en die gaan echt niet lang mee op een uitlaatsysteem.
Vandaar de rvs tie wraps.
Maar tot nu toe geven ze geen krimp.
Opel Speedster 2.2 Turbo
- Dominique
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1663
- Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
- Locatie: Noord Holland
Re: hitteschild uitlaat
Titanium tape blijft heel lang goed....totdat je lang door regen moet rijden. Mijn ritje vanuit zuid Frankrijk door de regen heeft een flink deel van de tape weg gespoeld.
Ik weet niet hoe zich dat verhoud t.o.v. keramische tape.
Ik weet niet hoe zich dat verhoud t.o.v. keramische tape.
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1513
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Re: hitteschild uitlaat
Daar is op zich een redelijk goede hulp voor..Dominique schreef:Titanium tape blijft heel lang goed....totdat je lang door regen moet rijden. Mijn ritje vanuit zuid Frankrijk door de regen heeft een flink deel van de tape weg gespoeld.
- Draai zoals gewoonlijk de isolatie-band om de uitlaat (al dan niet nat gemaakt)
- Laat goed drogen zodat evt. vocht er helemaal uit is
- Doordrenk het hele gewarpte deel in een hitte-bestendige verf (gewoon zwarte hittebestendige van de Flexa, MOTIP, etc.) totdat het niet meer 'opzuigt'
- Laat drogen
- Doe nog een keer.. Meeste van de verf zal er weer in zuigen..
- Laat drogen
- En nog eens.. Nu zou de verf echt meteen op het oppervlak moeten gaan staan ipv. er in wegzakken.
En dan na drogen een stuk mee gaan rijden en even geleidelijk heet stoken.
Gaat roken als een gek en stinkt, maar hitte-bestendige verf heeft een speciale samenstelling waardoor het pas echt uithardt onder hitte. Bij dat proces 'bindt' het ook alle vezels van de hitte-band bij elkaar en maakt het hele zaakje niet meer water-absorberend en geeft een hardere 'schil' die niet zo gauw uit elkaar valt als alleen hitteband.
Tenzij je nu er tegenaan gaat duwen en trekken blijft de band (die meestal bros wordt onder hitte) nu veel beter intact en zal langer op z'n plek blijven.
Nou blijft hitteband iets wat gewoon slijt en stuk gaat na enige tijd op 'vrijliggende' delen (hoewel bovenstaande helpt).
Wil je het echt oplossen dan is het devies meestal om de U-bocht bij Zircotec van een coating te laten voorzien. Da's wel prijzig, maar de witte variant daarvan werkt erg goed en is zeeeeer vasthoudend..
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Re: hitteschild uitlaat
Super, merci voor de uitleg in t weekend is werk van maken. Komt helemaal goed