Circuitrijden (for dummies ;-) Interesse peiling

Heb je een idee gooi het in de groep.
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Circuitrijden (for dummies ;-) Interesse peiling

Bericht door S. Gonzales »

Alex heeft al het e.e.a. toegelicht. Hij is trouwens een voorbeeld van iemand die in korte tijd zijn 'lijnen' drastisch heeft weten te verbeteren. :thumbup: Mag ook wel eens gezegd worden :D
Wat de aansparkelijkheid betreft:
Zodra je op het circuit(terrein) bent ben je al min of meer vogelvrij. Het is geen openbare weg. Voor je daadwerkelijk het circuit op gaat dien je in vrijwel alle gevallen een 'vrijwaring' te tekenen. Dat houdt o.a. in dat een ieder verantwoordelijk is voor zijn 'eigen' schade én de schade die hij of zij aanricht aan de accommodatie (lees: baanafzetting, hekwerk, vangrail etc.) Dus plaatsen waar je niet geacht wordt met je voertuig te rijden. :bash:
Wanneer je iemand anders op de baan eraf 'tikt' doordat jij denkt dat je de nieuwe Max V bent, en je haalt je voorganger 'op bijzonder onkundige wijze in' :bangin: dan hoef je de degene waar je tegen aangeknald bent dus niet te betalen. Die zit dan met een strop.
Maar voordat iedereen nu massaal afhaakt, er is altijd een mogelijkheid om je eigen auto tegen zoiets te verzekeren. Hangt alleen wel een flink prijskaartje aan. Informeer eerst zelf maar eens op 'het web'.
Mijn bedoeling is uiteraard niet om je te leren hoe jij je via de deurkrukken van je collega's, zo snel mogelijk naar voren werkt, maar om je te laten ervaren hoe het is om op een echt circuit te rijden. Iets wat niet veel mensen meemaken. En 'evenementen' waarbij mensen met gedeukt oud spul 'rondcrossen' .....daar doe ik niet aan mee. Doelstelling is de boel heel laten, respect hebben voor anderen en hun materiaal, na afloop met een (glim)lach je ervaring delen. En....verbaasd zijn over de mogelijkheden van je Speedster. In dat kader kan ik iedereen aanbevelen eens een ritje bij Maik te bietsen.:woship:
Uiteraard hoort daar de nodige kennis bij, want het is helaas niet mogelijk om de baan alleen voor een heel klein groepje Speedster rijders af te huren. Althans niet voor prijzen die genoemd zijn. Dus, houd er rekening mee dat er 'verkeer' op de baan is en dat je de discipline op moet kunnen brengen om je aan de instructie te houden.
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: Circuitrijden (for dummies ;-) Interesse peiling

Bericht door tibby »

Ik doe in ieder geval niet mee om te 'jannen' of van 'hier kijk mij eens'. Mijn bedoeling is voor op een rustige manier het circuit te verkennen met alle bijhorende tips....
Zoals Akra aanhaalde, lijkt het wel leuk om met de speedster eens op circuit te rijden. Ook de grip is 10 tal keer beter dan op de openbare weg.....
grtz
captain slow
Gebruikersavatar
RollatorGT
Actief lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 29 mei 2016 21:52
Locatie: Biddinghuizen (Flevoland)

Re: Circuitrijden (for dummies ;-) Interesse peiling

Bericht door RollatorGT »

Korte samenvatting van ervaren gebruikers volgens mijn bescheiden mening:

Een paar uurtjes met de Speedster op een circuit is zeer leerzaam en een feest,
Er is altijd "eigen" risico maar vele malen minder dan op de openbare weg,
Als de Speedster technisch in orde is kan hij/zij? tegen gepast circuit gebruik,
Bij een "ongelukje" is er altijd kennis, ervaring aanwezig van ervaren club leden,
Uit eigen ervaring:
"Blauwe petten"/overheid dienaren zijn soms aanwezig om u te betrappen op eventuele openstaande rekeningen !!

Bij deze voldoende positieve argumenten om mij serieus aan te melden als Dummie circuit rijder volgens het idee van Joop.

Groeten, Horn(y)bach Lotus-GM (misschien een idee voor een eigen logo ???)
Gebruikersavatar
RollatorGT
Actief lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 29 mei 2016 21:52
Locatie: Biddinghuizen (Flevoland)

Re: Circuitrijden (for dummies ;-) Interesse peiling

Bericht door RollatorGT »

P.S.
Lezen/vertalen/interrumperen eventuele Duitse leden Hornybach het zelfde als mijn verdoven geest ??
Gebruikersavatar
jaydee
Mega lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 15 mei 2006 9:35
Locatie: Flevoland

Re: Circuitrijden (for dummies ;-) Interesse peiling

Bericht door jaydee »

Wat een leuk idee, Joop! Als er een passende datum en prijs uitrolt, doe ik graag mee!
Jägertee
Gebruikersavatar
Lucky4U
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 mar 2015 21:12

Re: Circuitrijden (for dummies ;-) Interesse peiling

Bericht door Lucky4U »

Als prijs en tijdstip passen, wil ik zeker ook meedoen. Ik had vorig jaar met Lotus Club Holland meegedaan met hun "slalom workshop". Een heel dagje met voor de middag wat oefenen en tips en in de namiddag de slalom. Op zich al wel echt leuk. En voor 40€ waren we aan het meerijden. De slalomworkshop gaat ook dit jaar weer door op 17 september maar daar kan ik deze keer niet bij zijn. Is op zich dus wel een aanrader en een eenvoudig idee om de Speedster beter te leren kennen. Een echt circuit blijft natuurlijk nog wel leuker: de snelheden liggen dan iets hoger. Enfin, ben dus zeker ook geïnteresseerd in een goei voorstel. Gr, Luc.
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: Circuitrijden (for dummies ;-) Interesse peiling

Bericht door Daan »

Na de ritjes bij Gonzales en Maik kan ik met 100% zekerheid zeggen: ik doe mee :yes:
Opel Speedster 2.2 Turbo
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Re: Circuitrijden (for dummies ;-) Interesse peiling

Bericht door SteV6 »

Ik heb ook interesse!
S4 Avant
Rob
Actief lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 09 mei 2008 6:36

Re: Circuitrijden (for dummies ;-) Interesse peiling

Bericht door Rob »

Mijn ervaring als circuitrijden is alsvolgt: Een testsessie van een uurke met een funcup, enkele sessies met een toyota Yaris Cup, wat rondjes met een BMW E46, Dat waren allemaal sessies met geprepareerde auto's en een instructeur naast me. Enkele maanden nadat ik de speedster gekocht had mijn eerste trackday gedaan en serjeus geschrokken toen ik midden in de grindbak belande. Nadien aan de slag gegaan bij Lotus On track waar ik af en toe de speedster mocht uitlaten voor een kwartiertje, maar toch nooit echt 100% aangezien ik daar ah werk was. Dan heb ik in oktober me eindelijk gewaagd aan een volledige trackday met de speedster. Wat me lang heeft tegengehouden: nr4 nr5, en dan vooral het feit dat dit ook kan gebeuren door anderen hun stommiteiten.

Duss wat heb ik gedaan, een trackday op een traag en veilig circuit (Abbeville). een Circuit verzekering afgesloten voor het geval dat... en gewoon zoveel mogelijk gereden.

Speedster was standaard en heeft zich voortreffelijk gedragen, zelfs met kruiwagenbanden vanvoor, niks dat er op wijst dat deze dag slecht verteerd is door de auto. Verder gedurende de dag gewoon mijn spiegels in de gaten gehouden. Ik heb dus zeker nog interesse in dit event, maar om dat op zandvoort te doen zou ik precies toch passen.
remmie
Lid
Berichten: 79
Lid geworden op: 01 mei 2016 5:09
Locatie: Wieringerwaard Noord-Holland

Re: Circuitrijden (for dummies ;-) Interesse peiling

Bericht door remmie »

+1 voor mijn deelname, afhankelijk van tijdstip. Wel zou ik een zo hoog mogelijk praktijkgedeelte op prijs stellen. De theorie is gemakkelijk te vinden..
Plaats reactie