Het einde is zoek
Ondertussen ergens op de Veluwe
- Daan
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1080
- Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
- Locatie: Goes
Re: Ondertussen ergens op de Veluwe
Welkom tot de ziekte die "Tuning + twee rechterhanden + middelen" heet...
Het einde is zoek
Het einde is zoek
Opel Speedster 2.2 Turbo
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7398
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Re: Ondertussen ergens op de Veluwe
400pk. Dan begint het gedonder pas.
Power die je niet kwijt kunt waardoor je mag kiezen tussen bredere achterbanden of een lsd.
Dan een 2.5 uitlaat die eigenlijk te restrictief is. 3" is dan weer zo luid dat je op cpz gezeik krijgt.
Dan de keuze voor een BGW en splitter om nog een beetje op de weg te blijven.
Leuk allemaal
Power die je niet kwijt kunt waardoor je mag kiezen tussen bredere achterbanden of een lsd.
Dan een 2.5 uitlaat die eigenlijk te restrictief is. 3" is dan weer zo luid dat je op cpz gezeik krijgt.
Dan de keuze voor een BGW en splitter om nog een beetje op de weg te blijven.
Leuk allemaal
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
-
Exmantaa
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Re: Ondertussen ergens op de Veluwe
En met 400pk wordt het inderdaad allemaal wat ieletjes met de standaard cilinderbussen. Daarvoor heb je dan weer een zogenaamd Gen 3 blok welke Sandcast is en verstevigingsribben om de cilinder heeft zitten...
Maar ik zou daar vooral niet te lang over nadenken en gewoon gaan met het standaard nieuwe B207 blok wat je nu hebt. Die van ons houden het nog steeds best aardig uit met ~350 SC-pk's. (Alleen moet je er gewoon geen overmaat zuigers in stoppen, want dan worden de liners wel erg dun. Dan beter een setje nieuwe standaad maat liners plaatsen.)
Maar ik zou daar vooral niet te lang over nadenken en gewoon gaan met het standaard nieuwe B207 blok wat je nu hebt. Die van ons houden het nog steeds best aardig uit met ~350 SC-pk's. (Alleen moet je er gewoon geen overmaat zuigers in stoppen, want dan worden de liners wel erg dun. Dan beter een setje nieuwe standaad maat liners plaatsen.)
- aboellaard
- Mega lid
- Berichten: 821
- Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
- Locatie: Emst
Re: Ondertussen ergens op de Veluwe
Stiekem heb ik altijd een BGW willen hebben. Goed te horen dat zoiets gewoon noodzakelijk is 
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7398
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Re: Ondertussen ergens op de Veluwe
De S1 motorsport editie.
Die steekt zelfs nog een beetje uit aan de zijkanten. Gewoon omdat het kan
Die steekt zelfs nog een beetje uit aan de zijkanten. Gewoon omdat het kan
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
- aboellaard
- Mega lid
- Berichten: 821
- Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
- Locatie: Emst
Re: Ondertussen ergens op de Veluwe
Welcome Chill. I can live with these painted tires, but only if I really have to
And now for something completely different: dat trigger wheel, waar moet je aan denken als je er een laat maken? Gaat mij met name om wanddikte. Dat 60-2 ding is gemaakt van 3 mm dik materiaal denk ik, maar is geperst (of diepgetrokken oid). Ik zit te denken aan gewoon draaien. Afweging tussen te weinig en teveel materiaal. Te weinig voor 7500 RPM en vervormen/breken. Teveel wegens gewicht, plaats etc. Uiteraard bepalen uiteindelijk de boorgaten voor de bouten de synchronisatie. Dus ik dit als 'blank' laten maken en ondertussen de synchronisatie uitvogelen. Heeft nog iemand een Z22SE krukas liggen die ik een keer kan bekijken. Gaat me alleen maar om de maat van de gaten en de fasering tov TDC.
Zoiets dus, maar dan dunner en met kleinere gaten denk ik. Deze is 5 mm dik met 10x10 mm gaten. Beetje teveel van het goede waarschijnlijk, maar ik teken het even tijdens een conference call
And now for something completely different: dat trigger wheel, waar moet je aan denken als je er een laat maken? Gaat mij met name om wanddikte. Dat 60-2 ding is gemaakt van 3 mm dik materiaal denk ik, maar is geperst (of diepgetrokken oid). Ik zit te denken aan gewoon draaien. Afweging tussen te weinig en teveel materiaal. Te weinig voor 7500 RPM en vervormen/breken. Teveel wegens gewicht, plaats etc. Uiteraard bepalen uiteindelijk de boorgaten voor de bouten de synchronisatie. Dus ik dit als 'blank' laten maken en ondertussen de synchronisatie uitvogelen. Heeft nog iemand een Z22SE krukas liggen die ik een keer kan bekijken. Gaat me alleen maar om de maat van de gaten en de fasering tov TDC.
Zoiets dus, maar dan dunner en met kleinere gaten denk ik. Deze is 5 mm dik met 10x10 mm gaten. Beetje teveel van het goede waarschijnlijk, maar ik teken het even tijdens een conference call
- aboellaard
- Mega lid
- Berichten: 821
- Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
- Locatie: Emst
Re: Ondertussen ergens op de Veluwe
... lange conference call. Heb even zitten rekenen. Straal 81 mm en 7500 RPM, rotationele versnelling ... 5100 g. Dus dat stukje metaal van 10x10x5 mm wat eruit gehaald wordt 'weegt' dan net geen 20 kg. Had ik dan weer niet gedacht.
-
Exmantaa
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Re: Ondertussen ergens op de Veluwe
Het saab triggerwiel is volgens mij dunner, dacht 2mm maar die ligt thuis in de kast. Pm Dominique, want die levert je zo de fabracagetekening toe...)
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1526
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Re: Ondertussen ergens op de Veluwe
Qua sterkte en materiaalkeuze kan je denk ik wel meer als je zo'n wiel zou laten draaien tov. een geperst/gebogen type. De metaal kristal structuur van een massief stuk is meestal wat homogener als van een bewerkt/gebogen stuk. Hooguit zorgen dat alle overgangen aan binnen en buitenkant met mooie radius worden gedaan om geen spanningspieken in het gebeuren te krijgen.
Wellicht is die zelfs dan nog dunner te maken, hoewel je voor een mooi signaal van de signaalgever wel graag een lekkere 'vette' overgang van 'metaal' naar 'lucht' wilt om een zo groot mogelijke en schone signaalpiek op te wekken.
Ook kan je in dat geval een type gelegeerd staal pakken wat heel sterk is in z'n natuurlijke staat, maar niet goed overweg kan tegen koud (ver)vormen want dat doe je dan toch niet. Waarschijnlijk meest eenvoudige om een 'plak' afgezaagd staal van een dikke stalen rond-staf te kopen (beetje overmaats) en daaruit dan zo'n triggerwiel te laten draaien op een draaibank.
Wellicht een 45S20(46S20) 1.0727 staal oid. Fikse trek-sterkte, goed/makkelijk te bewerken met draaibank en frees, maar bijvoorbeeld niet goed te lassen oid. (wat hier geen issue is..) of natuurlijk een reguliere favoriet voor dit soort werk in een 1.7225 42CrMo 4 staalsoort. Die is evt. nog met een warmte-behandeling een oppervlakte-harding te geven en nog wat sterker te maken.
Je kan natuurlijk 'fancy' gaan met een alu of titanium wiel met dan stalen inserts in de rand voor de opnemer, maar da's dan denk ik weer wat overdreven
Bye, Arno.
Wellicht is die zelfs dan nog dunner te maken, hoewel je voor een mooi signaal van de signaalgever wel graag een lekkere 'vette' overgang van 'metaal' naar 'lucht' wilt om een zo groot mogelijke en schone signaalpiek op te wekken.
Ook kan je in dat geval een type gelegeerd staal pakken wat heel sterk is in z'n natuurlijke staat, maar niet goed overweg kan tegen koud (ver)vormen want dat doe je dan toch niet. Waarschijnlijk meest eenvoudige om een 'plak' afgezaagd staal van een dikke stalen rond-staf te kopen (beetje overmaats) en daaruit dan zo'n triggerwiel te laten draaien op een draaibank.
Wellicht een 45S20(46S20) 1.0727 staal oid. Fikse trek-sterkte, goed/makkelijk te bewerken met draaibank en frees, maar bijvoorbeeld niet goed te lassen oid. (wat hier geen issue is..) of natuurlijk een reguliere favoriet voor dit soort werk in een 1.7225 42CrMo 4 staalsoort. Die is evt. nog met een warmte-behandeling een oppervlakte-harding te geven en nog wat sterker te maken.
Je kan natuurlijk 'fancy' gaan met een alu of titanium wiel met dan stalen inserts in de rand voor de opnemer, maar da's dan denk ik weer wat overdreven
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
- aboellaard
- Mega lid
- Berichten: 821
- Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
- Locatie: Emst
Re: Ondertussen ergens op de Veluwe
En weer eens met dank. Hier heb ik wat aan. Ga eens om me heen kijken naar iemand die zo'n ding kan draaien.
-
Exmantaa
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Re: Ondertussen ergens op de Veluwe
Contact Dominique voor de tekening en materiaalspecs:
- Bijlagen
-
- Trigger Dominique2.jpg (113.83 KiB) 2132 keer bekeken
- aboellaard
- Mega lid
- Berichten: 821
- Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
- Locatie: Emst
Re: Ondertussen ergens op de Veluwe
Ja, ja, heb ik al gedaan. Net even gepinged met een gentle reminder. Hij had het zelf al aangeboden namelijk, maar zal wel te druk zijn.
B207 trigger wheel:
- buitendiameter: 162.5 mm (goed idee om dat in ieder geval aan te houden met een sensor gap van 0.7 mm)
- binnendiameter: 94.0 mm
- hoogte: 18 mm
- materiaaldikte: 2.2 mm (kan maximaal 3 mm worden, ander zit de wand in de weg)
Heb een prijs aangevraagd voor een blank (geen trigger gaten en geen bout gaten), dus we zien wel. Als het meevalt laat ik er twee maken, zodat ik er een heb om op te oefenen. Als het tegenzit moet ik zelf maar een draaibank kopen
Is de sensor locatie van de Z22SE dezelfde als van de B207? Heb nog niet in mijn auto gekeken, maar als iemand dat weet zou het makkelijk zijn. En heeft iemand, volkomen bij toeval, een Z22SE krukas liggen om eens na te meten wat precies de gat maat is (flank-flank) en de graden van synch (een flank) tot TDC cilinder 1. Hou me aanbevolen. Heb rijbewijs (eBay, voordat iemand goochem wordt) en auto tot beschikking.
B207 trigger wheel:
- buitendiameter: 162.5 mm (goed idee om dat in ieder geval aan te houden met een sensor gap van 0.7 mm)
- binnendiameter: 94.0 mm
- hoogte: 18 mm
- materiaaldikte: 2.2 mm (kan maximaal 3 mm worden, ander zit de wand in de weg)
Heb een prijs aangevraagd voor een blank (geen trigger gaten en geen bout gaten), dus we zien wel. Als het meevalt laat ik er twee maken, zodat ik er een heb om op te oefenen. Als het tegenzit moet ik zelf maar een draaibank kopen
Is de sensor locatie van de Z22SE dezelfde als van de B207? Heb nog niet in mijn auto gekeken, maar als iemand dat weet zou het makkelijk zijn. En heeft iemand, volkomen bij toeval, een Z22SE krukas liggen om eens na te meten wat precies de gat maat is (flank-flank) en de graden van synch (een flank) tot TDC cilinder 1. Hou me aanbevolen. Heb rijbewijs (eBay, voordat iemand goochem wordt) en auto tot beschikking.
-
Exmantaa
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Re: Ondertussen ergens op de Veluwe
We hebben hier (een paar) oude Z22SE's staan en zullen dat eens exact voor je opmeten. In het weekend denk ik, of je moet Rob zover zien te krijgen dat met jou ergens snel een gradenwiel op schroeft. Staat een losse Z22SE & Z20NET & B207. 
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7398
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Re: Ondertussen ergens op de Veluwe
Ondertussen bij Rob in de schuur...

Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
